SvOf-utfärd till Råsta i april 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 januari 2010, 15:24:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det var egentligen meningen att vi skulle åka till Västberga och Svenska Neoplan den här kvällen, men tyvärr fick våra värdar förhinder så det blev en improviserad utflykt till Råsta och Vaxholm i stället. Tyvärr tillät inte ljuset någon fotografering i Vaxholm och inte var det det optimala i Råsta heller. Utfärden skildrades i Färdskrivaren nr 1.1988:
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/rasta_vaxholm.pdf

Utfärdsbuss blev ett nyförvärv med Kalle Dingertz med nyförvärvat D-körkort vid ratten.


I Råsta visades bland annat några av SL:s då nya "experimentvagnar" med annan inredning än den konventionella.










Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 29 januari 2010, 23:09:30 PM
Vad var det för annan inredning?

Andra stolar och grupperade lite annorlunda. Dessutom hängande i väggen så att de skulle vara lättstädade. Det var en del andra sådana där småfinessor också. Utseendet ser vi de stora destinationsskyltarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Camilla

Trevligt.
6209 har man åkt i många gånger när den kom till Nacka/Värmdö

groenis

Camilla
Du har säkert åkt med de andra i 62xx serien,
6227 som var "min" vagn på väsklastartjänsten Arlanda en kul tjänst åka tom upp och många gånger
tomkörning hem fåtal gånger så fick man köra linje.

Jag tror att många boggievagnar från Arlandatrafiken hamnade i Björknäs.

/Lennart


Camilla

Citat från: groenis skrivet 30 januari 2010, 00:46:34 AM
Camilla
Du har säkert åkt med de andra i 62xx serien,
6227 som var "min" vagn på väsklastartjänsten Arlanda en kul tjänst åka tom upp och många gånger
tomkörning hem fåtal gånger så fick man köra linje.

Jag tror att många boggievagnar från Arlandatrafiken hamnade i Björknäs.

/Lennart




Jag kommer i håg dom andra 62 vagnarna också men det är 6209 jag kommer ihåg bäst för den fick jag åka men varje morgon

Robert Brink

Oj, det var trevliga bilder som jag helt missat! Började 3 år senare på Råsta, och då var väl bara 4003 kvar av provbussarna!

//R

Karsten

Citat från: groenis skrivet 30 januari 2010, 00:46:34 AM
Camilla
Du har säkert åkt med de andra i 62xx serien,
6227 som var "min" vagn på väsklastartjänsten Arlanda en kul tjänst åka tom upp och många gånger
tomkörning hem fåtal gånger så fick man köra linje.

Jag tror att många boggievagnar från Arlandatrafiken hamnade i Björknäs.

/Lennart



Det var bara 2 Arlandavagnar som hamnade i Björknäs, nämligen 6208 och 6209. Ett par andra hamnade på andra SL-garage (6220 till Kallhäll tror jag), men de flesta såldes väl till Skåne?

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2010, 15:24:42 PM






På den övre bilden tycker jag det ser ut som om Arlandabussen har en "fuskvariant" på "skyltskåp" där man istället bara målat dit SL. Stämmer detta? Jag har något minne av att detta förekom

På den undre bilden tycker jag skyltskåpet på bakpartiet på 4003 ser lite ovanligt ut. Vad kan ha varit special där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Det är en påklistrad dekal tror jag. Något linjenummer fanns ju inte, så det var väl onödigt med sifferrrullar när bussarna bara gick på Arlanda.

groenis

Jodå det fanns linjenummer Vasagatan (VAG) - Arlanda hette 560
och Brommalinjen fick nummer 561 när Råsta tog över flygbusslinjen från Bromma samtidigt så ändrades linjedragningen.
Men hur många av de flygande besökarna skulle komma ihåg sånt?

