Metropolfrågor

Startat av Björn Forslund, 08 december 2008, 12:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

#15
Är du säker på det?
A75032 tillhörde VTI (Väg o Trafikinstitutet) och var gulmålad när SvOf fick den 1981. Ska enligt uppgift i SvOf medlemstidning Färdskrivaren tidigare ha haft regnr AB52517 (lastbilsreggad) och sedan EFH043.
NAF hade två Metropoler, men det var väl två andra?


Mr H

Jag har inte heller för mig att VTI-bussen härrörde från någon av Nordarmaturs bussar. Har för mig att VTI i början körde den i SS-rött. Helt klart är i alla fall att den i början stog uppställd vid Vägverkets förråd vid cirka Lintaverken på Bromma flygplats. Därav förmodligen AB-numret. Så småningom lackades den gul. Ett tag stog det två andra Metropoler i SS-rött bredvid VTI-metropolen. Dessa stog där för provkörning av nigerianerna. Däremot hade ju även VTI-metropolen en liten släpkärra. Som kuriosa hade VTI-metropolen en sorts platta som sänktes mot marken för vibrationsmätningar. Denna användes bl.a för att vibrationsmäta gatorna runt nya Riksbanken vid Brunkebergstorg för att inte gatuvibrationerna skulle kunna utlösa Riksbankens känsliga larm. En Metropol i rikets tjänst alltså!

Mr H

Svoca

"Bussen" jag såg i Gävle 1968 var vit/blå och hade kärra. Märkt "NAF". Reg.nr var E 8422. Enl uppgift ska denna buss vara identisk med EFH 043, senare "A 75032" i renoverat skick. Denna uppgift kanske är fel. Det  var ev. en helt annan Metropol jag såg. Vilken (f d SS-nr ?) kan man ju undra. Någon som kan klara ut detta ?

Fredrik Klint

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 december 2008, 21:29:58 PM
Är du säker på det?
A75032 tillhörde VTI (Väg o Trafikinstitutet) och var gulmålad när SvOf fick den 1981. Ska enligt uppgift i SvOf medlemstidning Färdskrivaren tidigare ha haft regnr AB52517 (lastbilsreggad) och sedan EFH043.
NAF hade två Metropoler, men det var väl två andra?



Det finns alltid undantag men generellt sett så fick ju fordonen samma slutsiffra vid övergången till nya reg-nr. AB52517 = EFH043 ???

Peter Öden

Hej !

Har hittat några noteringar om ett par fd. SS H 19 Metropoler.

DNR 352 ScV C 50 ch.nr 93320  Osby-Pannan AB/Osby 71-12-03
                                           AB Be-Su/Virserum      70-11-10 (fd. H 282 ?)
                                           NAF ? Linköping E 4722  besiktad 68-06-20, fd. A 75026 ??
DZA 290 har jag noterat på en Metropol, frågan är bara vilken det är ??

Mvh Peter Ö

Mr H

Hittade lite fler uppgifter i mina gömmor att förbrylla oss med. Det fanns en Metropol uppställd vid en maskinfirma i Handen efter dagen H som så småningom blev rejält vandaliserad. Det var vagn 5015 och den skrotades i Högdalen i mars 1973. Den kallades allmänt för "Handenmetropolen".

En av de av Micke omtalade "Kisametropolerna" var vagn 5020.

Vagn 5185 var den vagn som hamnade i England.

Följande "reservdelsvagnar" har jag antecknat som skrotade i Högdalen: 5092, 5095, 5121, 5143, 5145, 5163, 5179, 5191, 5197 och 5202. 10 st bussar alltså (med reservation för någon glömd) av 60 som skall ha skrotats totalt.

Mr H

Fredrik Klint

Citat från: Peter Öden skrivet 17 december 2008, 17:11:46 PM
Hej !

Har hittat några noteringar om ett par fd. SS H 19 Metropoler.

DNR 352 ScV C 50 ch.nr 93320  Osby-Pannan AB/Osby 71-12-03
                                           AB Be-Su/Virserum      70-11-10 (fd. H 282 ?)
                                           NAF ? Linköping E 4722  besiktad 68-06-20, fd. A 75026 ??
DZA 290 har jag noterat på en Metropol, frågan är bara vilken det är ??

Mvh Peter Ö

Chassi-nr 93320 = A75022 (enligt Svensk Busshistoria)

Mr H

Hm, jag tittade i Svensk Busshistoria på överlåtelserna på Metropolerna och helt klart är betydligt fler överlåtna på AB Demonteringar än de 10 vagnar som jag listade ovan. Jag är tämligen tvärsäker på att de i stort var de enda Metropolerna som dök upp i Högdalen. Kanske är svaret då helt enkelt att Demonteringar även skrotade någon annanstans. Högdalen var ju rejält fullt vid den tiden, kanske det hade med platsbrist att göra? Johansson hade ju ägt sin gård i Hölö sedan ganska så lång tid tillbaka vad han berättade en gång. Kanske de felande Metropolerna skrotades där redan då? Det skulle också kunna förklara varför en massa H15 saknas. H15 såldes ju till militären, men förmodligen långt ifrån alla, men 1967 i Högdalen fanns ju bara den där högen på kanske 10 vagnar. Kanske även H15 skrotades på en annan plats, möjligtvis Hölö, tillsammans med Metropolerna?

Mr H

Björn Forslund

Bussarna kanske skrotades på plats där de plockades på reservdelar, var det nu var någonstans.
Kanske enklare o billigare än att bärga dem till Högdalen.

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 17 december 2008, 16:28:31 PM
Det finns alltid undantag men generellt sett så fick ju fordonen samma slutsiffra vid övergången till nya reg-nr. AB52517 = EFH043 ???



Det kan vara så att bussen/lastbilen ett tag varit avregistrerad, och sedan regbesiktigats igen. Då kan det bli vilken slutsiffra som helst. Min Lier t ex åkte ju ur registret, och fick nytt nummer.

Svoca

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2008, 10:23:30 AM
Bussarna kanske skrotades på plats där de plockades på reservdelar, var det nu var någonstans.
Kanske enklare o billigare än att bärga dem till Högdalen.
Det räckte att fordonet bara var avställt för att slutsiffran skulle avvika. Systemet med samma slutsiffra började att införas c:a 1965/1966 då Svensk Bilprovning körde igång. Således fordon som blev omregistrerade
mellan olika län fick alltså samma slutsiffra. Undantag = avställt. Samma system även 1972/1973 då de nya
reg.nummren infördes.