Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Jens Christesen

Hej,

kyrkan i Itzehoe (Tyksland) den 18.04.2008



hilsen

Jens

Peter Sandström

Spruthuset (Varfskapellet)

Sågverken var mycket eldbefängda och brandberedskapen hög.
I brandkårens spruthus användes tornet till att hänga upp och torka brandslangar.
Husets närhet till sågverk, brädgård och vatten underlättade brandbekämpningen.
Trots det eldhärjades sågverken på Wifstavarf ofta.

Spruthuset uppfördes år 1891 i nyromansk stil, efter ritningar av arkitekt Andreas Bugge, Sundsvall.

År 1959 murades brandsprutornas portar igen och slangtornet blev omvandlat till kyrktorn.
Under namnet Varfskapellet lever byggnaden vidare som kyrkorum.

Stefan Lindberg

Bara några hundra meter från Hudene Kyrka ligger Hudene Kyrkoruin
Den gamla kyrkan revs 1856.


Peter Sandström

Lögdö Bruks Kyrka

Kyrkan uppfördes 1717 av brukets dåvarande ägare, Mathias Krapp.

Den är byggd av liggtimmer och har en åttkantig grundplan.
Koret och vapenhuset är tillbyggda senare.
Ursprungligen var kyrkan rödmålad, 1863 blev den beslagen med bräder och vitmålad. Taket är ett så kallat valmtak och har fall åt alla åtta väggarna.

På tornspiran sitter ett järnkors och en flöjel, där det står bokstäverna M.K. (Mathias Krapp) och årtalet 1717. Spiran är krönt av en tupp.

Lögdö Bruk fick en egen kyrkogård först 1834.

Stefan Lindberg

I Trollhättan hittar vi St. Petri Katolska Kyrka


Stefan Lindberg

Jubileumsinlägget får bli kyrkan som min mormors mamma konfirmerades i 1913 då kyrkan endast var 3 år gammal
Annedalskyrkan byggdes nämligen 1908-1910 och vid invigningen närvarade hela 1700 personer och många av dem måste avvisas p.g.a. bristande utrymme.


IngemarJ

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 20 april 2008, 16:59:01 PM
I Trollhättan hittar vi St. Petri Katolska Kyrka



Hej Stefan!

Du hade en mycket bättre bild av den än jag hade, när jag besökte Trollhättan i vintras fick jag så fruktansvärt motljus när jag försökte ta motsvarande bild.

Skall inom veckan kommentera byggnadens historia som är fantastiskt intressant men kan till att börja med konstatera att den utländska turist som kommer till Trollhättan får en väldigt intressant bild av kyrksverige eftersom "Kyrkan mitt i byn" Är S:T Petri Katolska medan däremot Svenska kyrkans Trollättans Kyrka ligger otroligt avsides mitt i Älven.

Hälsar

Ingemar

Kent Skoog

Katolska kyrkan i Karlstad verkar husera i denna byggnad på Drottninggatan.


IngemarJ

Hej!

Det är rätt!

Drottninggatan 38 är adressen

Kyrkan heter: Vår Fru av Rosenkransens Kyrka och är ensam Katolsk kyrka i hela Värmland.

Hälsar

Ingemar

Peter Sandström

Birgitta kyrkan på Skönsberg.

Kyrkan är uppför åren 1970-1972 av Sköns församling.
Arkitekt: Carl-Axel Ackling


Kent Skoog

#1000
S:t Laurenti kyrka, Vallby.





Peter Sandström

Min konfirmations kyrka.
Skönsmons kyrka uppfördes åren 1888-1889 i nygotisk stil.
Arkitekt var I G Clason Stockholm
De två kyrkklockorna är gjutna av N P Linderberg Sundsvall och M O Ohlsson Ystad.



Kent Skoog


Peter Sandström

Svartviks kyrka

Kyrkan uppfördes 1848-49 på initiativ och bekostnad av bruksägaren James Dickson för att tjäna som skola, skollärarbostad och kyrka i det expanderande samhället. Byggnaden invigdes 1851.
1872 restes tornet och 1917 försågs kyrkan med kor, tresidig absid, ny sakristia och förrådsrum.
Dekormålningarna i kyrksalen är utförda 1917 av dekorationsmålaren Georg Holmberg, Stockholm, och 1940 av målaren Erik Emanuel Stenholm, Kramfors.
Altartavlan är gjord 1917 av konstnären Ole Frövig från Haugesund, Norge.
Kyrkklockan är gjuten av N.P.Lindeberg i Sundsvall 1872.

1971 skänkte SCA kyrkan till Njurunda församling.