Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jajje skrivet 21 februari 2009, 22:35:55 PM
Sedan Tempelkyrkan i Helsingfors:




//Jajje



Detta är en fantastisk kyrka och helst bör man försöka vara med om någon orgelkonsert där. Akustiken är fantastisk. Ofta är det dock någon som spelar på orgeln även när kyrkan är öppen för besök dagtid.
Kyrkan kallas felaktigt "Tempelkyrkan" vilket ju egentligen betyder "Kyrkokyrkan". Felet är så frekvent spritt, inte minst i turistbroschyrer, att det nog i dag får betraktas som korrekt att säga "Tempelkyrkan". Fast egentligen heter den Tempelplatsens kyrka. Tempelplatsen har fått sitt namn av Tempelberget, i vilket kyrkan är insprängd, och inte av själva kyrkan.
Trevligt att se bilderna från denna synnerligen trevliga kyrka, som man inte bör missa om man är i Helsingfors.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JAB

#1696
Bollnäs kyrka i vinterskrud.


JAB


fontheking5


JAB

#1699
Strömsbro kyrka i Gävle.


Jacob

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 11:33:20 AM
Detta är en fantastisk kyrka och helst bör man försöka vara med om någon orgelkonsert där. Akustiken är fantastisk. Ofta är det dock någon som spelar på orgeln även när kyrkan är öppen för besök dagtid.
Kyrkan kallas felaktigt "Tempelkyrkan" vilket ju egentligen betyder "Kyrkokyrkan". Felet är så frekvent spritt, inte minst i turistbroschyrer, att det nog i dag får betraktas som korrekt att säga "Tempelkyrkan". Fast egentligen heter den Tempelplatsens kyrka. Tempelplatsen har fått sitt namn av Tempelberget, i vilket kyrkan är insprängd, och inte av själva kyrkan.
Trevligt att se bilderna från denna synnerligen trevliga kyrka, som man inte bör missa om man är i Helsingfors.


Jo när jag besökte kyrkan hördes orgelmusik. Var där med min kör i oktober förra året. Tyvärr hade vi inte någon konsert där, men vi hade en väldigt magnifik konsert i Helsingfors Domkyrka tillsammans med fem stycken andra körer.  :)
Särskrivning är en dödssynd!

JAB

#1701
Kungsängens kyrka i Uppsala stift.



JAB

#1702
Harbo kyrka i Uppsala stift, och numera även i Uppsala län.




JAB

Husaby kyrka har varit med förr.



JAB

Särestads kyrka har även den varit med tidigare, men kanske inte från denna vinkel ?


yngrot

En ståtlig kyrka som jag ej sett än är den i Tranemo som tyvärr är dold bakom presenningar nu ombyggnad av tak ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JAB

Jordbro kyrka i Stockholms stift, är av det lite modernare slaget.


JAB


JAB

Dalarö kyrka i Stockholms stift.







Dalarö kyrka har ett förkunnelseträd, i stället för anslagstavla.

JAB

Grisslehamns församlingshus hör till Uppsala stift.