Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

#135
Ett nytt resmål att notera! Jag tar en till från helgens resa till Bohuslän, nämligen Naverstads kyrka.




Kent Skoog

#136
Kvällens sista för min del blir en bild från Tanums kyrka.


Stefan Lindberg

#137
Då bjuder jag på en till liten vacker kyrka, nämligen Stråvalla Kyrka.
Kyrkan ligger i Halland längs E6 och i bakgrunden kan man se lastbilar
stressa förbi på motorvägen.


Mr G



Dags för en riktigt ful förortskyrka igen. Livet ska inte bara bestå av skönhet och njutning. Mikaelikyrkan i Skärholmen 2005. Fint namn har den åtminstone tycker jag.
吉先生

Mr G



Den här är väl inte så vacker heller om man tänker efter. Behövs ingen längre tankeverksamhet för det tycker jag. Kungsholms kyrka, SS linje 1-2-11-12-13. Det var verkligen full fart i backen här nedanför en gång i tiden.
吉先生

Simon Bertilsson

Den typen av kyrkor (Mikaeli o co) har ju verkligen sin charm i mina ögon!
Den från Kungsholm är ju dock mer estetiskt tilltalande.  :)

Stefan Lindberg

#141
Då får jag väl dra mitt strå till stacken vad gäller moderna kyrkor.
Hammarkullens Kyrka är väl lite modernare än det jag tidigare visat.
Men inte är den väl ful, däremot ganska tidstypisk.



Mr G



Ingen blir väl glad om jag bara visar bilder på de allra fulaste kyrkorna här. Tro nu inte att jag bara har bilder på de avskräckande exemplen. Den här är väl ändå rätt vacker? Lovö kyrka i Mälaren. Gammal som gatan är den, eller rent utav äldre än så.  Så gammal att det inte fanns några gator rent utav kanske...
吉先生

Stefan Lindberg

#143
Då får jag väl bjuda på en klassisk byggstil som var vanlig runt 1880 talet.
Kungsäters Kyrka ligger i gränstrakterna Halland/Västergötland.


Dan Henriksson

Citat från: Mr G skrivet 02 juli 2007, 19:59:31 PM


Dags för en riktigt ful förortskyrka igen. Livet ska inte bara bestå av skönhet och njutning. Mikaelikyrkan i Skärholmen 2005. Fint namn har den åtminstone tycker jag.

Jag kanske är tokig, men jag tycker inte kyrkan ser så gräsligt ful ut. Den har en fin tegelvägg som bryter av mot omgivningen. Sedan tror jag man får försöka uppskatta dessa byggnader utifrån sitt sammanhang och miljö. Hade kyrkan varit placerad på en mindre ort på landsbygden hade det verkligen sett märkligt och förmodligen fult ut!  :)

Hälsningar Danne (60-talist som vuxit upp i förort med betong och Miljonprogram!)

Kent Skoog

#145
Räpplinge kyrka på Öland.






Kent Skoog

#146
Från Öland till Värmland och Munkfors kyrka. Den nya kyrkan invigdes 1987. Den förra totalförstördes vid en brand 1984. På kyrkogården vilar bl.a Fridolf Rhudin och hans hustru Anna-Greta.




Stefan Lindberg

#147
Kymbo Kyrka ligger i närheten av Falköping.


Kent Skoog

#148
Då behöver jag inte visa Kymbo, skall bli intressant att se hur många gånger vi "kolliderar" under resans gång. Jag åker till Huskvarna kyrka, färdigbyggd 1908 och invigd 1910.


Stefan Lindberg

#149
Ja än så länge har du inte visat någon kyrka som jag har i samlingen.
Men det kommer säkert  ;)
Jag beger mig med raska steg till Kyrkås Kyrka utanför Nossebro.