SL H65A 6113

Startat av Hasse L, 15 januari 2010, 19:18:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Tio år mellan bilderna. 6113 hade lite egna målningsdetaljer. Bilden i Edsbro togs under tomkörningen till Hallstavik. På hållplatstavlan har linje 644 omnumrerats till 654.




Peter Öden

Hej !

Härliga CF-bilder som man inte kan få för mycket av.
Gissa om nostalgin flödar !

Mvh Peter Ö

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 januari 2010, 19:18:53 PM
6113 hade lite egna målningsdetaljer.

Hej!

Då avser du nog dels att 6113 på den äldsta bilden har helgrått tak. Det är mig veterligt den enda H65A,
som uppträdde i slik takmålning.
De gula diagonala strecken på stötfångaren på den nyare bilden var väl något som förekom lokalt i Södertälje,
jag vill minnas att jag har sett sådana streck även på Södertäljes H66:or (Scania-Vabis CR76).

Sedan är det ju snyggt med SL-märket, med vingarna kvar efter det ursprungliga SJ-dito.

mvh K R

Peter Rost

Kalas bilder! ;) När försvann den sista CF:aren från Södertälje?

/Peter

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 januari 2010, 19:18:53 PM
Tio år mellan bilderna. 6113 hade lite egna målningsdetaljer. Bilden i Edsbro togs under tomkörningen till Hallstavik. På hållplatstavlan har linje 644 omnumrerats till 654.



Ojojoj! :D Edsbro är ju inte stort, men bl.a omläggningen av stora vägen gör att ungdomar som jag ändå inte känner igen sig på bilden trots att man kört runt i den byn på heltid i flera år under 2000-talet. Bussen står ju som bekant i norrgående riktning, men var i byn? Det enda man kan ta som riktmärke är muren till vänster i bakgrunden. Är det kyrkans norra mur?
Min första gissning är du kört av den dåvarande huvudvägen och tagit av vänster in på vägen mellan kyrkan och skolan, för att sedan svängt 90 grader till höger och stannat framför själva skolan. Då borde skolan ligga på bussens högra sida där björken står, medan banvallen finns på bussens dörrsida... men det stämmer å andra sidan inte alls med eken och det mystiska huset på dörrsidan.

Passar även på att fråga om 639:ans historia. Kom linjen till i samband med persontrafikens upphörande på f.d. RSJ, eller fanns den även innan dess?

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 januari 2010, 19:18:53 PM
Tio år mellan bilderna. 6113 hade lite egna målningsdetaljer. Bilden i Edsbro togs under tomkörningen till Hallstavik. På hållplatstavlan har linje 644 omnumrerats till 654.
Tack för den stämningsfulla bilden från Edsbro! Några år senare fanns 6113 i Huddinge med den avvikande målningen.
Mvh Gunnar

Mr H



...och här har vi den igen på linje 742 i Trångsund i maj 1973.

Tänkte att det var läge att prångla ut en s/v-bild på 6113 nu när vi sett så många fina färgbilder på den.
Minns att den så småningom såldes ut via ÖB i Solna (där jag har en oscannat färgbild på den). Senare stog den länge uppställd på Söder Mälarstrand. Finns den kvar?

Varför var den så avvikande? Udda placeringsort under SJ-tiden?

Mr H

K R

Citat från: Mr H skrivet 16 januari 2010, 11:10:46 AM

Varför var den så avvikande? Udda placeringsort under SJ-tiden?

Mr H

Hej!

Vet ej hur det kom sig att 6113 fick sin helgrå takmålning.

Kommer även att tänka på en annan avvikande H65A, 6115, som efter ommålning till SL:s oxblodsröda färg
fick taket rödmålat (med främre takpartiet i vitt, som på den nyare bilden på 6113),
istället for den gängse grå takfärgen. 
Jag tror att detta var den enda H65A som fick taket rött, detta dock sagt med reservation.

mvh K R

Hasse L

Citat från: K R skrivet 16 januari 2010, 12:01:28 PM


Kommer även att tänka på en annan avvikande H65A, 6115, som efter ommålning till SL:s oxblodsröda färg
fick taket rödmålat (med främre takpartiet i vitt, som på den nyare bilden på 6113),
istället for den gängse grå takfärgen. 
Jag tror att detta var den enda H65A som fick taket rött, detta dock sagt med reservation.

mvh K R

Här har vi 6115 när den var rätt så nymålad. Kanske inte det röda taket framstår så tydligt i denna motljusbild en sen eftermiddag i december.


Fredrik Klint

Förmodligen var 6115 den sista CF:en att målas om till oxblodsrött varpå den fick rött tak. Tidigare bussar som målades om fick grått tak, se även tidigt omlackade H80/H81/H82. Detta för att den ursprungliga "SL67-lacken" hade grått tak, se H32/H34 o.s.v.
Men någon gång i början på 70-talet övergavs det gråa taket för rött dito. På Leyland H34 syntes detta på takförstärkta/reviderade vagnar som fick rött tak medan Büssing H32 samtliga behöll det gråa taket (trots att en del faktiskt lackades om).