Kort anekdot
Jag kom ner till Vasagatan då var avsläppet direkt efter Klarabergsviadukten Och taxikön stod vänd imot det som sen blev Royal Viking, landar snyggt med "hundburen" går bak och öppnar för att lyfta ut väskorna då får jag en fråga från ett amerikanskt par om Sheraton hotel, jag visar gentlemannen längre fram på gatan var hotelet ligger han tackar för sig tar med sig frun över till taxikön.
Det jag ser är hur de kliver in i denna taxi och föraren svänger vänster ut på Vasagatan inte höger,
jag rullar fram till uppställningen under på och avfarten till Centralbron som förövrigt kan ses på Staffans bilder när det är dags för avgång så rundar man Rödbodtorget medans jag väntar på grönt då kommer taxin med mitt Amerikanska par från Kungsholmen  redan då -84 kunde man få en ofrivillig rundtur med taxi om man inte var känd i stan.

Nu en liten fråga vem kan namnet på av och påfarten till Centralbron dvs det som blir Herkulesgatan och Vattugatan?

/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 31 januari 2010, 00:43:17 AM
Jodå det fanns linjenummer Vasagatan (VAG) - Arlanda hette 560
och Brommalinjen fick nummer 561 när Råsta tog över flygbusslinjen från Bromma samtidigt så ändrades linjedragningen.
Men hur många av de flygande besökarna skulle komma ihåg sånt?

Sånt är kul att känna till. :)
Heter direktlinjen mellan Cityterminalen och Kapellskär fortfarande 930 inom SL?

groenis

Jag tror att någon av våra Norrtälje eller Täbypiloter känner till det
När Flygbussarna såldes vilket man bedyrade från SL's sida att det skulle aldrig ske då det var en ren kassako,
Efter att de sålde flygbussarna så blev linjenumrena lediga så 561 hamnade i Kallhäll och 560 blev en linje mellan Kallhälls Stn. och Upplands Väsby Stn. osäker på om 560 utgår ifrån Märsta garaget.

/Lennart

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 30 januari 2010, 13:15:41 PM
Det var bara 2 Arlandavagnar som hamnade i Björknäs, nämligen 6208 och 6209. Ett par andra hamnade på andra SL-garage (6220 till Kallhäll tror jag), men de flesta såldes väl till Skåne?

Det stämmer att 6220 flyttades till Kallhäll. Lite senare omplacerades den till Täby och gick bl a på dåvarande linje 683 mellan Danderyds sjh och Jakobsberg. Ännu senare flyttades den vidare till Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Citat från: Ersa skrivet 31 januari 2010, 00:45:35 AM
Sånt är kul att känna till. :)
Heter direktlinjen mellan Cityterminalen och Kapellskär fortfarande 930 inom SL?

Citat från: groenis skrivet 31 januari 2010, 00:58:31 AM
När Flygbussarna såldes vilket man bedyrade från SL's sida att det skulle aldrig ske då det var en ren kassako,
Efter att de sålde flygbussarna så blev linjenumrena lediga så 561 hamnade i Kallhäll och 560 blev en linje mellan Kallhälls Stn. och Upplands Väsby Stn. osäker på om 560 utgår ifrån Märsta garaget.

Linjen Cityterminalen <=> Kapellskär heter mycket riktigt fortfarande 930 och 930E internt och jag tror det går att skylta om man vill. Vad gäller Flygbussarna så fick de andra linjenummer redan på SL-tiden skulle jag tro, men de skyltades aldrig utåt. Istället användes linjenumren uteslutande internt på körspecar och motsvarande så det fanns heller inget egentligt behov av att kunna/memorera dessa.

I slutet på 1990-talet hette i alla fall linjen från Cityterminalen <=> Arlanda 960 och den som gick Brommaplan <=> Arlanda har jag för mig hette 968. Har likaledes ett liknande svagt minne av att linjen som gick Täby C <=> Arlanda hette 975 eller 978, i alla fall vill jag ha det till något i 970-serien.

Bromma Flyg <=> Cityterminalen respektive lokallinjen Kista körde jag vid enstaka tillfällen, men har även här svaga minnen av 961 respektive 972.  Linjerna till Viking Line/Stadsgården samt till Skavsta körde jag så sällan så där har jag inga minnen alls. Misstänker att även dessa linjer har kvar interna linjenummer som är lediga (som alltså inte används av servicelinjer) i nuvarande 900-serien.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman