Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 04 oktober 2007, 20:18:18 PM
Nu är listan skickad till Staffan.
Vore kul om den gick att få nedladdningsbar för den som önskar.

Jag jobbar vidare med att få den i bokstavsordning .

Jo, jag har lagt ut den så att den kan hämtas från min hemsida. Se särskilt inlägg om detta. Listan kommer att uppdateras så fort jag får nya uppgifter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog

Den observante har noterat att ett antal av bilderna i mina inlägg har försvunnit. Detta p.g.a. strul med hemsidan,men hav förtröstan, bilderna är på gång igen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kent Skoog skrivet 05 oktober 2007, 16:29:16 PM
Den observante har noterat att ett antal av bilderna i mina inlägg har försvunnit. Detta p.g.a. strul med hemsidan,men hav förtröstan, bilderna är på gång igen.

Jag hade samma problem med min hemsida för ett par veckor sedan, men det redde upp sig för mig. Hoppas det gör det för dig också.
Den här kyrkan ligger i Arromanches och är byggd 1857 - 1870 i nyromansk stil.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog

#573
Problemet verkar vara löst och var till viss del självförvållat.
Här kommer en bild på Pelarne kyrka i Vimmerby församling. Kyrkan är från början av 1200-talet och är en av Sveriges äldsta träkyrkor.


IngemarJ

Hej!

Nu skall vi se om jag kan klara att visa fler bilder, lagringsplatsen tog slut på tidigare stället så jag har testat att skaffa en ny.

Jag lovade ju flera kyrkor och det kommer fast först kommer det några kapell: Idag har jag tänkt visa exteriören på Drottning Astrids Katolska Skola i vilken det finns ett kapell där elever/personal har gudstjänster och för någon vecka sedan firades mässa där under möte i SUK av Stiftets ungdomspräst.



Skickar min vana trogen med en länk till informationsmaterial för den som vill veta mera, den här gången handlar det ju av förklarliga skäl mest om skolinformation för elever/föräldrar men där finns en länk till en film från skolan också. Ungefär 4 minuter in finns några interiörbilder från skolans kapell med några elever och vår dåvarande kyrkoherde närvarande.
http://www.katolska.com/

Hälsar

Ingemar

Stefan Lindberg

Jag får väl bjuda på en bild av Gestads Missionshus.


Kent Skoog

#576
Skålleruds kyrka vid sjön Nären i Dalsland. Kyrkan uppfördes under åren 1676-1679.



C:a hundra meter nordost om Skålleruds kyrka finns denna koleragravplats som har kallats Sveriges minsta kyrkogård. En enda person är begravd här, nämligen en hammarsmed vid Upperuds Bruk, som avled i kolera 17 augusti 1866.


Stefan Lindberg

I sydvästra delen av Kungälvs kommun ligger Harestad Kyrka.


IngemarJ

Citat från: IngemarJ skrivet 06 oktober 2007, 00:28:16 AM
Hej!

Nu skall vi se om jag kan klara att visa fler bilder, lagringsplatsen tog slut på tidigare stället så jag har testat att skaffa en ny.

Jag lovade ju flera kyrkor och det kommer fast först kommer det några kapell: Idag har jag tänkt visa exteriören på Drottning Astrids Katolska Skola i vilken det finns ett kapell där elever/personal har gudstjänster och för någon vecka sedan firades mässa där under möte i SUK av Stiftets ungdomspräst.



Skickar min vana trogen med en länk till informationsmaterial för den som vill veta mera, den här gången handlar det ju av förklarliga skäl mest om skolinformation för elever/föräldrar men där finns en länk till en film från skolan också. Ungefär 4 minuter in finns några interiörbilder från skolans kapell med några elever och vår dåvarande kyrkoherde närvarande.
http://www.katolska.com/

Hälsar

Ingemar

Hej!

Upptäckte att jag givit skolan det gamla namnet: Den heter inte längre Drottning Astrids Katolska Skola utan Katolska Skolan av Notre Dame. Elände!

Hälsar

Ingemar

Jonas Gustafsson

Partille kyrka, en pittoresk romansk vitputsad kyrka med separat klockstapel, tycks enligt Stefans sammanställning ha undgått forumets kyrkofotografer. Det kanske inte är så konstigt eftersom den ligger olyckligt inträngd mellan två arkitektoniska missfoster från 60/70-tal: Partille kommunalhus och Konsumladan (numera Willys).
Denna kyrka, med de äldsta delarna byggda på 1200-talet, är min och min frus bröllopskyrka.





//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Första reprisen? Kunde inte motstå att posta denna höstbild från Sätila kyrka trots att den redan varit med...



//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Stefan Lindberg

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 oktober 2007, 00:26:14 AM
Partille kyrka, en pittoresk romansk vitputsad kyrka med separat klockstapel, tycks enligt Stefans sammanställning ha undgått forumets kyrkofotografer. Det kanske inte är så konstigt eftersom den ligger olyckligt inträngd mellan två arkitektoniska missfoster från 60/70-tal: Partille kommunalhus och Konsumladan (numera Willys).
Denna kyrka, med de äldsta delarna byggda på 1200-talet, är min och min frus bröllopskyrka.





//Jonas G

Partille Kyrka passerade jag med lastbilen för några veckor sedan med det fanns inte en chans att stanna för att fota (inte med en lastbil alltså)
så därför känns det lite kul att du bjuder på den.

Greger Larsson

Norsjö Kyrka, Västerbotten.
Byggår: 1917.


IngemarJ

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 oktober 2007, 00:26:14 AM
Partille kyrka, en pittoresk romansk vitputsad kyrka med separat klockstapel, tycks enligt Stefans sammanställning ha undgått forumets kyrkofotografer. Det kanske inte är så konstigt eftersom den ligger olyckligt inträngd mellan två arkitektoniska missfoster från 60/70-tal: Partille kommunalhus och Konsumladan (numera Willys).
Denna kyrka, med de äldsta delarna byggda på 1200-talet, är min och min frus bröllopskyrka.





//Jonas G

Hej Jonas!

Den är dessutom unik på så sätt att refomationens ombyggare inte klåfingrat allt för mycket på den, detta leder t.ex. till att den inga fönster har åt norr varifrån ondskan och kylan bara skulle tränga in.

Hälsar

Ingemar

Stefan Lindberg

Hålta Kyrka ligger mellan Kungälv och Marstrand.