Metropolfrågor

Startat av Björn Forslund, 08 december 2008, 12:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

I och med den nyligen genomförda nypremiären med Spårvägsmuseums fina Metropol A75032 vore det kul att reda ut lite om vad som hände med de övriga.

134 bussar såldes vidare till en fabrikör i Småland. Av dessa exporterades sedan 98 till Nigeria.
60 bussar skrotades för att vissa komponenter var gemensamma med Capitol, och reservdelar behövdes (trodde man iallafall då) för de Capitoler som gick till Pakistan. 

Nu till frågan. Var skrotades dessa 60 Metropoler? Vi som var med redan i mitten av förra seklet har inte minne av någon större ansamling Metropoler på skrotplatsen vid Högdalshallen. Kanske mötte ca 10 Metropol sitt slutliga öde där. Men de ca 50 övriga? Någon borde ha sett dessa, någonstans?


Gunnar D

Mina minnesbilder fr Högdalsskroten är:
Hösten-67: En handfull (10-15?) H19 uppställda
Sep-68: Några (5-6?) utbrända H19 skärs ned
Dec-72: H19 75179 finns där
/Gunnar

Björn Forslund

Hej

Det stämmer bra med mina och Mr H:s minnesbilder också.
75179 var väl den Metropol som stod kvar i många år som förråd?

Vart tog de andra  ca 50 som skrotades för delar till Pakistan vägen alltså? En teori är att de plockades på delar och skrotades på någon Miloverkstad eller så, eftersom det ju var Staten som ägde bussarna efter att de blivit inlösta efter Dagen H.

Mr H

5179 var en lustig historia. Den blev kvar tack vare att Johansson sålde bussen till en sedan för honom okänd person som skulle använda den som överbyggnad på en båt! Köparen uppenbarade sig aldrig men eftersom Johansson inte ägde bussen vågade han ej heller skrota den. Till slut var man ju då tvungen att skrota bussen ändå! Kanske hade varit en syn med en Metropolbåt på Strömmen!

Mr H

Björn Forslund

Den skrotades väl inte förrän det var dags för Demonteringar att avveckla på HÖH och flytta till Hölö?

Gunnar D

Intressant öde för den gamla Brännkyrka-Metropolen 75179! Minns den väl från linje 67/68.
Metropolerna vid Sörentorp hösten-67, gick dessa till någon särskild avnämare?
/Gunnar

Björn Forslund

Hej

Sörentorp? Det var ju militärens gamla område? Det bör ju kunna ha varit de som plockades på delar till Pakistan-Capitolerna.
Huvudelen av Metropolerna stod ju vid Rissne, platsen för nuvarande tunnelbanedepån.

/Björn

Gunnar D

Förmodar att det var de H19 som hade dubbelt hydralsystem (dvs de senare exemplaren) som plockades på delar till Pakistan-Capitolerna.
De H19 som kom till Högdalen bör företrädesvis har varit dessa.
/Gunnar

Svoca

Minns en fd H19 som länge stod vid en idrottsplan i Älvsjö (intill järnvägsspåret ut mot Nynäshamn). Stod nog
där som omklädningsrum. Vid ett tillfälle någongång i mitten av 1970-talet och jag åkte pendel förbi höll man på att med grävmaskin slå sönder Metropolen !! :'(

Micke Asklander

Det fanns väl två vid skroten i Kisa, vad jag kommer ihåg.
Har funnits bilder på dom, samt jag vet inte om dom finns kvar där.
Kan ju blivit spikar.

Micke

Björn Forslund

Hej

Kisa-Metropolerna bör väl vara lämningar efter de som hamnade på Silverdalens Mek. Verkstad. Har sett bilder på Metropoler som var strippade på ytterplåten och in princip bara stommen kvar.
En bild på just detta och mycket annat om Metropol kommer i Färdskrivaren nr 4 som nu trycks.

Gunnar D

Går det att köpa detta Metropolnummer av Färdskrivaren?
undrar en ännu icke medlem
/gunnar

Björn Forslund

Bliv då medlem nu, så är du medlem även år 2009 och får även nummer 4/2008. Det blir mera Metropol i kommande nummer.

sätt in 200:- på PG  1 96 99 - 8 Svenska Omnibusföreningen.

Björn Forslund

Vi diskuterade 75179 ovan.
Lustigt nog verkar just denna buss visa upp sin bakdel i Bussalmanackan, på väg ner mot Hornstull på Liljeholmsbron på linje 68, en solig morgon i början på 60-talet!




Svoca

Ett "Metropol-minne" från Gävle. Tror det var 1968. Det är "eftermiddagsrusning" - fredag eftermiddag. All genomfartstrafik (E 4) gick rakt igenom staden. Ett något "udda" fordon siktas i fjärran - på väg söderut.
En vit och ljusblå Metropol (med liten kärra "Hubert" efter) uppenbarar sig. Märkt "Nordiska Armaturfabriken" (NAF). Någon sorts utställning fanns inne i "bussen" som blivit lastbil. NAF tillverkar ju bl a manometrar och annan rörutrustning. Fordonet hemmahörande i Linköping. Reg.nr E 8422. Vilken Metropol ?  Jo - den som efter lång väg nu blivit renoverad och tillhör Spårvägsmuseet i Stockholm, d v s H 19  75032 !!