Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

#945
Ber om ursäkt om kyrkobilderna från de Portugisiska Atlantöarna dragit ut på tiden.
Det blir bara två kyrkor idag, men fler följer framöver.


Först ut blir "Treenighetens kyrka" i byn Lajes do Pico, på ön Pico. Den obligatoriska språklektionen i mina Azorianska kyrkinlägg berättar att "Santissima Trindade" betyder den heliga treenigheten, i detta fall mellan fadern, sonen och den helige ande. (o Pai, o Filho e o Espírito Santo)

"Espírito Santo" kan även vara ett vanligt efternamn, så vår norskfödda guide var mycket road av att vi trodde att Banco Espírito Santo var en religiös bank.




Här ser vi "Den heliga Maria Magdalenas kyrka" i orten som även den heter "Madalena", och ligger även den på samma ö, Pico.
Maria Magdalena (eller Maria från Magdala) var en av de kvinnor som följde Jesus. Man kan läsa mer om henne här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Magdalena


Peter Sandström

Selånger kyrka utanför Sundsvall

Peter Sandström


Peter Sandström


Peter Sandström

Den sista kyrkobilden jag har är från Nacksta Kyrka, men jag har ett svagt minne att svenska kyrkan sålde den, det såg i vilketfall öde ut där, ingen skottad parkering bl a. och gången upp till kyrkan ser onekligen hal ut.

Kent Skoog

Gillberga kyrka i Säffle kommun. Kyrkan, som är en av de äldsta i länet, fick sitt nuvarande utseende under åren 1731-1733. Tornet tillkom under åren 1837-1840. Kyrkan är belägen i utkanten av ett järnåldersgravfält som består av 35 gravhögar.




Ersa

Igreja de Santa Cruz ("Heliga korsets kyrka") i byn Ribieras ("Floderna") på ön Pico ser lite udda ut med sitt enda vänstra torn. Mera vanligt är ju två kyrktorn som ni sett i mitt förra inlägg.


Notera gärna herrarna på fiket/ölcaféet till vänster i bild, samt jämför bilden ovan med bilden på denna länk. 2007 resp 1932:
http://www.ribeiras.com/foto/index.php?level=picture&id=837






Stefan Lindberg

Citat från: Verspieder skrivet 31 mars 2008, 19:00:21 PM
Igreja de Santa Cruz ("Heliga korsets kyrka") i byn Ribieras ("Floderna") på ön Pico ser lite udda ut med sitt enda vänstra torn. Mera vanligt är ju två kyrktorn som ni sett i mitt förra inlägg.


Jag uppskattar verkligen dina bilder från sydligare breddgrader.
Själv så har jag ju bara Svenska kyrkor att bjuda på så dina känns verkligen exotiska  :)

Stefan Lindberg

Versipeder bjöd oss på en otroligt vacker och exotisk kyrka
men jag tar oss envist tillbaks till det gråtrista Svenska med
Jällby Missionskyrka.



I Jällby finns även en intressant träkyrka som jag kommer att visa vid tillfälle.

Ersa

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 31 mars 2008, 20:23:07 PM
Jag uppskattar verkligen dina bilder från sydligare breddgrader.
Själv så har jag ju bara Svenska kyrkor att bjuda på så dina känns verkligen exotiska  :)

Kul att höra, och fler bilder finns i arkivet. Denna kyrktråd startade ju du bara någon månad innan jag begav mig på semester, och det var mestadels pga denna tråd som jag fotade kyrkor på Azorerna.

Ersa

Jag glömde ju visa denna detalj: Notera den ytterst lilla fasta kyrkklockan, samt den lilla "hammaren" som slår på den. Är detta "halvljusläget" när det ska ringas lite mindre, så att säga? Eller kanske är detta för rena klockslag, dvs hel- och halvtimme? För som man ser på framsidebilden har ju tornet även en stor konventionell svängbar kyrkklocka som lär ringas i vid alla stora ceremonier.



Dock är min portugisiska oerhört begränsad, så någon debatt om kyrkklockor var inte ens tänkbar. Jag kan fråga "Fala inglês?" (Talar ni engelska?) samt förstår det enda svaret man får på denna fråga, nämligen "Não senhor" (Nej herrn)  ;)

IngemarJ

Jag hoppas verkligen kunna komma tillbaka med mina Katolska bilder snart.
Har haft för mycket för mig.

Hälsar

Ingemar

IngemarJ

Citat från: Verspieder skrivet 31 mars 2008, 20:51:59 PM
Jag glömde ju visa denna detalj: Notera den ytterst lilla fasta kyrkklockan, samt den lilla "hammaren" som slår på den. Är detta "halvljusläget" när det ska ringas lite mindre, så att säga? Eller kanske är detta för rena klockslag, dvs hel- och halvtimme? För som man ser på framsidebilden har ju tornet även en stor konventionell svängbar kyrkklocka som lär ringas i vid alla stora ceremonier.



Dock är min portugisiska oerhört begränsad, så någon debatt om kyrkklockor var inte ens tänkbar. Jag kan fråga "Fala inglês?" (Talar ni engelska?) samt förstår det enda svaret man får på denna fråga, nämligen "Não senhor" (Nej herrn)  ;)

Hej!

Hade kyrkan tornur? I så fall är det slagklockan vi ser. Annars kan det möjligen vara en extra primklocka för att slå enstaka slag vid mässans början vid de tillfällen när så många mässdeltagare har kommit så att de inte alla får plats inne i kyrkan.

Hälsar

Ingemar

Mr G



Vaksala kyrka i Uppsala, har den varit med förr tro? Äldsta delarna från 1100-talet.
吉先生

Simon Bertilsson

Tänkte visa några bilder från Fulltofta kyrka, som uppfördes redan på 1100-talet. Enligt en inskription ovanför ingångsporten på tornet, så ska tornet vara uppfört år 1209. En riktigt gammal kyrka alltså.
För mig är den här kyrkan speciell. Det är den Svenska kyrkan som jag har flest minnen ur. Jag har döpts och haft oräkneliga skolavslutningar här. Tyvärr har kyrkan väldigt få besökare på gudstjänsterna numera, då de få som är kristna i trakten, ofta söker sig till de större orterna Höör och Hörby.
Inte heller kyrkogården utanför kyrkan drar till sig folk, då det inte begravts någon här på 50-100 år. De som ligger här, var speciella människor som kyrkoherdar osv. Den allmänna kyrkogården ligger cirka 3-500 meter bort. Helt avskild från kyrkan.