Blandat i Frihamnen

Startat av Ekloev, 05 januari 2009, 16:21:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Åh nej, inte var jag så avancerad att jag hade verktyg med mig. Det var oskyldiga lekar faktiskt, jag gjorde ingen åverkan eller förstörde något. Trots min ringa ålder var jag nog helt klar vad som var o k eller inte att göra. I och för sig var det väl någon slags intrång bara att ta sig in där, men det kändes nog mer som något slags "nödvärn". Bussarna måste ju besiktigas!

Fast uppställningsplatsen var om jag minns rätt alldeles intill Tegeluddsvägen, och inte nära där hjulmarknaden hölls senast. Det hade varit alldeles för avancerat att ta sig så långt in i Frihamnsområdet. Kan dom ha stått på flera platser tro?

Jag vill ha mina besök där till att ha varit hösten 1967, och jag hade för dålig kamera då. Tror inte jag plåtade nåt där, f ö är det nån annan som sitter på mina negativ så jag kan inte kolla iallafall.
吉先生

Björn Forslund

Aha, detta var vid en senare tidpunkt, misstänker att bussarna flyttats ut på piren då. iaf stod det hundratals bussar därute. Har foton någonstans, tagna från Finlandsbåten...
Undrar om det någonstans finns listor på vilka bussar som exporterades, och vilka som gick till skrot. På Högdalen skrotades ett stort antal bussar för reservdelars skull, bl a MOAB- Condorer. Hur urvalet av bussar som skulle skrotas gick till vet jag inte, men jag tycker mig i efterhand se att det var kortare bussar som drog det korta strået. Trolige ville man utnyttja fartyget maximalt, och uddalängder gick till skrot.

Hälsn
Björn

Niklas Bygdestam

Det här var intressanta saker ni skriver om. Det verkar alltså som att de lika gärna hade kunnat dumpa bussarna i sjön direkt eller något åt det hållet.

Hur mycket kan denna affär ha kostat?
Först tog staten över alla dessa bussar? Vad kostade detta staten?
Sedan fick bussarna stå uppställda ett par år i Frihamnen. Var detta gratis? Eller fick någon betala för att få ha bussarna där?
Sedan skulle bussarna transporteras med lastfartyg till Pakistan. Det verkar inte som någon billig transport. Vem betalade detta? Inte var det väl någon köpare i Pakistan som stod för den kostnaden? Det var väl svenska staten som stod för den transportkostnaden?
När bussarna sedan hade anlänt till Pakistan så skrotades de alltså nästan omgående eller möjligen kördes ett kort tag för att medvetet köras sönder?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Japp, så kan det resoneras. Det var skattepengar alltihopa.
Plus att det byggdes en verkstad i Pakistan för våra fina bussar, och det var folk stationerade där. Billigast hade blivit att skrota dem här hemma.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2009, 21:57:33 PM
Det här var intressanta saker ni skriver om. Det verkar alltså som att de lika gärna hade kunnat dumpa bussarna i sjön direkt eller något åt det hållet.

Hur mycket kan denna affär ha kostat?
Först tog staten över alla dessa bussar? Vad kostade detta staten?
Sedan fick bussarna stå uppställda ett par år i Frihamnen. Var detta gratis? Eller fick någon betala för att få ha bussarna där?
Sedan skulle bussarna transporteras med lastfartyg till Pakistan. Det verkar inte som någon billig transport. Vem betalade detta? Inte var det väl någon köpare i Pakistan som stod för den kostnaden? Det var väl svenska staten som stod för den transportkostnaden?
När bussarna sedan hade anlänt till Pakistan så skrotades de alltså nästan omgående eller möjligen kördes ett kort tag för att medvetet köras sönder?

Kostnaden efter det att Högertrafikkommissionen löst in bussarna torde ha hamnat på SIDA. Som alltså fick stå för alla de nämnda kostnaderna samt kostnaden för upprättande av en serviceverkstad i Pakistan jämte hållande av svensk personal där.
Ett gigantiskt feltänkande alltså. SIDA var mycket kritiserat under den här tiden för sina många misslyckade insatser. Inkompetens parat med dålig kännedom om andra kulturer skulle jag vilja ange som orsak.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja, bättre än så var det inte ...SIDA fick f ö byta namn senare då dessa bokstäver betecknar den mindre roliga sjukdomen AIDS på franska har jag för mig....

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 januari 2009, 22:05:10 PM
Japp, så kan det resoneras. Det var skattepengar alltihopa.
Plus att det byggdes en verkstad i Pakistan för våra fina bussar, och det var folk stationerade där. Billigast hade blivit att skrota dem här hemma.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2009, 22:14:56 PM
Kostnaden efter det att Högertrafikkommissionen löst in bussarna torde ha hamnat på SIDA. Som alltså fick stå för alla de nämnda kostnaderna samt kostnaden för upprättande av en serviceverkstad i Pakistan jämte hållande av svensk personal där.
Ett gigantiskt feltänkande alltså. SIDA var mycket kritiserat under den här tiden för sina många misslyckade insatser. Inkompetens parat med dålig kännedom om andra kulturer skulle jag vilja ange som orsak.

Alltså den här historien om Pakistan låter bara värre och värre ju mer ni berättar om vad som hände

Så inte bara att staten fick stå för kostnaden för att bussarna var uppställda ett par år och dessutom fick betala en dyr transport till Pakistan. De lät bygga en dyr verkstad där borta också och hade svensk personal också. Hur länge fanns den svenska personalen där borta? Vad hände sedan med den dyra verkstaden? Revs den? Eller finns den kanske kvar?

