Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

På Lindome kyrkogård finns ett begravningskapell som kallas Cederhuset.


Kent Skoog

Vårviks kyrka i Bengtsfors kommun är Dalslands nordligaste kyrka. Kyrkan, som byggdes 1845, är belägen på en ö i Västra Silen. 2002 utsågs  kyrkan till Sveriges vackrast belägna.


Stefan Lindberg

Spekeröds Kyrka som ligger i Bohuslän.


Stefan Lindberg

Ucklums Kyrka ligger även den i Bohuslän.


Kent Skoog

Hammars kyrka i Askersunds kommun, invigd 1827.


Stefan Lindberg

#815
Genneveds Kyrkplats.

På denna platsen låg Genneveds Kyrka fram till 1546 då den brändes av Danskarna, kyrkan blev aldrig återuppbyggd.
Genneved fick ändra namn till Gendalen då Västgötabanan drogs fram i slutet av 1890 talet och invigdes den 1:e Januari år 1900.
År 1919 restes en minnessten på platsen och kyrkstapeln byggdes 1972.


Kent Skoog


AJ Anders Johansson


Stefan Lindberg

Norums Kyrka ligger i Stenungsund.


Kent Skoog


Jonas Gustafsson

Citat från: AJ Anders Johansson skrivet 27 december 2007, 18:58:16 PM

Tyska Kyrkan


...finns några stycken i Sverige, vilken avses? Jag ser i alla fall att det inte är Göteborg.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Kent Skoog

Mora kyrka



På kyrkogården vilar konstnären Anders Zorn och hans hustru Emma. Gravvården är formgiven av skulptören Christian Eriksson.




Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 december 2007, 22:48:26 PM
...finns några stycken i Sverige, vilken avses? Jag ser i alla fall att det inte är Göteborg.
//Jonas G

Denna finns i en stad som heter Stockholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Idag sken solen äntligen på mig igen efter flera veckors frånvaro.
Glad i hågen tog jag med min lilla flickvän på en mindre kyrkturné och hamnade vid
Blekets Kapell strax utanför Rönnäng på Tjörn.


Kent Skoog

C:a 1,5 mil norr om Vara ligger Järpås kyrka, byggd 1803. På den plats där kyrkan är byggd, låg tidigare en 1100-tals kyrka som revs i början på 1800-talet.