SJ buss 0975

Startat av Stefan P, 26 juni 2008, 17:31:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

I den buss jag tänker på finns ingen färdskrivare och har aldrig funnits om jag idag skall installera färdskrivare pga av yrkesmässig vid enstaka tilllfällen
måste jag då installera en digital eller tar dom hänsyn tiil åldern på bussen så jag får insallera en analog ?????


mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Björn Forslund

Jag kan inte ge några riktlinjer, men installationen måste ske vid en ackrediterad verkstad, som också godkänner det hela. Du kan ju diskutera med dem om det kan gå att få en analog EU-skrivare installerad.
Färdskrivaren måste sedan besiktigas regelbundet om bussen går i yrkesmässig trafik.  Detta görs ej av bilprovningen, utan av verkstad enligt ovan. Lasse Ö kan mera om detta.
/Björn


Åkarns Kalle

Hej min far kan det där med yrkesmässig trafik & besiktning av färdskrivare (han är bussåkare anväder sig av K G Sandströms med det som gäller färdskrivaren)

det är ännu inte aktuellt med en färsskrivare i veteranbussen eftersom det är lång kvar innan den kan gå i trafik igen (om det någonsin blir) 
men jag tänkte att jag kan fråga här lika bra

tack för dina svar dom var till stor hjälp

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Carl W

Citat från: S Svensson skrivet 29 juni 2008, 19:06:38 PM
Det var 25 st till SJ. Dock att de sista avvek något. En var avsedd för att gå Norrköping-Kalmar och fick fällbara stolar. Ytterligare en fick höga säten.
958-979,981 standardutförande med standardsäten,dvs låga ryggar.Dörr 1-1+1-0. 71sittpl +47 ståpl
980                                             standardsäten med höga ryggar. Dörr 1-0+1-0.62 sittpl+39 ståpl
982            "expressutförande" med fällbara stolar och höga ryggar. Dörr 1-0+1-0. 57 sittpl+46 ståpl


Var gick resp buss? Någon som trafikerade Stockholmsregionen? SJ körde väl i Danderyd och Solna/Sundbyberg.

Björn Forslund

Jo, i begynnelsen var det tänkt att ledvagnarna skulle rulla i Stockholm till största delen, men när det blev tal om att SL skulle överta SJ:s busstrafik i Stockholm meddelades det att SL inte ville överta några ledvagnar (och helst inga Volvo heller, då ledningen var mycket negativa till Volvo på den tiden).
SJ valde alltså att sprida ut ledvagnarna i landet. Några hann gå en tid i Stockholm, men flyttades till Uppsala innan SL tog över. I övrigt var de stationerade i Skåne och i Jönköping åtminstone.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2008, 10:23:07 AM
Jo, i begynnelsen var det tänkt att ledvagnarna skulle rulla i Stockholm till största delen, men när det blev tal om att SL skulle överta SJ:s busstrafik i Stockholm meddelades det att SL inte ville överta några ledvagnar (och helst inga Volvo heller, då ledningen var mycket negativa till Volvo på den tiden).
SJ valde alltså att sprida ut ledvagnarna i landet. Några hann gå en tid i Stockholm, men flyttades till Uppsala innan SL tog över. I övrigt var de stationerade i Skåne och i Jönköping åtminstone.

I början av 70-talet tillhörde 0975 och 0977 Norrköping med placering i Linköping (0975) och Åtvidaberg (0977).

M v h
Ingwar

S Svensson

individnr   busslinjegrupp
958 -59   Malmö
960        Jönköping
961-62   Uddevalla (=Snu)
963-64   Skaraborg
965-67   Malmö
968-70   Karlskrona
971        Malmö (-Skaraborg flyttad)
972-74   Uppsala
975-79   Norrköping
980       Malmö
981       Helsingborg
982       Gävle
---------------------------
1261     Helsingborg
1262-63 Malmö
1264-66 Gävle

Kommentar:Troligen har Göteborg inte haft  av ovan utan de som gick bl a på linjen Göteborg-Sjövik ibland var Stenungsundsvagnarna.
       

Björn Forslund

Hur kommer det sig att det blev så stora skillnader i miluttag? Hade bussarna sina fasta tjänster hela tiden?

