Neoplan Jumbocruiser cabriolet!

Startat av Buss-Hasse, 11 juni 2010, 19:37:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Hasse

OK. Jag fattade att det var på motorvägen norrut. Vid "idag-huset" fanns väl en viadukt som var låg om man låg i högerfil?

Mats Karlsson

Citat från: Rolle skrivet 12 juni 2010, 19:07:43 PM
Denna mastodont i sitt bästa skick måste ha tagit mer folk än en raket i fotbollstrafiken  :-X
Har någon lite data att presentera. sittande . Längd, bredd och höjd vikt. ;D
Perstorps-Buss hade två Neoplan-ledbussar.

Den första köptes 1984 från Solaruten i Norge (inv.nr 22, reg.nr RF14006) via Västtyskland. Den fick reg.nr LNL634 och var av typ N120/4 Longliner av 1979 års modell, dvs en ledad Cityliner. Totalvikten var 28200 kg med tillåtna axeltryck 6700+5000+10000+6500 kg. Den tredje axeln var drivande och motorn var mittplacerad. Den var från början en Mercedes V10 turbo på 400 hk, men byttes senare till en V10 sugmotor på 352 hk. Antalet sittplatser var 72. Längd, höjd och bredd var 18.0 x 3.55 x 2.5 m.

Den andra ledbussen köptes 1988 från Solaruten (inv.nr 23, reg.nr RF22995). Den fick reg.nr PAA063 och var av typ N138 Jumbocruiser av 1982 års modell, dvs en ledad Skyliner. Totalvikten var 32000 kg med tillåtna axeltryck 7000+11000+7000+7000 kg. Den andra axeln var drivande och motorn var placerad bakom boggin (=under leden). Den var en Mercedes V10 sugmotor på 352 hk. Antalet sittplatser var 90. Längd, höjd och bredd var 18.0 x 4.0 x 2.5 m. Bussen sägs ha varit otroligt slö i backarna.

När den senare förolyckades kan den mycket möjligt ha ersatts tillfälligt av någon annan högbyggd ledbuss, men det hittar jag ingen uppgift om just nu.
 

Buss-Hasse

Tack Mats för givande och bra information.

Rolle


Buss-Hasse

Måste varit minimalt bagage i denna i tanke på antalet resenärer. Inget för skidresor direkt. Var det inte maxlängd utomlands? Svagt minne av att Danmark hade 12 meter väldigt länge. Detta kanske inte gällde ledare bussar?

Björn Forslund

Det byggdes totalt ca 10 Jumbocruisers. Som mest rymde de hela 144 sittande, men det fanns olika konfigurationer, en del hade en slags sällskapsdel nertill i bakre delen, som man nådde med en trappa uppifrån. (Genomgång var endast möjlig på övre plan, pga motorns placering). Andra hade denna del som bagageutrymme. En vagn var byggd som ett luxuöst rullande hotell, med separata kabiner.
De flesta köptes av tyska bolag med trafik på Spanien.

Mats Karlsson

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 17 juni 2010, 10:41:39 AM
Måste varit minimalt bagage i denna i tanke på antalet resenärer. Inget för skidresor direkt. Var det inte maxlängd utomlands? Svagt minne av att Danmark hade 12 meter väldigt länge. Detta kanske inte gällde ledare bussar?
Det var väl så att Danmarka betraktade ledbussar som buss+släp varför de därmed hade två reg.nummer, ett för framdelen och ett för bakdelen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 juni 2010, 11:04:51 AM
Det var väl så att Danmarka betraktade ledbussar som buss+släp varför de därmed hade två reg.nummer, ett för framdelen och ett för bakdelen.