Mr H

Det är säkert så. På bilden ser den oxblodsröda lacken betydligt ljusare ut än på de först omlackade.
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 januari 2010, 11:10:46 AM
...och här har vi den igen på linje 742 i Trångsund i maj 1973.

Tänkte att det var läge att prångla ut en s/v-bild på 6113 nu när vi sett så många fina färgbilder på den.
Minns att den så småningom såldes ut via ÖB i Solna (där jag har en oscannat färgbild på den). Senare stog den länge uppställd på Söder Mälarstrand. Finns den kvar?

Varför var den så avvikande? Udda placeringsort under SJ-tiden?

Mr H


...och här på linje 703 i Fruängen augusti 1974 då den främre takdelen tycks ha fått vit färg...

Mvh Gunnar

Hasse L

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2010, 21:58:05 PM
Ojojoj! :D Edsbro är ju inte stort, men bl.a omläggningen av stora vägen gör att ungdomar som jag ändå inte känner igen sig på bilden trots att man kört runt i den byn på heltid i flera år under 2000-talet. Bussen står ju som bekant i norrgående riktning, men var i byn? Det enda man kan ta som riktmärke är muren till vänster i bakgrunden. Är det kyrkans norra mur?
Min första gissning är du kört av den dåvarande huvudvägen och tagit av vänster in på vägen mellan kyrkan och skolan, för att sedan svängt 90 grader till höger och stannat framför själva skolan. Då borde skolan ligga på bussens högra sida där björken står, medan banvallen finns på bussens dörrsida... men det stämmer å andra sidan inte alls med eken och det mystiska huset på dörrsidan.


Hej!
Tyvärr tror jag mig bara minnas att den lilla bussgatan på bilden nåddes efter en vänstersväng då man kom söderifrån. Gjorde en ¨nostalgisk resa¨ med 639 till Hallstavik för 7-8 år sedan och då kände jag inte igen mig i Edsbro, men vi åkte förstås en helt omlagd genomfart förstår jag nu. Får väl åka upp igen någon gång i vår och stiga av i Edsbro och friska upp minnet. Finns det konditori?
Bussgatan med hållplatserna kanske slutade användas redan då ledbussar tog över (när det nu var?) Kan tillägga att ledvagnsinsatsen började med en enstaka buss som förstärkning från Hallstavik söndag em. då man fick fullt från 810:an och kunde köra direkt till Stockholm, hållplatserna efter vägen var inte ledbussanpassade. Denna styrning var mäkta impopulär bland oss som ville plocka längs vägen med våra CF:ar....
Mvh/ Hasse


Ulf Broman

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2010, 21:58:05 PM
Ojojoj! :D Edsbro är ju inte stort, men bl.a omläggningen av stora vägen gör att ungdomar som jag ändå inte känner igen sig på bilden trots att man kört runt i den byn på heltid i flera år under 2000-talet. Bussen står ju som bekant i norrgående riktning, men var i byn? Det enda man kan ta som riktmärke är muren till vänster i bakgrunden. Är det kyrkans norra mur?
Min första gissning är du kört av den dåvarande huvudvägen och tagit av vänster in på vägen mellan kyrkan och skolan, för att sedan svängt 90 grader till höger och stannat framför själva skolan. Då borde skolan ligga på bussens högra sida där björken står, medan banvallen finns på bussens dörrsida... men det stämmer å andra sidan inte alls med eken och det mystiska huset på dörrsidan.

Passar även på att fråga om 639:ans historia. Kom linjen till i samband med persontrafikens upphörande på f.d. RSJ, eller fanns den även innan dess?

Jag blev lika förvirrad trots att jag regelbundet åker bil genom Edsbro och faktiskt åkt ångtåg sista året järnvägen fanns kvar.
Men, efter att ha tittat på Lantmäteriets historiska kartor, en ekonomisk 10-tusendels från 1953, så tror jag att  du har rätt.
Till vänster i bilden ser man en asfalterad plan som rimligen är skolgården och av stenmurarna vid kyrkan så ser man det nordöstra hörnet. Banvallen, eller närmare bestämt stationsområdet ligger precis till höger i bild (du skriver bussens dörrsida, men det är väl tryckfel eftersom jag uppfattar att bilden är tagen 1972 (10 år före 1982)). Dock låg väl stationshuset på andra sidan spåren, men persontrafiken var ju nedlagd sedan 1966, så det spelade ju ingen roll.

Ang. busslinjen så i tågtidtabellen (Sv.Komm) för 1958 så fanns det även med en buss sent på kvällen Rimbo-Hallstavik, och en tur fram och tillbaka på söndagkvällar Hallstavik-Rimbo-Hallstavik.
I sektionen med tidtabeller för SLO.s busslinjer i Sv.Komm 1958 finns många välkända busslinjer med men inte någon Hallstavik-Rimbo, utan linje SLO 57 Öregrund-Östhammar-Hallstavik har bara tider för tågen vidare mot Rimbo och Stockholm.

Nästa tidtabell jag har är sommaren 1967 och då fanns linje 639 (i tidtabell 3639) med 3 turer per dag i var riktning.