Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IngemarJ

Hej!

Det var den snyggaste grusgång jag sett sen morfar dog!

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Fortsätter man från Bud norrut kommer man så småningom till Atlanterhavsveien. Men först till Hustad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Jag ser att du fick jubileumsinlägget .. Nr. 500 Staffan ..
Själv så passar jag på att fota Vara Kyrka när jag ändå är i byn.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 15 september 2007, 18:35:09 PM
Jag ser att du fick jubileumsinlägget .. Nr. 500 Staffan ..
Själv så passar jag på att fota Vara Kyrka när jag ändå är i byn.



Ja, jag tänkte häromdagen att jag skulle försöka passa in det men så glömde jag bort alltsammans igen. Så det var en ren slump att jag fick inlägg 500.
Det innebär alltså att vi visat minst 450 kyrkor i den här tråden. Några inlägg har ju innehållit kommentarer till redan visade bilder medan andra har haft bild på flera kyrkor.
Det trodde du inte när du startade den här tråden?  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 18:57:20 PM
Ja, jag tänkte häromdagen att jag skulle försöka passa in det men så glömde jag bort alltsammans igen. Så det var en ren slump att jag fick inlägg 500.
Det innebär alltså att vi visat minst 450 kyrkor i den här tråden. Några inlägg har ju innehållit kommentarer till redan visade bilder medan andra har haft bild på flera kyrkor.
Det trodde du inte när du startade den här tråden?  ;)

Ärligt talat Staffan så trodde jag att tråden skulle varit död och bortglömd för länge sedan.
Men det visade sig att fler än jag hade kyrkbilder så vi kör väl vidare  ;)

IngemarJ

Hej!

Jag får väl börja mitt inlägg med att gratulera till Jubileet jag också.

Sedan till bildvisningen:

Jag lägger idag ut en bild på Johannesgården, Stockholms Katolska Stifts ena stiftsgård belägen i Tynnered, Västra Frölunda.
Där sammanträder den här veckan den Nordiska Biskopskonferensen bestående av alla Katolska Biskopar i Norden 8 stycken, en per land med undantag för Norge som har tre. Dessutom deltar Estlands Biskop i förhandlingarna och Nuntien, Vatikanens Ambassadör i Stockholm Ärkebiskop Giovanni Tonucci i förhandlingarna samt en till, vem vet jag ännu inte.
Någon av dagarna har dessutom Svenska kyrkans Ärkebiskop Anders Wejryd varit inbjuden till samtal. Han är för många här även känd som "Tågmänniska".



Som del av sammanträdet ingår morgondagens högmässa vilken förläggs till den från Svenska kyrkan hyrda Vasakyrkan (vilken vi hyr enkom för att vår egen Kyrka är för liten) vid vilken Kristus Konungens Katolska församlings nye Kyrkoherde F. Tobias Unnerstål installeras. I mässan imorgon medverkar förutom Biskoparna 20 Präster och 2 Diakoner.

Detta är i övrigt också en stor helg i hela den Katolska Kyrkan i världen. Igår fredag började Påvens nya Motu Proprio: Summorum Pontificium, att gälla i vilket stadgas att vår gamla mässa från 1600-talet, fastställd av Påven Gregorius den Store, åter får firas fritt av alla Kyrkans Präster vilket medförde att vi igår som första församling i stiftet firade en helt på Latin sjungen mässa enligt den Tridentinska riten sedan 1962 när den avskaffades. Detta var ett av besluten vid Andra Vatikankonciliet som satt mellan 1962 och 1965 sammankallat av Påve Johannes XXIII och avslutat av Påve Paul VI.  Denna mässa har i mellantiden fått firas endast på särskilt tillstånd från Vatikanen för varje enskilt tillfälle, nu slipper vi att söka och att välja särskilt behörig celebrant.

Hälsar

Ingemar

Kent Skoog

#501
Amnehärads kyrka i Skara stift är troligen byggd under 1200-talet, kyrktornet uppfördes 1666.



Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 15 september 2007, 19:33:45 PM
Men det visade sig att fler än jag hade kyrkbilder så vi kör väl vidare  ;)

Det är klart att vi kör vidare. Det torde väl finnas något 100 000-tal kyrkor i världen att visa. Och när vi klarat av alla dem så får vi väl fortsätta med moskéer. När jag avslutat min norska serie så har jag en del franska kyrkor att visa.
Kanske snart dags att öppna ett eget underforum för kyrkobilder?  Vore ju dessutom lite taskigt om jag skulle råka radera den här tråden av misstag.  :-X
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Bara i Sverige ska det ju finnas över 3000 kyrkor så visst kan vi hålla på ett tag till.
Å inte ska du radera denna tråden .. inte ens av misstag även om det är den största i Bussnack  ;)

Kent Skoog

#504
Estuna 1200-tals kyrka i Norrtälje kommun.


Stefan Lindberg

Då blir det en lite modernare kyrka från mig.
Länsmansgårdens Kyrka i Göteborg


Kent Skoog

#506
Hudene kyrka


IngemarJ

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 september 2007, 19:14:53 PM
Då blir det en lite modernare kyrka från mig.
Länsmansgårdens Kyrka i Göteborg



Hej!

Den där är kyrka nummer 2 på platsen, ungefär 10 meter vid sidan av stod en liknande som den vi sett från Älvängen högre upp i tråden.

Hälsar

Ingemar

Ersa

Känns lite tråkigt att blanda in mina bidrag som kanske "försvinner" i denna tråd, men en egen tråd kanske blir en för mycket?
Hur som helst. Med kyrktråden i minne togs även en hel del kyrkbilder på Azorerna.


Igreja de São João = "S:t Johannes kyrka". Johannes kan vara Johannes Döparen eller evangelisten Johannes.
Bynamnet Ribiera Grande betyder "Stora floden".
Ilha do Poco betyder "ön Pico".
Att Açores betyder Azorerna har nog de flesta redan räknat ut...  ;)

São João är även en by på samma ö, men som inte ligger i närheten av denna kyrka...  ::)

Stefan Lindberg

Citat från: Verspieder skrivet 18 september 2007, 19:12:16 PM
Känns lite tråkigt att blanda in mina bidrag som kanske "försvinner" i denna tråd, men en egen tråd kanske blir en för mycket?
Hur som helst. Med kyrktråden i minne togs även en hel del kyrkbilder på Azorerna.


Igreja de São João = "S:t Johannes kyrka". Johannes kan vara Johannes Döparen eller evangelisten Johannes.
Bynamnet Ribiera Grande betyder "Stora floden".
Ilha do Poco betyder "ön Pico".
Att Açores betyder Azorerna har nog de flesta redan räknat ut...  ;)

São João är även en by på samma ö, men som inte ligger i närheten av denna kyrka...  ::)

Jättekul att se lite i allafall för mig ovanligare kyrkor.
Jag har ju knappast varit utanför rikets gränser så dessa bilder är varmt välkomna.