SS linje 65E i vänteläge 1963

Startat av Gunnar D, 22 juni 2010, 08:58:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En H21 Capitol på linje 65E inväntar avgångstid vid Hornstull 15 aug 1963. Jag tror att turen skall gå hela vägen till Fru Marias Väg (Långbro) eller möjligen bara till Sjättenovembervägen.

Mvh Gunnar

HJP


****
Mycket trevlig bild, som man Tackar&Bockar för!
Reklamen på sidan var väl ett ganska nytt fenomen 1963.
Jag minns att jag tyckte den reklamen förstörde utseendet på såväl spårvagnar som bussar.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 22 juni 2010, 14:13:52 PM
****
Reklamen på sidan var väl ett ganska nytt fenomen 1963.
Jag minns att jag tyckte den reklamen förstörde utseendet på såväl spårvagnar som bussar.

HJP

Håller helt med om den negativa påverkan som reklamen på långsidorna (på SS spv fr 1960 och bussar fr 1962) hade på det estetiska.
Dock minns jag att när jag brukade hänga vid Årstadal 1959-60 att jag då tyckte att reklamen på bussarnas akter kunde vara häftig. Minns särskilt "Y3 tvättar kallt - ylle och allt!" och "Conserton Radio & TV" bl.a.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 22 juni 2010, 21:05:02 PM
Håller helt med om den negativa påverkan som reklamen på långsidorna (på SS spv fr 1960 och bussar fr 1962) hade på det estetiska.
Dock minns jag att när jag brukade hänga vid Årstadal 1959-60 att jag då tyckte att reklamen på bussarnas akter kunde vara häftig. Minns särskilt "Y3 tvättar kallt - ylle och allt!" och "Conserton Radio & TV" bl.a.

/Gunnar
****
Bussarnas baksida var okej för reklam, men inte långsidorna. Särskillt missprydande tyckte jag att det var på spårvagnarna A29 och B29, med två långsidesreklam. Men visst finns det nostalgi, även i gammal reklam. Du gav exepel på det.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 24 juni 2010, 00:12:18 AM
****
Bussarnas baksida var okej för reklam, men inte långsidorna. Särskillt missprydande tyckte jag att det var på spårvagnarna A29 och B29, med två långsidesreklam. Men visst finns det nostalgi, även i gammal reklam. Du gav exepel på det.

HJP

Ja, och B29 som var mina absoluta favoritspårvagnar. Att se dem med reklam och torkat klister som runnit ned för vagnsidan det gav mig rysningar.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 24 juni 2010, 10:23:05 AM
Ja, och B29 som var mina absoluta favoritspårvagnar. Att se dem med reklam och torkat klister som runnit ned för vagnsidan det gav mig rysningar.

/Gunnar
****
Vi ryser ikapp  ;)
Favoritplatsen i B29 var längst bak på långbänken i sista vagnen. Plats för långa ben och fönsterplats åt sidan och bakåt. Mjukt rundat hörn bakom huvudet, om man ville slumra till  :D

HJP

Mr H

Skönt att man slapp se reklam på Ängbyvagnarna i alla fall som genom ett under (berodde det på placeringen av luftintag ovanför boggiehusen?). För Leyland H34 gick diskussionen i Hammarby att det egentligen var reklamen som höll ihop bussen och den skulle därför ses som en bärande del!)

Jag hade också favoritplats längst bak i B29:an eller förstås längst fram i A29. Favoritplatsen längst bak i B29 fick dock en törn den dag jag satt längst bak i linje 16 vid Mälarhöjden och ett tåg på linje 13 brakade in i det bakifrån!

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 24 juni 2010, 11:05:24 AM
Jag hade också favoritplats längst bak i B29:an eller förstås längst fram i A29. Favoritplatsen längst bak i B29 fick dock en törn den dag jag satt längst bak i linje 16 vid Mälarhöjden och ett tåg på linje 13 brakade in i det bakifrån!

Mr H
****
Oj då! Den händelsen har jag aldrig hört talas om  :o
Mälarhöjden var - och är - min hemstation.

HJP

Mr H

Så farlig var inte just den händelsen (andra kollisioner vid Mälarhöjden slutade värre). A29:an tryckte förmodligen upp B29:an med främre kopplet samtidigt som det påkörda tåget startade, så med en effektfull duns ramlade B29:an ner i sitt boggiefäste igen men det var ju en omtumlande händelse förstås, för den som satt längst bak!

Mr H

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 24 juni 2010, 11:02:38 AM
****
Vi ryser ikapp  ;)
Favoritplatsen i B29 var längst bak på långbänken i sista vagnen. Plats för långa ben och fönsterplats åt sidan och bakåt. Mjukt rundat hörn bakom huvudet, om man ville slumra till  :D

HJP

Vi var tydligen många som hade den platsen som favorit! Jag satt alltid med armen på fönsterbrädet men någon gång fanns det inget fönsterbräde (B12/Hägglund)!

Att sitta på den platsen på B11:an nu i maj och åka genom Gröndal det var en riktig höjdare!

Mvh Gunnar

Mr H

...för att inte prata om att åka B11 "på Essingeleden!"

;D

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 24 juni 2010, 11:02:38 AM
****
Favoritplatsen i B29 var längst bak på långbänken i sista vagnen. Plats för långa ben och fönsterplats åt sidan och bakåt. Mjukt rundat hörn bakom huvudet, om man ville slumra till  :D

HJP

Citat från: Mr H skrivet 24 juni 2010, 11:05:24 AM

Jag hade också favoritplats längst bak i B29:an eller förstås längst fram i A29. Favoritplatsen längst bak i B29 fick dock en törn den dag jag satt längst bak i linje 16 vid Mälarhöjden och ett tåg på linje 13 brakade in i det bakifrån!

Mr H

Här är favoritplatserna:


Längst bak i B29. Bilden från Fruängen 1963.


Längst fram i A29. Jag förmodar att enkelplatsen till vänster var den riktiga favoritplatsen.


M v h
Ingwar


Mr H

Absolut. Var det inte ovanligt att de körde utan gardinerna nerdragna för dörrfönstret och det stora fönstret t.h?

Mr H

PS

Aha, är det utfärden med 170 i februari 1967 med Strandvägen utanför fönstret?
Det förklarar i så fall en del!

DS

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 24 juni 2010, 17:48:09 PM
Absolut. Var det inte ovanligt att de körde utan gardinerna nerdragna för dörrfönstret och det stora fönstret t.h?

Mr H

PS

Aha, är det utfärden med 170 i februari 1967 med Strandvägen utanför fönstret?
Det förklarar i så fall en del!

DS

Jo, vanligen var gardinerna du nämner neddragna och gardinen framför den ensamma platsen uppdragen.
Jag tog bilden på Spårvägens Dag i augusti 1967 på väg från Norrmalmstorg till Djurgården/Oak Hill. Bilden inifrån B29:an tog jag en vanlig arbetsdag som konduktör på släpvagnen (V2) på linje 14.


M v h
Ingwar

Gunnar D


Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 24 juni 2010, 22:19:23 PM
Bilden inifrån B29:an tog jag en vanlig arbetsdag som konduktör på släpvagnen (V2) på linje 14.
M v h
Ingwar

Tack för din bild inifrån B29!
Här är en kollega vid avgång från Mälarhöjden 18 feb 1964.

Mvh Gunnar