Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Dan Henriksson

#270
Citat från: Kent Skoog skrivet 17 juli 2007, 18:20:12 PM
Jag vill minnas att jag någonstans läst om att en större arkeologisk undersökning var/är på gång vid Skuttunge kyrka. Har den kommit igång än?
Intressant, ska se om jag hittar något om den och återkomma! Jag såg dock ingen aktivitet i omgivningen när jag passerade.

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 17 juli 2007, 22:18:28 PM
Då kör vi en rykande färsk bildsession från S:t Andreas kyrka på Fridhemstorget i Malmö.
En kyrka byggd i en byggstil som nog många skulle kalla ful. Själv tycker jag den är väldigt vacker.
Fina bilder! Jag tycker också kyrkan ser vacker ut.

Så över till Tensta kyrka, icke att förväxla med det Tensta som ligger vid Järvafältet med t-banestation och allt! Den här platsen ligger cirka två mil norr om Uppsala.




Erich87

Kanske inte en "kyrk-missionär" men en kyrka iaf. Blomskog är platsen  :) :)


Kent Skoog

#272
Norr om Jönköping, på Vätterns västra sida, ligger Bankeryds kyrka från 1865. Ett uppmärksammat partiledarmöte för något år sedan spred väl också glans över orten.


Stefan Lindberg

#273
Beläget vid Vänern hittar vi Karaby Kyrka


Dan Henriksson

Uppland igen:


Viksta kyrka några mil norr om Uppsala.
/Danne

Dan Henriksson

Några bilder från Engelbrektskyrkan i Stockholm:








Stefan Lindberg

#276
Jag fortsätter väster om Lidköping och kommer till Norra Kedum Kyrka.


Simon Bertilsson

Engelbrektskyrkan ser ut att vara en vacker kyrka. :)

Dan Henriksson

#278
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 juli 2007, 19:27:36 PM
Engelbrektskyrkan ser ut att vara en vacker kyrka. :)

Ja, den var imponerande, inte bara på utsidan. Det var första gången jag var inne i kyrkan, trots att jag arbetar bara ett litet stycke därifrån.  :)

Här är en kanske inte fullt lika magnifik kyrka, men den är väl fin ändå! Kårsta kyrka, meine Damen und Herren!


Stefan Lindberg

#279
På min utflykt väster om Lidköping hamnade jag vid Särestad Kyrka.


Dan Henriksson


Stefan Lindberg

#281
Helt underbara gamla kyrkor du visar Dan !

Jag får väl bjuda på Tranum Kyrka.


Staffan Sävenfjord

I Kirkenes vänder Hurtigruten och går tillbaka till Bergen igen. Men självklart finns det en kirke i Kirkenes. Och ett Prestefjell.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

#283
Jag fortsätter min resa och hamnar vid Tuns Kyrka.


Dan Henriksson

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 21 juli 2007, 08:02:25 AM
Helt underbara gamla kyrkor du visar Dan !

Tack så mycket! Som tur är är det tätt mellan gamla kyrkor i vissa delar av Uppland, det är ganska lätt att hitta några att fotografera. Tack själv förresten för alla trevliga bilder från Västsverige!  :)

Här är ytterligare en upplandskyrka:


Österåkers kyrka