I väntan på BSS-boken så...

Startat av Mr H, 01 januari 2010, 20:01:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H



...känner jag en viss förvirring över de här bussarna. Den vänstra är fortfarande högerstyrd men har endast en dörr på vänstersidan. Jag antar att det fanns en dörr också på högersidan bakom föraren? Var inte alla vagnar av den här modellen alltså fullödiga omställningsbussar alltså med dörrställningen V0-101-0, H1-001-0? Den högra ser inte ut i fronten som de andra Katrineholmarna. Bl.a så avviker vindrutearrangemanget.Visst fanns det väl en SKV-are i Handen som i själva verket var en "omkorgning" av en äldre vagn? Är det den? Bilden är sannolikt taget sommaren 1968 och platsen är definitivt Handen.

Mr H

K R

Hej!

Den vänstra vagnen är BSS 166, som i grunden är en Scania-Vabis B63 från 1951 som alltså fått nyare SKV-kaross.
Som du nämner har den anpassats till högertrafiken genom att en högerdörr tagits upp bakom förarplatsen.
Mig veterligt användes denna vagn bl a som s k "Skrubbabuss".

Den högra vagnen är BSS 174, Scania-Vabis BF73 från 1957, som tillsammans med BSS 175 avvek från övriga 170-vagnar
hos BSS och BSBV, genom att levereras med SKV-kaross av typen "180-vagn".
Denna vagn övertogs av SL och blev då H62 7474.

mvh K R

Mr H

#2
Tack för det!
Det var verkligen två stycken särlingar med andra ord!
Fast jag tycker också att 174:an ser ut att ha ett märkligt vindrutearrangemang med välvda hörnrutor infästa i huvudrutorna med lister istället för den klassiska "SKV-böjen" som ex.vis 166 har.
Mvh
Mr H

K R

Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2010, 21:47:40 PM
Tack för det!
Det var verkligen två stycken särlingar med andra ord!
Fast jag tycker också att 174:an ser ut att ha ett märkligt vindrutearrangemang med välvda hörnrutor infästa i huvudrutorna med lister istället för den klassiska "SKV-böjen" som ex.vis 166 har.
Mvh
Mr H

Hej!

Jo, det verkar ha funnits varianter av vindrutor med tillhörande olika lösningar på hur hörnen var utförda.
En annan avvikelse mellan dessa SKV-are var att turistarna BSS 12-13 och BSBV 12-13
hade vindrutor som inte var fullt lika neddragna som de på linjevagnarna i bolagens 180-serier.
Enkelt uttryckt medförde detta att den svarta midjelinjen i fronten var tunnare på 180-vagnarna jämfört med på 12 och 13.

mvh K R


bilomnibussen

Hej! Den högra vagnen har väl standardarrangemanget av vindrutor medan den vänstra och en massa andra vagnar i den trakten + SJ:s har det specialbeställda för dessa företag.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Obs att bussen till vänster har kaross från 60-talet, medan den till höger är en tidig alukarosserad från -57!
Arrangemanget med de välvda hörnfönstren blev väl inte vanligt förrän på de bussar som hade Saasonfront? Inte heller alla de hade dessa välvda rutor, t ex har BSBV 28 det gamla arrangemanget trots att den är från -65.

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 januari 2010, 23:51:46 PM
Obs att bussen till vänster har kaross från 60-talet, medan den till höger är en tidig alukarosserad från -57!

Hej!

Ja, just det! På den tidiga fronten har man inte integrerat dimljusen i karossens pressning för strålkastarna.
Sedan tycker jag att man kan ana BSS 174:ans avsaknad av främre stötfångare,
som jag vill minnas var en detalj på avvikarna BSS 174 och 175.

mvh K R

Björn Forslund

Hej

174 och 175 hade en SKV-tillverkad stötfångare som var mera integrerad med fronten, och detta arrangemag kom ju igen senare med Saasonfronten!
Verkar som om man provade lite nya ideer på dessa tidiga alu-bussar, men att detta inte genomfördes konsekvent förrän omkring 1966 när den nya SKV-designen med rak bakdel infördes med högerbussarna.

tomr

KR skrev
CitatDen vänstra vagnen är BSS 166, som i grunden är en Scania-Vabis B63 från 1951 som alltså fått nyare SKV-kaross. om du nämner har den anpassats till högertrafiken genom att en högerdörr tagits upp bakom förarplatsen.
Mig veterligt användes denna vagn bl a som s k "Skrubbabuss".
Vad menas med "Skrubbabuss"?

bilomnibussen

Angående vindrutorna anser jag att standardutförandet ända från 1957 var högra bussens. Däremot tror jag att dessa bussar i allmänhet hade strålkastarinfattning motsvarande den vänstras.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Här i Stockholmstrakten såg i stort sett alla alu-SKV ut som den vänstra, ända fram till dess att den nya SKV-karossen med rak bakdel kom.
Dvs bussar från BSS, BSBV, MOAB.

K R

Citat från: tomr skrivet 02 januari 2010, 15:50:48 PM
KR skrev Vad menas med "Skrubbabuss"?

Hej!

Vid Skrubba bedrevs förr uppfostringsanstalt för barn, mer info i länken nedan:

http://www.gamlavykort.nu/favoritkort/skrubba.htm

Men där fanns även verksamhet för det s k "A-laget",
som behövde transporteras till Skrubba för hjälp mot sitt (miss)bruk av destillerade drycker.

Till denna trafik nyttjade BSS oftast de bussar som befann sig i slutet av sin driftstid,
då dessa tyvärr ibland kunde bli väl inpyrda av sina speciella passagerare.
Här kommer BSS 166 in i bilden då den p g a sin ålder inte helombyggdes till högertrafik,
utan endast blev försedd med en enkel högerdörr bakom framaxeln.
Den bedömdes av BSS alltså inte helt lämplig att gå i reguljär linjetrafik,
utan användes enligt uppgift som s k "Skrubbabuss".

mvh K R

Björn Forslund

Den ska ha ersatts på Skrubbakörningarna av den fd Kvarnholmsbussen, BSS 30, senare H84A 7330. BSS 166 fanns (finns?) kvar för inte så länge sedan, husbil sedan länge.

Mr H

...och Kvarnholmsbussen i sin tur ersattes så småningom av en H30 Capitol då man tyckte att det var lättare att göra ren Capitolens galonsäten! Det mest märkliga med Skrubbabussen var väl ändå det att det var en chaffis som körde den stadigt under många år! Den tjänsten borde ju ha varit SL:s värsta straffkommedering.

Mr H

Björn Forslund

Tja, säkerligen krävde den tjänsten en stor social kompetens och förmåga att hantera de nergångna "pilsnergubbarna" som skulle till Skrubba för övernattning. Troligen hade man väl någon förare som frivilligt åtog sig tjänsten.  BSS 166 var en gammal tungstyrd rackare, kanske tyckte man synd om föraren, och köpte in den gamla Kvarnholmsbussen istället. Om det var ett steg upp eller ner är väl en fråga, men ratten satt åtminstone på rätt sida, och de stora bakdörrarna gav väl effektivare vädring?

Enligt vad jag hört ska BSS 175 ha gått på Skrubba före Dagen H, och den bussen blev inte ombyggd för högertrafik. Någon som vet varför?