Jo, det stämmer. Fast i Danmark talade man om fordonståg. Detta gällde dock bara danskregistrerade ledbussar. Linjebuss körde svenskregistrerade ledbussar på linje 999 mellan Lund och Köpenhamn via Dragør-färjan och där gick det bra. Möjligen var man tvungen att begära dispens.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Hasse

Är det ingen som har fler bilder på dessa "värstingar". Interiörer skulle vara trevligt.
Tänker på bränsleförbrukningen. Vår 415 GT-HD ligger under 2.0 här pratar vi säkert 3.5-4.0? Men det är klart - det är ju fler passagerare som delar på det  ;) En annan som jobbar mycket med sällskapsresor med brytgräns 30 st skulle nog tjäna en hel del pengar att tillgång tillen sådan buss (alltså bara hyra in vid behov ej äga)

Buss-Hasse

Jag drog hem den från Ulm på 1.98 men det är rekord hittils. ca.2.2 är nog snittet.

Björn Forslund

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 18 juni 2010, 14:57:37 PM
Jag drog hem den från Ulm på 1.98 men det är rekord hittils. ca.2.2 är nog snittet.

Med den gamla fina svarta dieseln, eller city-dito? Skiljer sig rätt mycket i förbrukning.

Mats Karlsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 juni 2010, 17:43:49 PM
Perstorps-Buss hade två Neoplan-ledbussar.

Den första köptes 1984 från Solaruten i Norge (inv.nr 22, reg.nr RF14006) via Västtyskland. Den fick reg.nr LNL634 och var av typ N120/4 Longliner av 1979 års modell, dvs en ledad Cityliner. Totalvikten var 28200 kg med tillåtna axeltryck 6700+5000+10000+6500 kg. Den tredje axeln var drivande och motorn var mittplacerad. Den var från början en Mercedes V10 turbo på 400 hk, men byttes senare till en V10 sugmotor på 352 hk. Antalet sittplatser var 72. Längd, höjd och bredd var 18.0 x 3.55 x 2.5 m.

Den andra ledbussen köptes 1988 från Solaruten (inv.nr 23, reg.nr RF22995). Den fick reg.nr PAA063 och var av typ N138 Jumbocruiser av 1982 års modell, dvs en ledad Skyliner. Totalvikten var 32000 kg med tillåtna axeltryck 7000+11000+7000+7000 kg. Den andra axeln var drivande och motorn var placerad bakom boggin (=under leden). Den var en Mercedes V10 sugmotor på 352 hk. Antalet sittplatser var 90. Längd, höjd och bredd var 18.0 x 4.0 x 2.5 m. Bussen sägs ha varit otroligt slö i backarna.

Sedan jag skrev ovan inlägg har jag hittat vad jag skrev i Färdskrivaren nr 1/1990:

– Tyvärr saknas bagageutrymmen, frånsett några små utrymmen, varför några säten plockats ur för att ge mer utrymme. 86 passagerare kan således färdas i denna buss (min anm: gäller PAA063).
.....
– Tyvärr är bussarna endast exotiska. I praktiken är de klumpiga, bränsletörstiga och tröga i backarna.

groenis

#27
Det finns en internet sida som en Engelsman har skapat,
Men han saknar info om den förolyckade.
4 av vagnarna gick tydligen på linje Hamburg - Ankara mer info på hans sida.

/Lennart

Har hittat vagn nr 1  på www.derbus.de
Här är en annan sida med en uppdaterad modell
www.neoplan.info med fortsättning på www.mciconversions101.com


Danne B.

Citat från: groenis skrivet 19 juni 2010, 01:26:40 AM
Det finns en internet sida som en Engelsman har skapat,
Men han saknar info om den förolyckade.
4 av vagnarna gick tydligen på linje Hamburg - Ankara mer info på hans sida.

/Lennart

Länk?

//Danne

groenis

Hittade några länkar till med bilder.
www.gakei.com tror att detta är den Japanska vagnen
www.Chilebuses.cl Chilensk motsvarighet till bussnack
www.bus-bild.de en annan bild på det Tyska bolaget TRD som ägde ett par av dessa,
Kvar finns youtube sök på jumbocruiser men fastna inte på den amerikanska filmen "The big bus" från 1976.

/Lennart