GDG (O2791) Gävle 1972.

Startat av Kent Skoog, 07 mars 2010, 15:06:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.



Tyvärr blev inte inv.nr. noterat.

Stefan P

Hej

Tack för en fin bild. Jag säger bara mera GDG.
Vilken var första veckoslutslinjen?
Jag vet kördes till var det till Göteborg från Uppsala, men det kanske var senare på SJ tiden?

mvh Stefan P

j-a

Trevligt,måste vara någon ur 22xx serien

Ulf Fernestad

Citat från: j-a skrivet 07 mars 2010, 16:59:55 PM
Trevligt,måste vara någon ur 22xx serien
Tack för underbara bildokument du ger oss Peter, även du Kent ska ha tack som lägger ut bildskatten
Samtliga 22-vagnar som kom som expressare fick S-nr. 2230 som var en beställningsvagn fick reg.nr O 169/EHM 149

j-a

Men 2230 kan det väl inte vara,den hade väl ac och den här ser ut som den skulle vara längre också ,Någon 23 vagn kan det ju inte heller vara eftersom den här har toa

Ulf Fernestad

Citat från: j-a skrivet 07 mars 2010, 20:30:14 PM
Men 2230 kan det väl inte vara,den hade väl ac och den här ser ut som den skulle vara längre också ,Någon 23 vagn kan det ju inte heller vara eftersom den här har toa
Nej det är ingen 23-vagn eller 2230, för övrigt så var det bara 2327 som var utan toa, bussen på bilden har inte fått sin reg.plåt än den är forfarande rödskyltad

1896

Det finns ju en oidentifierad Vanhool i GDG boken också, är det samma buss kanske ?

Sven W

Hej

Bussen i boken (Götaplatsen 1972) har inget skyltskåp under vindrutan så jag tror inte det är samma. Men, det verkar som man kunde både ha och inte ha skyltskåp där. Kan det vara så att detta är en enhet som kan vara monterad eller inte. Om det inte sitter där finns en täcklucka istället. Jag har konstaterat att 2225, 2226, 2227, 2229 och 2325 har haft detta skåp. Hur 2228 hade det vet jag inte. 2230 såldes ju sedan till någon och då fanns där inget skyltskåp.

Ingen av de jag sett med skyltskåp har de lyktor som finns på vår ursprungsbild. Det verkar som man har ändrat en del, dubbla fyrkantiga strålkastare till ett arrangemang med enkla lyktor på varje sida.

Det finns lite att fundera över. Jag har ingen klar kandidat. Jag tror att man labbat lite med skyltskåp och lyktor under åren.

Om bilden är tagen 1972 och bussen har provnummer styrker väl det att det bör vara en 22xx-vagn, kan man ju tycka.

Hälsningar
Sven

j-a

Bussen på Götaplatsen är 2429 HFF 159,att det är en 24 vagn syns ju på att den har blå klädsel och saknar bakdörr

S Svensson

Citat från: j-a skrivet 09 mars 2010, 19:08:37 PM
Bussen på Götaplatsen är 2429 HFF 159,att det är en 24 vagn syns ju på att den har blå klädsel och saknar bakdörr

För undvikande av missförstånd så skall påpekas att 2425 och 2426 har bakdörr och 2427-2429 saknar bakdörr.
Sedan har jag jämfört bilden med en bild av vH från SJ. Bussen van Hool med röd interimsskylt verkar vara utförd 2,4+6,5+3,8 =12,7m längd.
Så skall vi se 2125 och 2126 var väl inte utförd med 6,5 m hjulbas? Jag sitter och funderar. Det är Peter Öden som tagit fotot. Således inte någon reklamfotograf. Men frånvaro av identitet på bussen kan tyda på att den inte är någon GDG buss utan en lånebuss. Av bussarna 2225-2229 (5 st) kan någon ha varit lånad till GDG innan den övertogs på riktigt? Jag vet inte men vissa funderingar om att bussen togs i trafik till juni 72 verkar vara trolig. Bussen är alltså i det skick som den urspungligen hade. Alltså om bilden inte är retuscherad så bör det vara en GDG buss ur serien 2225-2229.
Sedan kanske Sven W vill utveckla det här med skyltskåp. 

Mats Karlsson

Jag tror helt visst att det är en buss ur serien 2225-2229, vilka levererades samtidigt från van Hool i maj 1972 som expressbussar. De såg likadana ut, dvs även 2228 hade skyltskåp under vindrutan, även om den hade dörrar 1-0-0 mot de andra som hade 1-0-1.