Det här verkar vara ett verkligt gigantiskt fiasko som borde kostat miljonbelopp extra jämfört med om alla bussarna hade skrotats i Sverige direkt efter högertrafiksomläggningen istället

Jag är imponerad över denna galenskap som det här tycks vara
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

#22
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2009, 22:31:32 PM

Jag är imponerad över denna galenskap som det här tycks vara

Ja, ändå är nog inte det värsta exemplet i SIDA:s tidiga historia. Men det värsta som är bussrelaterat.
Hasse och Tage gisslade ett par gånger SIDA, t ex i 88-öresrevyn 1970: http://www.youtube.com/watch?v=qLhwh1Mt0CA 
De gjorde också "Bolla bolla" i Glaset i örat 1973: http://www.youtube.com/watch?v=uM2TOhlNxqU
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Jag har aldrig läst någon artikel eller sett bilder etc från Pakistan och de svenska bussarna. Jag är inte den som har haft dunderkoll på busshistorien direkt, så det är mycket möjligt att det gått mig förbi. Den som känner till mer får gärna berätta här.

Det som har skrivits i tråden låter förstås vederhäftigt, och jag har ingen anledning att tvivla på uppgifterna. Samtidigt är det snudd på sånt som jag skulle kunna klura ut själv, med allmän kännedom om världsläget.

"Kasten icke edra pärlor för svinen" känns så träffande för hela den här historien.
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 05 januari 2009, 23:14:16 PM
Jag har aldrig läst någon artikel eller sett bilder etc från Pakistan och de svenska bussarna. Jag är inte den som har haft dunderkoll på busshistorien direkt, så det är mycket möjligt att det gått mig förbi. Den som känner till mer får gärna berätta här.

Det som har skrivits i tråden låter förstås vederhäftigt, och jag har ingen anledning att tvivla på uppgifterna. Samtidigt är det snudd på sånt som jag skulle kunna klura ut själv, med allmän kännedom om världsläget.

"Kasten icke edra pärlor för svinen" känns så träffande för hela den här historien.

Kan det vara så att staten i efterhand har tystat ner detta? Det är inte första gången det händer att saker som är lite obekvämt tystas ner och att man lägger locket på. Kan det vara därför som vi inte hört så värst mycket om det här med bussarna till Pakistan? För tänk om det under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet hade funnits TV-program som Uppdrag granskning. Tänk om Janne Josefsson hade varit verksam redan på den tiden. Vilken enorm skandal man skulle ha kunnat göra kring den här affären. Men på den tiden var nog faktiskt makthavare i Sverige duktigare på att tysta ner och lägga locket på än vad de kan göra idag. För jag tror att det här annars skulle kunna vara ett underlag till en riktig praktskandal likt köttskandalen på ICA och liknande
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 05 januari 2009, 23:14:16 PM
Jag har aldrig läst någon artikel eller sett bilder etc från Pakistan och de svenska bussarna. Jag är inte den som har haft dunderkoll på busshistorien direkt, så det är mycket möjligt att det gått mig förbi. Den som känner till mer får gärna berätta här.


Det fanns en artikel om detta i ett nummer av MfSS från tiden runt 1970. Det skrevs faktiskt en del i samtida tidningar också, men särskilt mycket stod det inte. Jag tror att anledningen var att det inte var så många turister eller journalister i Pakistan på den tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2009, 23:35:06 PM
Kan det vara så att staten i efterhand har tystat ner detta? Det är inte första gången det händer att saker som är lite obekvämt tystas ner och att man lägger locket på. Kan det vara därför som vi inte hört så värst mycket om det här med bussarna till Pakistan? För tänk om det under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet hade funnits TV-program som Uppdrag granskning. Tänk om Janne Josefsson hade varit verksam redan på den tiden. Vilken enorm skandal man skulle ha kunnat göra kring den här affären. Men på den tiden var nog faktiskt makthavare i Sverige duktigare på att tysta ner och lägga locket på än vad de kan göra idag. För jag tror att det här annars skulle kunna vara ett underlag till en riktig praktskandal likt köttskandalen på ICA och liknande

Det är klart att SIDA och alltså i förlängningen staten inte gärna berättade om det här misslyckandet. Och granskande journalister fanns väldigt få på den tiden. Jämfört med de verkliga skandalerna som Kejne-affären, Helander-affären, tvångssteriliseringar, obligatorisk lobotomering och allt vad det kunde vara så var ju den här bistådsskandalen trots allt en ganska liten historia. Ett vällovligt syfte förstördes av okunnighet om andra länders kulturer.
För folk i allmänhet spelade det nog inte så stor roll att man skickade några gamla bussar till Pakistan som bistånd, även om nu kostnaden stack i väg. Så jag tror inte att om detta hade inträffat i dag skulle uppmärksamheten inte ha blivit särskilt stor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Staten agerade genom FFV, Försvarets Fabriksverk, som blev ny ägare till mängder av bussar. Men alla exporterades inte, åtskilliga såldes vidare till nya privata ägare inom landet.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 januari 2009, 08:24:06 AM
Hej! Staten agerade genom FFV, Försvarets Fabriksverk, som blev ny ägare till mängder av bussar. Men alla exporterades inte, åtskilliga såldes vidare till nya privata ägare inom landet.
Mvh Jan G

Det är riktigt men jag vill minnas att FFV inte var inblandat i Pakistan-affären. Men jag kan ha fel. Möjligen kan det ha varit FFV som sålde dem till SIDA.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)