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 05 juli 2008, 20:43:44 PM
individnr   busslinjegrupp
958 -59   Malmö
960        Jönköping
961-62   Uddevalla (=Snu)
963-64   Skaraborg
965-67   Malmö
968-70   Karlskrona
971        Malmö (-Skaraborg flyttad)
972-74   Uppsala
975-79   Norrköping
980       Malmö
981       Helsingborg
982       Gävle
---------------------------
1261     Helsingborg
1262-63 Malmö
1264-66 Gävle

Kommentar:Troligen har Göteborg inte haft  av ovan utan de som gick bl a på linjen Göteborg-Sjövik ibland var Stenungsundsvagnarna.
       


0980 fanns från början i Norrköping, innan den hamnade i Skåne (Malmö).
Från 1988 i Helsingborg. Hann även med ett gästspel i Karlskrona.

0982 fanns från början i Kalmar, men hamnade därefter i Gävle.

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2008, 22:08:03 PM
Hur kommer det sig att det blev så stora skillnader i miluttag? Hade bussarna sina fasta tjänster hela tiden?


Ja, det var nog många gånger så.
Dessutom så gick de ofta i rusningsturer och i skolturer.

/Christian

Jan

Citat från: Peter Rost skrivet 29 juni 2008, 19:24:12 PM
SJ-serien  1261-66, fanns  inte  dessa  i  Gävletrakten?

/Peter

1261 var placerad i Helsingborgs billinjegrupp med stationering Mrd = Markaryd. Bussen gick på linje 150 Markaryd - Ljungby
I branschen 37 år

Steff

Hej
Är ny här, jobbade som bussförare i Lund 1976-1985. Vid Malmö busslinjegrupp under vilket Lund sorterade fanns om jag minns rätt följande ledvagnar 965, 966, 967 och 980, samt 1262 och 1263.
Senare kom också VanHool ledvagnar med betäckningar 15xx och 18xx.

/Stefan
Kör för B4Y i Malmö

bilomnibussen

Hej! Sommaren 1977 körde jag 0972, 0973 och 0974 hos SJ i Uppsala. Bussarna lånades från Gävle tror jag. Vi använde dem i Viking Line-trafiken Uppsala-Kapellskär. Det var mycket folk som åkte till Åland-Finland, på en tur lördag morgon kunde det gå två ledbussar och en normalbuss. En förman hos SJ hade hand om biljettförsäljningen och sålde en buss i taget. Var man sista buss startade man nästan en halvtimma försenad och då fick man sno sig för att hinna fram till "Skäret" innan båten gick. Första gången jag körde en sådan ledbuss hade jag aldrig kört ledvagn förut, ej heller Wilsonlåda. Instruktionen bestod i att köra från depån ut till första rondellen söderut på Kungsgatan och tillbaka. Sedan var det bara att dra till Kapellskär. Min första tur var en tomtur. När jag kom utåt Långhundra var det så mycket blårök inne i bussen att jag var tvungen att stanna och kolla läget. Sen gick det bra. En fullastad sådan buss var ingen raket, kanske en "Raket", man kunde växla hur som helst utan några ryck.
De var väldigt känsliga för lutningar i vägbanan, för mycket rattrörelser och sådant som fick bakvagnen att börja gå holmgång. En lördag satte sig ett mycket åldrigt par i baksätet och fick en sådan slänggungetur. I Uppsala kom mannen fram, jag insåg att han skulle klaga men tänkte att det har han all rätt till. Då säger mannen: "Jag får tacka för en fin tur".
Mvh Jan G

Christoffer

Citat från: Jan skrivet 11 juli 2008, 21:24:54 PM
1261 var placerad i Helsingborgs billinjegrupp med stationering Mrd = Markaryd. Bussen gick på linje 150 Markaryd - Ljungby

Kan säkerligen stämma. Har för mig att jag sett en diabild på denna vagn när den rullade en av sina första turer just för Markaryd. Min far hade den då på en beställningstur, vart kommer jag inte ihåg.

MVH
Christoffer Frostensson

S Svensson

Kör Din pappa buss också?