GDG (O2791) Gävle 1972.

Startat av Kent Skoog, 07 mars 2010, 15:06:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Fanns det inte en 2233 också ?

Mats Karlsson

Jo, 2233 var  inköpt från Larvs Busstrafik.

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 09 mars 2010, 21:12:22 PM
2228 hade bakdörr
ulf
Då kanske GDG tog bort den? När 2228 var i Karlskoga hade den ingen bakdörr och strålkastarna var dessutom utbytta mot runda.

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 mars 2010, 19:57:54 PM
Då kanske GDG tog bort den? När 2228 var i Karlskoga hade den ingen bakdörr och strålkastarna var dessutom utbytta mot runda.
Utan att låta elak, men du kan inte tänka dej att det var 2428 som var där och inte 2228

Mats Karlsson

Båda två fanns där ett tag. Jag har en bild där 2428 och 2228 står intill varandra. 2428 skymmer bakändan på 2228 så jag kan inte se om 2228 har bakdörr eller inte. Mina anteckningar från denna tid säger dock att 2228 hade dörrar 1-0-0. Mer än så vet jag inte.

S Svensson

Det kan vara felanteckning,men det kan också vara så att 2228 blivit reparerad.(2427-2429 har alltså 1-0-0)

Vilken express var det som välte en gång i Göta älvdalen ca 1974?. Jag säger inte att det var 2228,även om den kan komma ifråga. Däremot tyder det på att fler än en buss blivit påkörd baktill.

2233 var ett nummer som ibland kan skrivas (2233),alltså. Så skrev vissa personer när man antecknade lok förr i tiden. Alltså då ett fordon fick ett nummer i en förteckning men själva uppmärkningen på fordonet inte var gjord. Larvs Busstrafik hade alltså en CF110L/SKV som jag inte tror kom med till GDG. En annan som kom med till GDG var 2930 som var 12 m vagn och som blev ommålad och gick några år som expressbuss. Van Hool 300 Jumbo,12 m med AC. Den fick toan bortmonterad sägs det och dessutom emigrerade bussen i samband med Swebus omplaceingar. Den hamnade i Luleå av alla ställen. Foton på de tre Larvs bussarna är också välkomna. Jag skulle också fråga vem som kör skolbuss i Vedum numera. Jag tyckte att det var någon helt annan är Varaföretaget Ek och Hagelqvist är ju numera i Vårgårda och Fristad (där en H märkt buss brukar stå).

j-a

2225 EOP 001   Volvo Vanhool    Exp
2226 EOR 031   Volvo Vanhool    Exp
2227 EOP 041   Volvo Vanhool    Exp
2228 EOO 031   Volvo Vanhool   Exp
2229 EOR 021    Volvo Vanhool   Exp
2230 EHM 149    Volvo Vanhool   Best
2231 FCD 902    Volvo  Autokori
2232 FKJ 887      Volvo  Ikarus
2233 EON 041    Volvo  Vanhool

Har foto på 2930 KKG 878 i GDG lack men den har då ingen tak Ac ??

S Svensson

 Det fanns en anteckning om att den skulle ha AC. Kanske var denna anteckning fel eller så var den borttagen.

I varje fall finns det ett fåtal GDG bussar som inte funnits med på foto har. Alltså 1032,2232 fdLjung senare expressbuss i Alingsås(förstärkning fredag och söndagar); 2529 (fd Götene tjänstgjort i både grön färg såväl som GDG färg); de fd Autokory LGV (plac i Lidköping eller Vänersborg.
Det skall påpekas här att 2230 fick sin AC borttagen då den var i Alingsås.Den ersatte där en av ovan. 2230 har jag sett ommålad och såld,men kommer inte ihåg vart. Alingsås hade också fått någon av vH 12 från 76 eller 77 liksom även Vänersborg haft någon sådan. Ev av de fd Götebprgs vH12m har jag sett vid ombyggnaden av Göteborgs central. Då stod den på fd bussplanen och tillhörde då någon av tillverkarna/hantverkarna disponerade denna.

Tack j-å för foton!!

Sven W

Hej

2230 har jag fångat i Kungälv 10 jul 1987. Den var märkt med TIFFANY med halvstora bokstäver i fronten och stora bokstäver över de 4 sista fönstren på sidorna. Orkesterbuss?

/Sven

Stefan P

Hej

Ja där ser man vad mycket man vet, det fanns på SJ tiden i Uppsala två bussar som gick på veckoslutstrafik 3163 och 3164 och började i Uppsala?

Jag trodde att veckoslutstrafiken var så gammal att den fanns på GDG tiden, men där hade jag fel.

Är Swebus linjenät uppbyggt efter gamla veckoslutslinjer eller har jag fel?

mvh Stefan P

S Svensson

Citat från: Stefan P skrivet 13 mars 2010, 10:27:27 AM
Hej

Ja där ser man vad mycket man vet, det fanns på SJ tiden i Uppsala två bussar som gick på veckoslutstrafik 3163 och 3164 och började i Uppsala?

Jag trodde att veckoslutstrafiken var så gammal att den fanns på GDG tiden, men där hade jag fel.

Är Swebus linjenät uppbyggt efter gamla veckoslutslinjer eller har jag fel?

mvh Stefan P
Du bör nog läsa det jag skrivit tidigare en gång till. Jag skrev att speciell veckoslutstrafik tillkom på 60 talet.
Veckoslutstrfiken,den som kallades så alltså privat och SJ, är alltså från 60 talet och jag beskrev kortfattat hur trafiken gick till. Kanske det var alldeles för kortfattat.
Vad gällde GDG så körde de enbart veckoslutstrafik Arvika-Stockholm åt SJ. Sedan om vi utgår från Uppsala så fanns det anslutningstrafik till Stockholm men också veckoslutstrafik på många sätt. Så många att dåv statsrådet Norling ville skapa regelverk.
Sedan fanns det veckoslutstrafik av vanlig typ tidigare men det är väl inte det Du menar. Kyrkturer och sommarstugeturer i Bohuslän och på västkusten. Det fanns veckoslutståg också,t ex lokomotortåg på söndagar Axelfors-Borås.
Alltså: 1)segmentering av kunder )2 vilken dag man kör,fredag och söndag eller före juli 1968 lördag och söndag.3) billigare priser än taxa A( SJ tåg) och Y (SJ Buss). Veckoslutstrafik  blir det om alla tre kriterierna är uppfyllda.