SS linje 65 och 66 år 1964

Startat av Gunnar D, 13 december 2009, 20:35:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2009, 12:55:15 PM
Hpl norr om slingan hette Kuggvägen då och skall ha varit den hpl som extraturen utgick ifrån mot stan. Bussen står i slingan och väntar tills det är dags att köra fram.
Hoppas jag minns rätt (det är ju ändå 45 år sedan)
Mvh Gunnar

Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2009, 13:33:01 PM
Kompletterande info ur hplförteckning 1963:

Brunkebergstorg
...
...
Västberga Allé
Kuggvägen
Begravningsplatsen
...
...
Fru Marias Väg

Gunnar
****
Jag vet vilken vändslinga det är. Jag har själv kört buss där på 1970-, och 1990-talen. Kan dock inte hitta Kuggvägen på kartan. Kanske är vägen borta, efter ombyggnader på platsen?

HJP

 


Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 17 december 2009, 17:50:56 PM
****
Jag vet vilken vändslinga det är. Jag har själv kört buss där på 1970-, och 1990-talen. Kan dock inte hitta Kuggvägen på kartan. Kanske är vägen borta, efter ombyggnader på platsen?

HJP

Kuggvägen heter tydligen Västberga Gårdsväg idag.
Mvh Gunnar

Mr G



Vändslingan låg väl in till höger vid hållplatsen på bilden. Men idag finns väl ingen slinga kvar här? Eller...
吉先生

Peter Rost

Tror att det finns lite "rester" kvar av vändslingan. Där vände ju E-vagnarna på åttiotalet på den tiden jag gick i Västberga Gymnasium. Förresten, saknas det inte en Etta på bussbilden Mr G. ;)

/Peter

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2009, 19:10:15 PM
Kuggvägen heter tydligen Västberga Gårdsväg idag.
Mvh Gunnar
****
På så sätt. Tack!

HJP

Mr G

CitatFörresten, saknas det inte en Etta på bussbilden Mr G.

Peter// Var det inte linje 65 tråden handlade om ?  ;D
吉先生

Mr G

吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 19 december 2009, 20:17:23 PM
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1123.jpg

Spårvägsmuséet har en bild från slingan i Västberga

Där var den framifrån, ja! Jag vill minnas att den byggdes vintern 63/64 i samband med en ombyggnad av Västberga Allé.
/Gunnar

Ulf Broman

Citat från: Peter Rost skrivet 17 december 2009, 21:54:15 PM
Tror att det finns lite "rester" kvar av vändslingan. Där vände ju E-vagnarna på åttiotalet på den tiden jag gick i Västberga Gymnasium. Förresten, saknas det inte en Etta på bussbilden Mr G. ;)

/Peter

Och där vände 195E på andra halvan av 1970-talet när jag skulle till Västberga allé (för att jobba).
Som jag minns det gick det i rusningen en E-vagn på varje ordinarie, så om E-vagnarna har upphört så undrar jag vad som hänt. Har arbetsplatserna och/eller skolorna försvunnit i Västberga-området? Eller är bussarna större? För inte verkar det köras fler turer på 165-an i rusning.

Peter Rost

#24
Citat från: Ulf Broman skrivet 20 december 2009, 17:39:48 PM
Och där vände 195E på andra halvan av 1970-talet när jag skulle till Västberga allé (för att jobba).
Som jag minns det gick det i rusningen en E-vagn på varje ordinarie, så om E-vagnarna har upphört så undrar jag vad som hänt. Har arbetsplatserna och/eller skolorna försvunnit i Västberga-området? Eller är bussarna större? För inte verkar det köras fler turer på 165-an i rusning.

Det var rätt fullsat på 165:an på mornarna när jag gick i Västberga, 1983-85. E-turerna var ofta tursatta med Büssing, innan de slopades 1984. Både skolungdomar, och de som arbetade i industriområdet köade vid hållplatsen på Liljeholmen. Gymnasiet är väl numera nedlagt.

/Peter

Mr G

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1126.jpg

Ja och många stora arbetsplatser har väl slagit igen också. Som t ex Liljeholmens Kabelfabrik (fd ASEA Kabel) där jag själv jobbade en period i mitten på 70-talet. Idag är det nåt slags aktivitetshus här med klätterväggar och annat. När alla stämplade ut från kabelfabriken på eftermiddagen lär det ha behövts ett antal extravagnar.
吉先生

Ulf Broman

Jag glömde nämna att när jag åkte mellan 1974 och ca 1976 så var det genomgående Büssing, möjligen med något undantag den sommaren SL var tvungna att hyra in så mycket extrabussar för att personalen inte räckte till.
En fullastad Büssing gick långsamt, både uppför Södertäljevägen på morgonen och uppför Västberga allé på väg mot Liljeholmen på eftermiddagen. Det lät som fullgas direkt men ändå inte mycket fart.

Gunnar D

Citat från: Ulf Broman skrivet 20 december 2009, 23:26:43 PM
En fullastad Büssing gick långsamt, både uppför Södertäljevägen på morgonen och uppför Västberga allé på väg mot Liljeholmen på eftermiddagen. Det lät som fullgas direkt men ändå inte mycket fart.

Håller med fullständigt utom min favorit nr 4220 som gick spjutet!
Mvh Gunnar