Veteranbusstreff i Molde: Bussar 1939-1954

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 maj 2008, 22:35:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den första bussen skaffades av Batnfjord Auto med tanke på linjen Oslo-Kristiansund över Gjemnes. Den byggdes därför med stolar 1+2 och extra smal för att klar Minnesundbrua (en kombinerad väg- och järnvägsbro).  Tyvärr hittar jag ingen uppgift om bredden. Kriget kom emellan och långlinjen stoppades. Bussen kom därför att användas på lokala linjer i Gjemnes som till Molde och Kristiansund. Den blev ombyggd till nuvarande utförande efter kriget - från början var det en halvbulldog. Det finns planer på att återställa detta utseende.


Nästa buss inköptes av Alvdal-Folldal-Hjerkin-Atna Bilruter som 1973 fusionerades med Østerdal Billag. Bussen gick i linjetrafik fram till 1970. Den restaurerades 1994 av far och son Steien. Observera att bussen är högerstyrd, vilket förklarades av Steien Junior med att det förekom att man köpte ett vanligt svenskt chassi och karosserade på detta utan att bygga om den till vänsterstyrning. (Bilden är tagen under hemresan.)


Så en buss som ägts av Åsane Billag. Den gick på linje mellan Bergen och Vågsbotn. Den var för stor och tung för andra linjer. 1968 restaurerades bussen och fick bland annat nya stolar. Från mitten av 1970-talet övergick den till att användas som reservvagn. År 1995 lackerades den enligt bilden, vilket var den ursprungliga färgsättningen.


Till sist en buss som från början gick hos Lillehammer-Ringsaker Bilruter. Bussen gick i trafik hos LRB i 18 år. Den restaurerades och återfick sin ursprunliga färgsättning 1992. LRB uppgick senare i Litra, så bussen har alltså haft samma ägare i 54 år.


Alla kommentarer till bilderna är hämtade från uppgifter i utställningskatalogen

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)