Persontrafik 87 i Malmö, del 4: Scania-special

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 januari 2010, 16:43:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Dagens rapport från utställningen i Malmö 1987 får handla om Scania. Som tidigare gäller att uppgifter om bussarnas vidare öden är hämtade från SBH och mina egna anteckningar. Jag reserverar mig också för falskskyltningar.

Den här bussen kom sedan till Luftfartsverket på Arlanda och fick nummer 15.


Denna buss hamnade hos två bussbolag vi diskuterade häromdagen: Emil Johanssons Åkeri och sedan Bröderna Larssons Åkeri, båda i Alunda. Sedan blev det Ödåkra Buss och när detta via Bus Danmark omvandlades till Arriva fick bussen nummer 6211.


Denna såldes sedan till Weidermans i Kumla och fick där nummer 12


En ledbuss till Linköpings Trafik AB som sedan allteftersom företaget slogs ihop med andra blev LITA 5005 och Näckrosbuss 5005.


Detta var från början en provbuss till SL men den blev faktiskt en trotjänare inom SL-området. Sedan Swebus 1264, åter till SL Buss men nu med litt H15Ö men samma nummer och hann också avsluta sin aktiva karriär med Busslinks märkning. Ö i SL:s littera markerade att den rullade på ön, det vill säga Lidingö.



Den här bussen lyckas jag inte identifiera mer än vad som framgår av bildtexten. Reservation för att denna är fel.


Möjligen skulle det ha kunnat varit denna men troligen inte eftersom den här bussen var avsedd att visa upp de nya Tumaset-stolarna.


Slutligen en norskreggad buss som användes av Storno för att demonstrera ljudanläggningar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Spana in skyltningen på andra bilden, den skyltningen fanns också på Wasatrafik:s 1904, nåt Scania special ? Kul i alla fall....

Mats Karlsson

Den här bussen lyckas jag inte identifiera mer än vad som framgår av bildtexten. Reservation för att denna är fel.


Nummer 053 EOF075 (ej EDF) tillhörde en Volvo B10R/Aabenraa. Bilden visar en tryckackumulatorbuss, så gissningsvis kan det vara nr 119 MXA383.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 januari 2010, 19:06:12 PM
Den här bussen lyckas jag inte identifiera mer än vad som framgår av bildtexten. Reservation för att denna är fel.


Nummer 053 EOF075 (ej EDF) tillhörde en Volvo B10R/Aabenraa. Bilden visar en tryckackumulatorbuss, så gissningsvis kan det vara nr 119 MXA383.

Tack! Förmodligen alltså en falskskyltning, i det här fallet också kombinerat med en felläsning av miina egna anteckningar. Inventarienumret har jag antagligen satt ditt själv utifrån mina anteckningar om regnumret.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM
Detta var från början en provbuss till SL men den blev faktiskt en trotjänare inom SL-området. Sedan Swebus 1264, åter till SL Buss men nu med litt H15Ö men samma nummer och hann också avsluta sin aktiva karriär med Busslinks märkning. Ö i SL:s littera markerade att den rullade på ön, det vill säga Lidingö.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H015OE/index.html

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM
Dagens rapport från utställningen i Malmö 1987 får handla om Scania. Som tidigare gäller att uppgifter om bussarnas vidare öden är hämtade från SBH och mina egna anteckningar. Jag reserverar mig också för falskskyltningar.


Denna buss hamnade hos två bussbolag vi diskuterade häromdagen: Emil Johanssons Åkeri och sedan Bröderna Larssons Åkeri, båda i Alunda. Sedan blev det Ödåkra Buss och när detta via Bus Danmark omvandlades till Arriva fick bussen nummer 6211.




Nu får Fredrik Mattsson stå päls när får syn på denna buss.

/Janne

Fredrik Mattsson

Citat från: Janne Rickman skrivet 05 januari 2010, 20:43:43 PM
Nu får Fredrik Mattsson stå päls när får syn på denna buss.

/Janne

om jag fick :P den var härlig att köra :)

Lulebjörnen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM

Den här bilden borde ligga som startsida på alla nuvarande busskonstruktörers datorer. I alla fall de konstruktörer som är ansvariga för maskinrummets konstruktion.

Det är ju stundtals(för det mesta) en mardröm att komma åt komponenterna i en del(de allra flesta) nutida vansinnesinstallationer  :o...

bilomnibussen

Hej! Den där bussen ABS 380 som sedan kom till Weidermans hann innan dess med att vara filmstjärna. Den medverkade i ett kursmaterial utarbetat av "kursräven" Lasse Persson med namnet "Kikabuss", och i de videofilmer som hörde till materialet. Vi använde materialet i det dåvarande AB Örebro läns regionaltrafik "Länsbussarna".
Mvh Jan G

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 19:35:02 PM
Tack! Förmodligen alltså en falskskyltning, i det här fallet också kombinerat med en felläsning av miina egna anteckningar. Inventarienumret har jag antagligen satt ditt själv utifrån mina anteckningar om regnumret.


I Malmö fanns tre tryckackumulatorbussar - CN112CL från 1986.
119 MXA383
120 MXD173
121 MWO333

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 januari 2010, 12:19:42 PM
I Malmö fanns tre tryckackumulatorbussar - CN112CL från 1986.
119 MXA383
120 MXD173
121 MWO333

Helt rätt och enligt Din superba Scania-skrift registrerades nr 119 långt efter nr 120 och 121, närmare bestämt 22 april 1987. Bussmässan i Malmö hölls 15-17 september. Nr 120 och 121 registrerdes nämligen redan 21 november 1986. Jag tycker att bussen på bilden ser så ren och fräsch ut att jag gissar att det därför kan vara 119 och inte någon av de två bussar som redan hade genomlevt en vinter. Vad tror Du om denna gissning? 

yngrot

Trevligt bildsvep. Och man kan även konstatera att det var roligare förr med mängder av olika lacker.. S-L bussen med lättmetallfälgar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM

Denna buss hamnade hos två bussbolag vi diskuterade häromdagen: Emil Johanssons Åkeri och sedan Bröderna Larssons Åkeri, båda i Alunda. Sedan blev det Ödåkra Buss och när detta via Bus Danmark omvandlades till Arriva fick bussen nummer 6211.



Roligt att se den här bussen igen. Den fick man ibland se i Uppsala på sin tid och ofta hade den faktiskt just den här texten Have a nice day! på skyltskåpet :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Vidar

Slutligen en norskreggad buss som användes av Storno för att demonstrera ljudanläggningar.

[/quote]

Jeg tror denne har danske skilter.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Vidar skrivet 09 januari 2010, 16:17:04 PM
Slutligen en norskreggad buss som användes av Storno för att demonstrera ljudanläggningar.


Jeg tror denne har danske skilter.

Ja, det är möjligt. VBK tillverkades ju även i Danmark.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)