Metropolbussarna efter högertrafiksomläggningen

Startat av Niklas Bygdestam, 11 oktober 2009, 20:56:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GLG

Nigeria hade vänstertrafik till 1972.

Enligt en historia var de så nöjda med kvaliteten på Metropolerna att de funderade på att bygga om dem till högertrafik.

Men blev det av tro?

Fast man skall ju aldrig kontrollera en bra historia!


Björn Forslund

Citat från: GLG skrivet 12 oktober 2009, 17:47:22 PM
Nigeria hade vänstertrafik till 1972.

Enligt en historia var de så nöjda med kvaliteten på Metropolerna att de funderade på att bygga om dem till högertrafik.

Men blev det av tro?

Fast man skall ju aldrig kontrollera en bra historia!




Märkligt nog blev det ganska tyst om Nigeriabussarna. De lär ha gått sönder på det ena eller andra sättet relativt snabbt, några brann tom upp efter överhettning. Efter en tid i trafik fungerade endast ett mindre antal, vilket orsakade det diplomatiska rabaldret.
Nu vet jag inte om nigerianerna på något vis fick hjälp av svenska staten, och bussarna hölls igång? Någon som vet hur det slutade? Silverdalens Mekaniska sände ju inte alla bussar de köpt, utan några dussin ska ha blivit reservdelar.
/Björn

LYR




Här har jag en bild som gjorde stort intryck på mig vid en resa västerut på E18, kändes som ett sista farväl av Metropolerna och de hade fortfarande SS-originalfärger i behåll.
/ LYR

Peter Rost

Hu ja, även fast jag själv inte upplevt Metropolen. Däremot har jag en del minnen av SL:s Capitol, H23-24, samt H30, inte dåligt det heller!

/Peter

HJP

Citat från: LYR skrivet 31 oktober 2009, 23:57:12 PM

Här har jag en bild som gjorde stort intryck på mig vid en resa västerut på E18, kändes som ett sista farväl av Metropolerna och de hade fortfarande SS-originalfärger i behåll.
/ LYR
****
Vilken bild!
Det ser ju ut som ett hav av bussar!

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: LYR skrivet 31 oktober 2009, 23:57:12 PM


Här har jag en bild som gjorde stort intryck på mig vid en resa västerut på E18, kändes som ett sista farväl av Metropolerna och de hade fortfarande SS-originalfärger i behåll.
/ LYR

Är det bara Metropolbussar? Eller gömmer sig någon Capitol också? Har lite svårt att urskilja på bilden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr H

#21


Det är bara Metropoler i fronten av bilden! Bakom Metropolerna längst upp till höger syns några andra bussar.
Bl.a tycker jag att man kan ana fronten på en SS H20. Möjligtvis kan man se en avvikande blå vagn bland Metropolerna d.v.s Jönköpingsmetropolen. Här är en flygbild från samma område ur tidningen SE men då har ju en hel del av Metropolerna redan fraktats bort. Det är exakt samma plats som nuvarande skötselhallen i Rissnedepån ligger på idag. Capitolerna stog i en särskild hög men då Lars Ryderberg tog den förnämliga bilden hade väl ett hundratal av dem redan kommit iväg till Pakistan.

Mr H

Mr H

PS
Det var alltså ur den här högen som SSS Metropol 5122 skulle väljas ut! Det var nog inte direkt gångbart att säga "att vi vill gärna ha en speciell buss som råkar stå i mitten". Kolla annars på SE:s flygfoto så står det en Metropol i andra raden i mitten som verkar väldigt fräsch med nylackat tak! Men 5122 blev ju bra i alla fall!
DS

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr H skrivet 01 november 2009, 12:36:41 PM


Det är bara Metropoler i fronten av bilden! Bakom Metropolerna längst upp till höger syns några andra bussar.
Bl.a tycker jag att man kan ana fronten på en SS H20. Möjligtvis kan man se en avvikande blå vagn bland Metropolerna d.v.s Jönköpingsmetropolen. Här är en flygbild från samma område ur tidningen SE men då har ju en hel del av Metropolerna redan fraktats bort. Det är exakt samma plats som nuvarande skötselhallen i Rissnedepån ligger på idag. Capitolerna stog i en särskild hög men då Lars Ryderberg tog den förnämliga bilden hade väl ett hundratal av dem redan kommit iväg till Pakistan.

Mr H

Det var intressant! Så man separerade Metropolbussarna och Capitoler i var sin hög. Någon som vet om man även separerade Capitoler i dels den äldre varianten med Metropolfront och dels i den nyare versionen med större vindruta?

Jag antar att en betydande del av de Metropolbusar vi ser på båda dessa bilder tillhör de som skickades till Nigeria
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Klint

Niklas: Nyare Capitoler med stor vindruta exporterades inte från SS. De behölls och byggdes om till högertrafik. Så dessa stod sannolikt ej uppställda tillsammans med äldre Capitoler och Metropoler.

Ola Almquist

Citat från: Svempa skrivet 12 oktober 2009, 07:36:47 AM
En metropol högermobyggdes och gick som skolbuss. Var ? hur länge?
MVH Svempa

F.d. A75182, i Mölltorp utanför Tibro i Västergötland. Bild finns i Färdskrivaren 4/2008 då den står och ser risig ut i en grusgrop i Karlsborg. Högerdörrar var upptagna på mitten. Slutade sina dagar som reservdelsförråd vid renoveringen av Spårvägsmuseets A75032.

M.v.h.
Ola