Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickardo

Då åker vi till Småland  :D


Oskarshamns kyrka lite "bakifrån" som ligger i stadsparken


15 km söder om Oskarshamn ligger idyllen Påskallavik. Denna kyrka är liten och väldigt fin.

Vänder man sig lite till vänster ligger havet precis intill.


Mvh Rickardo

Kent Skoog

#256
På Värmlandsnäs hittar vi Botilsäters kyrka, vars äldsta delar är från 1100-talet.


Kent Skoog

#257
Nästan längst ut på Värmlandsnäs, eller "näset" som vi säger, ligger Eskilsäters kyrka. Kyrkan är från tidig medeltid och ombyggd på 1600-talet.


Stefan Lindberg

#258
I vildmarkerna utanför Grästorp stötte jag på Fridhems Kyrka


Kent Skoog

#259
Strax söder om Säffle, på väg ut mot Värmlandsnäs, ligger By kyrka. Kyrkan uppfördes under åren 1766-1769.


Stefan Lindberg

#260
I närheten av Vänern fast på andra sidan ligger Friel Kyrka.


Kent Skoog

#261
På Värmlandsnäs finns även 1700-tals kyrkan Södra Ny. En sammanräkning ger vid handen att jag nu har visat 61 st. kyrkor. Tillsammans med Stefan, Staffan och Ni andra så bör det ha blivit ganska många fram tills nu. Om ännu fler blir intresserade och börjar fota kyrkor så kan den här tråden bli hur lång som helst, och framför allt intressant. Antalet visningar talar för sig självt.


Stefan Lindberg

Visst kan tråden bli hur stor och intressant som helst.
Det finns oerhört stora delar av Sverige som knappast visats någon bild ifrån
så det finns verkligen mycket att ta av.
Det har redan visats väldigt många vackra och intressanta bilder.

Själv så har jag lagt in 68 bilder om jag har räknat rätt och det lär finnas ungefär 3200 kyrkor i Sverige  :o

Kent Skoog

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 juli 2007, 22:17:45 PM
Visst kan tråden bli hur stor och intressant som helst.
Det finns oerhört stora delar av Sverige som knappast visats någon bild ifrån
så det finns verkligen mycket att ta av.
Det har redan visats väldigt många vackra och intressanta bilder.

Själv så har jag lagt in 68 bilder om jag har räknat rätt och det lär finnas ungefär 3200 kyrkor i Sverige  :o

Vi håller tummarna för att många fler hänger på. Jag kan nog bidraga med ytterligare något hundratal.


Rickardo

Mera Småland! ;D
Denna gång Vena kyrka som ligger utanför Hultsftred mitt ute i skogen


Neko

Oj Oj Oj Oj!!!
Denna tråd har helt klart exploderat med bilder under mina två veckors semester!! Skoj!  ;D
Såg N.Härene där jag blivit både döpt o konfirmerad (tyvärr . . . ), Saleby där jag tillbringat
x antal skolavslutningar, Skallmeja, Hovby, Sävare m.fl. m.fl. som var mina 'hemmakyrkor'
en gång i tiden. :)
Kan tipsa om Resville kyrkbacke. 3km från Saleby riktning Lidköping. Kyrkan som låg där
brändes av danskarna nån gång för flera hundra år sen, o backen används (iaf när jag
bodde på Backgården) som utomhuskyrka på somrarna.

Har precis blivit klar med mina semesterbilder. Orkar inte greja mkt med dem just nu, men
här är iaf ett litet smakprov på Wendessens kyrka. Wendessen är en liten by strax sydöst
om Wolfenbüttel i Tyskland.


Större bild --> Wendessens lilla kyrka, 070709 16:44

Dan Henriksson


Kent Skoog

#267
Jag vill minnas att jag någonstans läst om att en större arkeologisk undersökning var/är på gång vid Skuttunge kyrka. Har den kommit igång än? Nåväl, i mitten av 1200-talet byggdes Rinkaby kyrka i Skåne dit vi nu beger oss.


Stefan Lindberg

#268
Håle-Täng Kyrka är byggd i en stil som var ganska vanlig på 1880 talet.


Simon Bertilsson

Då kör vi en rykande färsk bildsession från S:t Andreas kyrka på Fridhemstorget i Malmö.
En kyrka byggd i en byggstil som nog många skulle kalla ful. Själv tycker jag den är väldigt vacker.

Kyrkan till hör Slottstadens församling, och invigdes första advent 1959. Arkitekter var Thorsten Roos och Bror Thornberg.



Kyrkan är centralt belägen, mitt i stadspulsen. Beklädnaden på kyrkan är i kalksten.


Till kyrkan hör en klockstapel som är 41 meter hög och bär upp åtta klockor, varav tre är ringande. Övriga ingår i ett klockspel.


Kyrkan är uppkallad efter Jesu Kristi apostel Andreas. Här syns han på kyrkans framsida.


Korsmålningen är av Nils Aron Berge och återger flera motiv kring Andreas. Det främsta torde vara bespisningsundret som finns i nedre delen av målningen. Läs mer om det i Joh 6.


Lampor i kyrkans interiör.


Det här korset syns såväl från kyrkans framsida som längst bak när man är inne i den. Den här bilden är tagen innifrån.


Ihopbyggt med kyrkan finns tre kapell. Ett av dem är Heliga korsets kapell. Längst bak i det finns den här bronsstatyetten som visar den kända bibelscenen där Jesus välsignar barnen.


Kyrkans altare, som är byggt i granit.


Samma kors som jag visade en bild på innifrån tidigare, syns här utifrån.

Källa: Broschyren som finns att hämta på kyrkans bokbord.