SJ vid Zinken

Startat av Björn Forslund, 13 april 2010, 11:42:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Dags att börja med Bussalmanackan 2011!

Jag gör det bekvämt för mig genom att använda expertisen i detta eminenta forum!

Bild: En SJ-CF på linje 6 står vid Zinkensdamm någon gång i början av 60-talet.

Hur länge använde SJ denna termínal? Var det en bra bytespunkt (spårvagn 4 o 10), eller bytte folk till spårvagn eller innerstadsbuss innan bussen nådde Zinken?
Vart gick linje 6, vilken väg körde man på väg söderut?
När bytte SJ Huddinge Billinjegrupp till tresiffrigt?

/Björn

Max W

Hej Björn!
A) SJ Huddingebuss bytte till 3-siffriga linjenummer 1964-05-03 enligt de uppgifter jag fått från Spårvägsmuseet. Om Du sedan undrar över när andra bolag eller SJ-grupperna inom SL gick över till 3-siffrigt linjenummer kan Du se dem i en tabell jag har i dokumentet med följande länk:
http://www.trafikminnen.se/linjenummer_historik.html
B) Linje 6 gick till Norsborgs Vattenverk.
Linje 3 åkte jag själv med som liten grabb ut till min mormor och morfar i Huddinge. Vi bytte alltid från spårvagn 3 till busslinje 3 någonstans mellan Zinken och Hornstull.
(Vi åkte "linje 3" hela vägen: Först SJ Solnalinjerna från Hässelby till Haga Södra, därefter spårvagn
3 till söder och sedan SJ Huddinge linje 3 till Huddinge centrum.

C) När det gäller linjesträckningar mer noggrant kanske Du kan ha hjälp av det material jag fått av Jimmy Bergman och som Du kan nå via Trafikminnens startsida och länken till avdelningen Bussbolagens linjetrafiktillstånd.
/Max

Mr G

Bör ha varit den 5 april 1964 vid öppnandet av t-bana 2 som ändstationen flyttades till Fruängen. Eller var det den 12 maj 1968 när pendeltågen infördes?

Linje 6/706 försörjde väl Segeltorp, Vårby, Fittja och Norsborg. Tror att den följde gamla riksettan rätt slaviskt tills den svängde in mot Vattenverket.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 13 april 2010, 12:12:39 PM
Bör ha varit den 5 april 1964 vid öppnandet av t-bana 2 som ändstationen flyttades till Fruängen. Eller var det den 12 maj 1968 när pendeltågen infördes?
Den 12 maj -68 avkortades linje 703 till Fruängen och linje 706 till Skärholmen. Linje 707 (Fruängen-Vårby) servade Segeltorp/Juringe.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 13 april 2010, 12:36:41 PM
Den 12 maj -68 avkortades linje 703 till Fruängen och linje 706 till Skärholmen. Linje 707 (Fruängen-Vårby) servade Segeltorp/Juringe.

Mvh Gunnar

Alltså gick linjerna till Zinken fram till 12/5 -68? Försvann all SJ-trafik från Zinken efter detta datum?
/Björn

Mr H

Fortsatte inte enstaka turer på Linje (70)6 ända till Södertälje?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 april 2010, 12:44:58 PM
Alltså gick linjerna till Zinken fram till 12/5 -68? Försvann all SJ-trafik från Zinken efter detta datum?
/Björn
Jag svarar "Ja" på båda frågorna.
/Gunnar

Citat från: Mr H skrivet 13 april 2010, 16:04:00 PM
Fortsatte inte enstaka turer på Linje (70)6 ända till Södertälje?
Mr H
Ett fåtal turer gjorde det i alla fall i tdt gällande fr.o.m. 1 nov 1962 som jag har tillgång till.
Hur länge detta pågick vet jag inte men 12 maj 1968 hade detta dock upphört.
/Gunnar

AGR

SJ linjerna 3 + 6 hade ju inte tillåtelse att ta passagerare innom SS trafik område. Men varade detta hela tiden under trafiken till Zinkensdamm?
Mvh AGR

Max W

Jag gör nog en lite "pudel nu". Skrev i tidigare inlägg att vi bytte till linje 3 någonstans mellan Zinken och Hornstull, men eftersom upptagningsförbud rådde på sträckan för linjerna 3 o 6, så måste vi ha bytt vid Zinken på något sätt, men vi kom med spv 3 från Haga Södra, det vet jag bestämt. Några år senare flyttade mina morföräldrar till Herrängen och då bytte vi till 64:an vid Varvsgatan. Det vet jag också bestämt, men gick 3:an dit? Jag har dålig koll på vändningsvarven för linjerna 3 och 10 på Söder.
/Max

Mr G

Både 3:an och 10:an passerade Varvsgatan, så ni kan ha tagit vilken som (fast 10:an passade väl inte i andra änden).

