SS linje 65 och 66 år 1964

Startat av Gunnar D, 13 december 2009, 20:35:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Ännu några månader skall H 21 Capitol avgå från Brunkebergstorg på linjerna 65 och 66. Den förstnämnda ska snirkla fram mot Långbro medan den andra köra ganska spikrakt till Långsjö Torg.
Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 13 december 2009, 20:35:07 PM


Ännu några månader skall H 21 Capitol avgå från Brunkebergstorg på linjerna 65 och 66. Den förstnämnda ska snirkla fram mot Långbro medan den andra köra ganska spikrakt till Långsjö Torg.
Mvh Gunnar

Mycket tack för en ytterst nostalgisk bild! Linjerna 65 och 66 var de som jag mestadels åkte till och från hemmet i Älvsjö när jag växte upp! 64:an kom på tredje plats. Brunkebergstorg var en bra ändhållplats nära till centrum.

M v h
Ingwar

Mr G

Härligt! Och min ordning vid resa till/från stan var 65-64 och 66 på 3:e plats!
吉先生

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 13 december 2009, 20:35:07 PM
Ännu några månader skall H 21 Capitol avgå från Brunkebergstorg på linjerna 65 och 66. Den förstnämnda ska snirkla fram mot Långbro medan den andra köra ganska spikrakt till Långsjö Torg.
Mvh Gunnar
****
Mycket häftig bild.

Tackar&Bockar!

HJP

Mr H

Kanonbild!

Min resordning var 66 och alt 2 65:an till Årstadal beroende av att 66:an var den hpl man prickade först när man gick över till torget och att det nästan alltid stog bussar inne på båda linjerna. Om det inte var H15 förstås... då ändrades rankningen!

:D :D :D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 14 december 2009, 09:25:55 AM

Min resordning var 66 och alt 2 65:an till Årstadal beroende av att 66:an var den hpl man prickade först när man gick över till torget och att det nästan alltid stog bussar inne på båda linjerna. Om det inte var H15 förstås... då ändrades rankningen!

:D :D :D

Mr H


Här står då en H15 inväntande avgångstid vid Kuggvägen mars 1964.
Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 16 december 2009, 13:17:24 PM

Här står då en H15 inväntande avgångstid vid Kuggvägen mars 1964.
Mvh Gunnar

H15 på linje 65! Jag jobbade som konduktör på H15 på linje 65 ett antal gånger vilket jag tyckte var mycket trevligt just för att jag åkte den linjen så mycket privat. Tack för den bilden!!!

M v h
Ingwar

Mr G

Fin bild! Men borde inte vagnen ha varit skyltad 65E istället?
吉先生

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr G skrivet 16 december 2009, 19:29:13 PM
Fin bild! Men borde inte vagnen ha varit skyltad 65E istället?

Eftersom den inte gick hela linjesträckningen så borde den nog ha varit skyltad 65E. Lite osäker, men det låter sannolikt.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Vad jag minns var ingen tur med H15 skyltat 65E när jag var ute feb-mars 1964 fast de kanske borde varit det. Slarv av utsättingen/föraren Hornsberg? 
Gunnar

Peter Rost

#10
Det är väl Västberga Kyrkogård som skymtar framför bussen?

/Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 16 december 2009, 21:37:38 PM
Det är väl Västberga Kyrkogård som skymtar framför bussen?

/Peter
Det bör det vara och jag tror att vändslingan bussen står i finns kvar idag.
mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 16 december 2009, 13:17:24 PM

Här står då en H15 inväntande avgångstid vid Kuggvägen mars 1964.
Mvh Gunnar
****
Mycket fin bild, och som jag kommenterat en H23:a i en annan tråd, så är det kul att någon plåtar bussen bakifrån. På så sätt får man se hur den ser ut, också "från andra hållet". Inte minst, är det kul att se den tidstypiska reklamen, även om jag föredrar reklamfria fordon.

En sak förbryllar mig dock. Det anges Kuggvägen och Västberga Kyrkogård, i tråden. Vändslingan i Västberga ligger på Västberga allé, intill hållplatsen Västberga kyrkogårdsväg. Kuggvägen hittar jag inte.

Har jag missat något?

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 17 december 2009, 10:47:24 AM
****

En sak förbryllar mig dock. Det anges Kuggvägen och Västberga Kyrkogård, i tråden. Vändslingan i Västberga ligger på Västberga allé, intill hållplatsen Västberga kyrkogårdsväg. Kuggvägen hittar jag inte.

Har jag missat något?

HJP

Hpl norr om slingan hette Kuggvägen då och skall ha varit den hpl som extraturen utgick ifrån mot stan. Bussen står i slingan och väntar tills det är dags att köra fram.
Hoppas jag minns rätt (det är ju ändå 45 år sedan)
Mvh Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2009, 12:55:15 PM
Hpl norr om slingan hette Kuggvägen då och skall ha varit den hpl som extraturen utgick ifrån mot stan. Bussen står i slingan och väntar tills det är dags att köra fram.
Hoppas jag minns rätt (det är ju ändå 45 år sedan)
Mvh Gunnar

Kompletterande info ur hplförteckning 1963:

Brunkebergstorg
...
...
Västberga Allé
Kuggvägen
Begravningsplatsen
...
...
Fru Marias Väg

Gunnar