Buss / LB från 1954

Startat av Susanne, 01 augusti 2010, 09:20:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Här kommer en buss eller vad det nu kan vara, den är från 1954 och är LB reggad. Ratten sitter på "fel" sida. Någon som vet något om den?


Ersa

Det är en "Skvader", dvs den första generationens godsbuss som var vanlig på vägarna i den norra häften av landet förr. Antalet resande var lågt, men godset desto mer omfattande, så lösningen var smidig.

Susanne

Tack Ersa, det är alltid kul att dessa gamlingar finns kvar.

Ersa

Ja, det är det verkligen, och att det tas lite bilder i Bergs kommun får jag även lov att tacka för. :)

Om just denna buss kan säkerligen andra forumdeltagare svara mer utförligt på, då vi bl.a har minst en aktiv medlem här som har rätt omfattande körvana av just detta exemplar. Då BCF362 saknas i Svensk Busshistoria är all historisk fakta välkommen, så vi kan få in även detta fordon i databasen.

MrRep

Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2010, 09:32:39 AM
Ja, det är det verkligen, och att det tas lite bilder i Bergs kommun får jag även lov att tacka för. :)

Om just denna buss kan säkerligen andra forumdeltagare svara mer utförligt på, då vi bl.a har minst en aktiv medlem här som har rätt omfattande körvana av just detta exemplar. Då BCF362 saknas i Svensk Busshistoria är all historisk fakta välkommen, så vi kan få in även detta fordon i databasen.

Det finns nu i SBH: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=51991, Mer info välkommnas  :) Den verkar haft en syster som gått för GDG Trafik...

Niklas Bygdestam

Citat från: Susanne skrivet 01 augusti 2010, 09:20:43 AM
Här kommer en buss eller vad det nu kan vara, den är från 1954 och är LB reggad. Ratten sitter på "fel" sida. Någon som vet något om den?



Den var verkligen riktigt vacker! :D

Är detta den ursprungliga lacken på bussen? Eller hade den en annan färg från början? Är den lika fin invändigt som på utsidan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sven W


Nico


Citat från: Susanne skrivet 01 augusti 2010, 09:20:43 AMRatten sitter på "fel" sida.

Nja, nog sitter väl ratten på 'rätt' sida enligt 1954 års standard?  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Greger Larsson

Bussen på bilden hette på sin aktiva tid Y113, tillhörde Stöde Trafik AB, och trafikerade linjen Sundsvall-Huljen-Sunnansjö dvs den linje som Ola Westerlund senare kom att trafikera med sina "skvadrar". Y113 avställdes 27/11 1967 men kom aldrig i trafik igen utan avfördes från registret 1971. 1994-1995 renoverades den i Sveg och återinregistrerades med nuvarande reg nr.

/GL

Drängen

Nån gång på tidigt 70-tal bytte,(eller renoverade) Bengt Eliasson som hade Hölje Express, en buss. Jobbet gjordes hos "Lars Salmen" i Storhögen. Bl.a byttes bägge fjäderstockarna fram. Nåt hade blivit fel vid beställning, så när dom var monterade, och bussen släpptes ned från pallningen, så gick framdäcken nästan genom hjulhusen. Bilbolaget i Östersund hade skickat fjädrar för betydligt lägre belastning. Det såg rätt märkligt ut, när man förväntat att bussen skulle sluta sjunka, men ändå fortsatte.

Ove Bojarp

 Hölje Express, denna gamla fina Skvader med en Vo B61505 och chnr: 615-5052, hur
långt har man kommit med den i renoveringen? BTW 008 skulle väl vara ett bra komplement
till övriga skvadrar med sitt annorlunda skåp på bakdelen.

Drängen


Ove Bojarp

   Brattbytorpet, som de heter numera, det var de som även
   gjorde det snygga jobbet med Z445 (Mjölkbuss -57). Den
   som  är den gröna på deras hemsida är visserligen en
   62 års, sista bilden jag såg på den då stod den under något
   tak, men just med den formen på ett kylargaller tror jag inte
   man ser så ofta.
Citat från: Drängen skrivet 03 augusti 2010, 21:20:37 PM
Vem renoverar den, Ove?.

Drängen

Jaha, det visste jag inte, ändå har jag en del kontakter där.

Christian Ljunggren

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 augusti 2010, 22:24:58 PM
Bussen på bilden hette på sin aktiva tid Y113, tillhörde Stöde Trafik AB, och trafikerade linjen Sundsvall-Huljen-Sunnansjö dvs den linje som Ola Westerlund senare kom att trafikera med sina "skvadrar". Y113 avställdes 27/11 1967 men kom aldrig i trafik igen utan avfördes från registret 1971. 1994-1995 renoverades den i Sveg och återinregistrerades med nuvarande reg nr.

/GL



Den renoverades hemma på gården i Åsarna hos en av de tre delägarna.

Jag har mycket riktigt kört den några gånger, bl a till och från Östersund och en sväng med studenter för några år sedan.

Fotografen och dess medpassagerare såg jag, då jag stod vid återvinningen intill och slängde
diverse material.

/Christian