SvOf-utfärd till Råsta i april 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 januari 2010, 15:24:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: groenis skrivet 31 januari 2010, 00:43:17 AMNu en liten fråga vem kan namnet på av och påfarten till Centralbron dvs det som blir Herkulesgatan och Vattugatan?

Kan ha fel (vilket inte är ovanligt) men fritt ur minnet så vill jag ha avfarten till Herkulesgatan till Norrkopplet respektive att Vattugatans påfart då i gengäld heter Söderkopplet. Kommer man sedan lite längre norrut där av- och påfarter finns i anslutning till Klarabergsgatan så heter det Södra Klarabergskopplet i bägge riktningar. Däremot vågar jag mig inte ens på att försöka minnas vad påfarten från Vasagatan kan ha för namn.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Efter att ha memorerat alla 2000 gatorna inom tullarna vilket är en överdrift då många inte är farbara
så vill jag minnas att det är Guldfaret och Silverfaret.

Här får kartläsarna rätta mig om de vill,
Efter 18 år i droska och åkt genom flertalet gator så försöker jag desperat glömma de flesta
vilket är svårt då det var mitt jobb.


/Lennart

Rolle

Visst hade Arlanda linjen eget linjenr 560 ställde man ju in radion på.(STORNO)
om man nu inte ville lyssna på all radio smörja, Var radion inskruvad på det selektiva 0XX
då blev radion öppen för alla tlx besked Jag har en bruksanvisnig Solna buss STORNO innscannad
men klarar ej av att bilägga på tok för omständigt.

Björn Forslund

Citat från: Rolle skrivet 31 januari 2010, 17:39:03 PM
Visst hade Arlanda linjen eget linjenr 560 ställde man ju in radion på.(STORNO)
om man nu inte ville lyssna på all radio smörja, Var radion inskruvad på det selektiva 0XX
då blev radion öppen för alla tlx besked Jag har en bruksanvisnig Solna buss STORNO innscannad
men klarar ej av att bilägga på tok för omständigt.

Men det var alltså ett linjenummer som aldrig skyltades på bussen?
Sen rätt många år går ju 560 mellan Löwenströmska och Barkarby?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 19:20:44 PM
Men det var alltså ett linjenummer som aldrig skyltades på bussen?


Man skall aldrig säga aldrig.  :)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Nä, det gick ju inte att skylta "Arlanda..." på den bussen,  så vi får hoppas att Josh o Mary-Lee from Texas visste att "560" gick till ARN.... ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 20:00:45 PM
Nä, det gick ju inte att skylta "Arlanda..." på den bussen,  så vi får hoppas att Josh o Mary-Lee from Texas visste att "560" gick till ARN.... ;)

Det fanns ju pappskyltar i fönstren också så det ordnade sig nog.
Nu skall sägas att just skyltningen 560 var ovanlig utan oftast skyltades bara SL på dessa ersättningsbussar och så har det också varit när det någon enstaka gång i övrigt gick vanlig röd SL-buss i stället för flygbuss vid brist på de senare.
Jag hade mitt arbetsrum ovanför den dåvarande flygbussterminalen på Vasagatan 1985-1987 så jag hade rätt god koll på dessa bussar.
Det var verkstadsarbetarna i Råsta som var uttagna i strejk. Därför fick bussarna ställas av allteftersom de behövde service. Flygbussarna prioriterades i det längsta och det var Råstas övriga trafik som stryka på foten. De sista dagarna kunde man också se t ex H1 på Flygbussarna. Hade strejken inte avblåsts när den gjorde så hade även Flygbussarna fått ställas in. Att låna bussar från andra garage eller att hyra in bussar hade varit strejkbryteri.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2010, 20:14:21 PM
Det fanns ju pappskyltar i fönstren också så det ordnade sig nog.
Nu skall sägas att just skyltningen 560 var ovanlig utan oftast skyltades bara SL på dessa ersättningsbussar och så har det också varit när det någon enstaka gång i övrigt gick vanlig röd SL-buss i stället för flygbuss vid brist på de senare.
Jag hade mitt arbetsrum ovanför den dåvarande flygbussterminalen på Vasagatan 1985-1987 så jag hade rätt god koll på dessa bussar.
Det var verkstadsarbetarna i Råsta som var uttagna i strejk. Därför fick bussarna ställas av allteftersom de behövde service. Flygbussarna prioriterades i det längsta och det var Råstas övriga trafik som stryka på foten. De sista dagarna kunde man också se t ex H1 på Flygbussarna. Hade strejken inte avblåsts när den gjorde så hade även Flygbussarna fått ställas in. Att låna bussar från andra garage eller att hyra in bussar hade varit strejkbryteri.