S Svensson

Citat från: Stefan P skrivet 07 mars 2010, 15:31:20 PM
Hej

Tack för en fin bild. Jag säger bara mera GDG.
Vilken var första veckoslutslinjen?
Jag vet kördes till var det till Göteborg från Uppsala, men det kanske var senare på SJ tiden?

mvh Stefan P
Kan Du utveckla frågan. Vad menar Du med första veckoslutslinjen ? GDG körde inga veckoslutslinjer. Göteborg-Jönköping- Stockholm och Göteborg-Örebro-Stockholm har i några fall fortsatt till Uppsala. Speciella veckoslutsbussar inrättades i mitten av 60 talet. Med beställningstillstånd kördes bussturer som privata förmedlare hyrde in. I Göteborg var den en person som troligen var handlare urspunglingen vid namn Fritzhagen som hyrde in bussar från olika privata företag. En som körde för honom i slutet av 60 talet berättade att de på måndag och tisdag efter en helg fick pengarna det kostade att köra. I början av 70 talet skärptes regelverket och detta inte minst för att bussföretagen skulle överleva. Tillståndsmässigt ändrades så att det som inte var beställningstrafik med en viss definition kom att utgöra linjetrafik. Dessutom tillkom turisttrafik som enskild grupp. Här (cirka 1972-73) blev veckoslutstrafiken alltså linjetrafik. Sedan blev det en utveckling av verksamheten. Samtidigt så försämrades ekonomin i samhället och det blev dyrare att köra buss men också dyrare att leva. Denna kombination gjorde att trafiken minskade och fler stannade hemma. Ett litet antal företag bildade samverkansbolaget Svenska Bussamtrafiken AB. Några företag körde speciella linjer. Således kom linjen Göteborg-Stockholm (både Örebro och Jönköping) att köras av Gunnarsson,Skene och Julitatrafiken. Någon enstaka period byttes förare på vägen,annars var det vanligt att förarna hängde med ända till slutstationen. "Han" som körde bussen kunde vara jordbrukare i vanliga fall och klarade av både busskörninbg och gården. Linjen Göteborg-Malmö kördes av Gunnarsson,Skene och Margretetorpsbussarna. Det senare ersattes senare med Perstorps Resetjänst,med sina,en i taget,ledbuss av typ Neoplan.
En inte fullt komplett skildring av SSn

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2010, 20:53:54 PM
Jag tror helt visst att det är en buss ur serien 2225-2229, vilka levererades samtidigt från van Hool i maj 1972 som expressbussar. De såg likadana ut, dvs även 2228 hade skyltskåp under vindrutan, även om den hade dörrar 1-0-0 mot de andra som hade 1-0-1.
2228 hade bakdörr
ulf

Sven W

Hej

Varför skriver alla om serien 2225-2229? Hörde inte 2230 också dit?

Visst är det väl ett skyltskåp som sitter under vindrutan? Här står det Göteborg men jag har även sett andra destinationer på bussar med sådan här skyltning: Ludvika, Borlänge, Stockholm (2325 som v-slutsbuss i Karlstad 1983) och Beställning.

Vid mina observationer av bussarna 2225-2230 (utom 2228)  har ingen haft det arrangemang av strålkastare (2+2 fyrkantiga) som vår efterfrågade buss har. De har istället haft 1+1 runda. GDG älskade ju att modifiera fronterna på sina bussar så man kanske har ändrat det här också.

Hälsningar
Sven

S Svensson

Citat från: Sven W skrivet 09 mars 2010, 22:59:37 PM
Hej

Varför skriver alla om serien 2225-2229? Hörde inte 2230 också dit?

Visst är det väl ett skyltskåp som sitter under vindrutan? Här står det Göteborg men jag har även sett andra destinationer på bussar med sådan här skyltning: Ludvika, Borlänge, Stockholm (2325 som v-slutsbuss i Karlstad 1983) och Beställning.

Vid mina observationer av bussarna 2225-2230 (utom 2228)  har ingen haft det arrangemang av strålkastare (2+2 fyrkantiga) som vår efterfrågade buss har. De har istället haft 1+1 runda. GDG älskade ju att modifiera fronterna på sina bussar så man kanske har ändrat det här också.

Hälsningar
Sven


2230 tillhörde som sagts tidigare inte expressbusserien.(12 m turistbuss med Sytrak AC).
Strålkastarna var sådana vid leveransen.Möjligen hade några tillkommit (de längst ned).
-----------------------------------------------------------------------------------------

Om det är någon läsare som har foto på andra bussar som gick som express en tid så vill vi gärna se dessa foto.
Nr exempel:1032;2232(fd Ljung);2529(Götene);2231,2328,2528 (3 st fd LGV )2215(Insjön). Även beställningsbussar 2115;2116;1317;linje 1315-1316;1515-1519:.