Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

#315
Vårfrukyrkan ligger i stadsdelen Kortedala i Göteborg.




Kent Skoog

#316
Så här ser Vårfrukyrkan i Skänninge ut.


Stefan Lindberg

#317
Nylöse Kyrka ligger i Gamlestaden i Göteborg.

Lödöse som var en föregångare till Göteborg ligger 4-5 mil norrut längs Göta Älv.
Lödöse var en av västsveriges tidigaste städer och år 1473 beslutades det att staden
skulle flyttas nedströms älven till platsen där Gamlestaden nu ligger.
Den nya staden fick namnet Nya Lödöse eller Nylöse som nuvarande församlingen
har tagit sitt namn ifrån.


Kent Skoog

#318
På endast åtta månader under 1864 uppfördes Kville kyrka i Bohuslän.


Staffan Sävenfjord

Kyrkan på Skjervøy. Antingen står kyrkan snett och träden rakt eller också står träden snett och kyrkan rakt. Jag har utgått från att det är det första som gäller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Dan Henriksson

#320
Balingsta kyrka sydväst om Uppsala. Kyrkan är från sent 1100- eller tidigt 1200-tal och är byggd i tidig romansk stil.




Stefan Lindberg

#321
Söder om Göteborg hittar vi Lindome Kyrka


Kent Skoog

#322
Strömstads kyrka uppfördes under åren 1817-1820. 1822 tillkom tornet. Viss bergsbestigning krävdes för att få ett kort på hela kyrkan, men utsikten över staden var väl värt besväret.






Kent Skoog

#323
Forshems kyrka vars äldsta del, långhuset, uppfördes i mitten av 1100-talet.


Stefan Lindberg

#324
Naglums Kyrkoruin ligger mellan Trollhättan och Vänersborg
Församligen blev 1792 sammanslagen med Vassända och fick då namnet Vassända-Naglum.
En ny församlingskyrka byggdes då i Båberg och den stod färdig 1800.
Sorgligt nog står även den kyrkan och förfaller nu.




Dan Henriksson


Biskopskulla kyrka, som ligger någon mil väster om Örsundsbro. Och det är i Uppland, så klart!  :)

Som kuriosa kan nämnas predikanten Erik Jansson, som 1846 tillsammans med 1200 personer utvandrade till Amerika och grundade kolonin med det passande namnet Bishop Hill. I prästgården finns ett museum om de s.k. Erik Jansarna och historien kring utvandringen.

/Danne

Kent Skoog

#326
Eksjö kyrka uppfördes under åren 1887-1889. En medeltidskyrka fanns tidigare på samma plats, vars torn fick stå kvar vid byggnationen av nuvarande kyrka.


IngemarJ

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 28 juli 2007, 15:20:32 PM
Vårfrukyrkan ligger i stadsdelen Kortedala i Göteborg.





Hej!

Vårfrukyrkan är sedan i våras avsakraliserad och den skall under ett par år användas av Svenska Kyrkan i Göteborg som evakueringslokaler för centralförvaltningen under tiden byggnaden mitt emot Göteborg C vid Stora Nygatan 1 grundförstärks och restaureras.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Det finns faktiskt medeltidskyrkor i Norge också. En sådan är Trondenes utanför Harstad. En underbar kyrka och vårt besök där blev ju inte sämre av att det hade snöat på morgonen.




Vår supertrevliga guide fruktade att sognepresten inte skulle kunna ta sig till kyrkan på grund av snöovädret. Men visst kunde hon det och hon höll också en kort ekumenisk andakt på tre språk. Att klara av det på totalt 10 minuter utan att det blev hafsigt var en sann prestation. Ändå hann hon med såväl en bön som välsignelsen och ett bibelord samt en psalm.


Alldeles bredvid kyrkan ligger Trondens Historisk Senter och där kunde man se ännu en präst, Hans Egede, Grönlands apostel. Det berättas att han hade verkligen svårt att förklara för de grönländska barnen detta med Guds lamm. Så han fick i stället beskriva Jesus som Guds säl för att de skulle begripa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Citat från: IngemarJ skrivet 29 juli 2007, 22:18:17 PM
Hej!

Vårfrukyrkan är sedan i våras avsakraliserad och den skall under ett par år användas av Svenska Kyrkan i Göteborg som evakueringslokaler för centralförvaltningen under tiden byggnaden mitt emot Göteborg C vid Stora Nygatan 1 grundförstärks och restaureras.

Hälsar

Ingemar

Och ändå vajade Svenska Kyrkans flagga stolt utanför ???