Men, en annan grej jag funderade över när du beskrev er resa var att den måste ha kostat en rejäl slant. Tre biljetter var, var ni väl tvungna att köpa, två SJ- och en SS-biljett. SJ hade kanske halvt pris om du var under 12 år, men SS hade inga såna rabatter. För en familj borde det ha blivit en rejäl slant. Kanske blev det lite billigare också att byta vid Haga Södra, annars tycker man att Norra Bantorget hade varit ett naturligare alternativ. Nu vet jag förstås inte hur bytet vid Haga Södra gick till. Kan ju ha varit väldigt bekvämt med kort gångavstånd.

Upptagningsförbudet kan väl f ö inte ha drabat er, det kan väl bara ha gällt vid färd mot Zinkensdamm, inte mot landsbygden.
吉先生

Max W

Jag har aldrig funderat över kostnaden, men det har Du rätt i att det måste blivit en slant. Pappa hade visserligen månadskort från Hässelby till Sumpan, men vi var ju tre-fyra till. Jag hade två yngre bröder och jag var högst 11 år så länge dessa resor pågick (C:a 1 gång i kvartalet).
/Max

Mr H

Hade man verkligen upptagningsförbud inom SS trafikområde? Var det inte så att man inte fick åka lokalt inom SS trafikområde med SJ? Att åka från Hornstull till Huddinge kan väl inte ha varit förbjudet
då kan man undra varför man stannade vid Hornstull överhuvudtaget? Jag försökte ett par gånger att få åka med SJ mellan Zinken och Årstadal för man ville ju gärna åka lite CF m.m som omväxling till A29, H15 och Capitoler på sträckan, men då skrattade bara SJ-förarna och skakade på huvudet!
"De här bussarna får man bara åka med om man ska till Huddinge!"

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 14 april 2010, 17:57:10 PM
Hade man verkligen upptagningsförbud inom SS trafikområde? Var det inte så att man inte fick åka lokalt inom SS trafikområde med SJ? Att åka från Hornstull till Huddinge kan väl inte ha varit förbjudet
då kan man undra varför man stannade vid Hornstull överhuvudtaget? Jag försökte ett par gånger att få åka med SJ mellan Zinken och Årstadal för man ville ju gärna åka lite CF m.m som omväxling till A29, H15 och Capitoler på sträckan, men då skrattade bara SJ-förarna och skakade på huvudet!
"De här bussarna får man bara åka med om man ska till Huddinge!"

Mr H
Förbudet måste ha varit lokalt inom SS-området. Jag åkte flera gånger Huddinge C-Årstadal/Zinkensdamm och omvänt med SJ linje 3/703 och det gick bra!

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 14 april 2010, 20:11:22 PM
Förbudet måste ha varit lokalt inom SS-området. Jag åkte flera gånger Huddinge C-Årstadal/Zinkensdamm och omvänt med SJ linje 3/703 och det gick bra!

Mvh Gunnar


Visst gällde förbudet lokala resor inom SS-området. Det var motsvarande förbud för SJs bussar söder om Stockholm, dels inom SS-området men dessutom i BSS-området mellan Ölandsgatan och Handen.

M v h
Ingwar

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 14 april 2010, 17:57:10 PM
Hade man verkligen upptagningsförbud inom SS trafikområde? Var det inte så att man inte fick åka lokalt inom SS trafikområde med SJ? Att åka från Hornstull till Huddinge kan väl inte ha varit förbjudet
då kan man undra varför man stannade vid Hornstull överhuvudtaget? Jag försökte ett par gånger att få åka med SJ mellan Zinken och Årstadal för man ville ju gärna åka lite CF m.m som omväxling till A29, H15 och Capitoler på sträckan, men då skrattade bara SJ-förarna och skakade på huvudet!
"De här bussarna får man bara åka med om man ska till Huddinge!"

Mr H

Du skulle förstås ha köpt en biljett till Segeltorp, och sen sagt att du blev illamående av åksjuka vid Årstadal och sagt att du måste spy. Tror du att föraren hade skakat på huvudet då och sagt att du måste spy i Huddinge? :'(
吉先生