Jo, pappskyltar kan ju duga, men bussen på bilden verkar inte ha någon dylik framtill iaf. Så Josh och Mary-Lee blev nog lite konfunderade...



JDS

Citat från: Nico skrivet 31 januari 2010, 10:36:26 AM
Kan ha fel (vilket inte är ovanligt) men fritt ur minnet så vill jag ha avfarten till Herkulesgatan till Norrkopplet respektive att Vattugatans påfart då i gengäld heter Söderkopplet. Kommer man sedan lite längre norrut där av- och påfarter finns i anslutning till Klarabergsgatan så heter det Södra Klarabergskopplet i bägge riktningar. Däremot vågar jag mig inte ens på att försöka minnas vad påfarten från Vasagatan kan ha för namn.  ;D


Herkuleskopplet respektive Söderkopplet vill jag lite provisoriskt hävda utifrån kartstudier.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 20:18:35 PM

Jo, pappskyltar kan ju duga, men bussen på bilden verkar inte ha någon dylik framtill iaf. Så Josh och Mary-Lee blev nog lite konfunderade...


Verkar inte ha funnits någon på sidan heller. Det var rätt mycket improvisationer de här dagarna och det kan mycket väl ha varit så att bussen fick order om att gå in som flygbuss från någon annan linjekörning utan att passera Råsta.
De här dagarna fick man vara glad att bussarna överhuvudtaget gick. Jag tror att Josh och Mary-Lee var mer vana vid strejker än vi bortklemade svenskar så det var nog inte de som hade de största problemen. Jänkar brukar dessutom inte dra sig för att fråga.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Rolle skrivet 31 januari 2010, 17:39:03 PM
Visst hade Arlanda linjen eget linjenr 560 ställde man ju in radion på.(STORNO)
om man nu inte ville lyssna på all radio smörja, Var radion inskruvad på det selektiva 0XX
då blev radion öppen för alla tlx besked Jag har en bruksanvisnig Solna buss STORNO innscannad
men klarar ej av att bilägga på tok för omständigt.

Det får vi ordna någon dag. Jag bidrar gärna med scanner och Photoshop. :)
I rollen som "Skrotnisse" har jag även lyckats att rädda blandade instruktioner och övningsuppgifter till Polarbuss SRA-radio till eftervärden.

groenis

Storno var en tacksam radio
Innan det blev öppen kanal vilket skedde i samband med ett större uppgradering på Råsta
så hördes bara Tx den andra var spärrad så då hördes det ett "pling" om det var en upprörd förare
så ökade antalet "pling".

Kort anekdot
Har kvällstjänst och får en trafikanträknare med mig ifrån Solna på "min" linje 503 kommer till hållplats Mamreplan och konstaterar att bromsarna inte var med mig fick stoppa sista biten med parkeringsbromsen.
ropar upp på radion om vagnbyte Spånga Stn. Tx frågar om orsak? inga bromsar svarar jag då blev det tyst en stund i radion Tx svarar bara va bra nu vet hela Västra Trafikdistriktet det sa han.
Det blev vagnbyte Spånga Stn.

Rolle
Var du kvar när vi fick PYE radion på Råsta?

/Lennart

Rolle

Jag körde  feb 74 till jan 78 började vid sj  23 jan 78 blev lokf
har några år till pens.
Varför linjevagnen är skyltad 560, kris och karastrof förfogandevagn
kanske inte ens biljetter gratis tur
det  fanns nog inget bättre att skylta  om det kommer en buss  som har 560
på torsgatan så vet folk som väntar på 508 att den ska jag inte springa ikapp.

groenis

Rolle
Då vet du kanske vem "Nalle" är en gammal "kondis" som också jobbar som lokförare?

/Lennart

Rolle