Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Kent Skoog


Stefan Lindberg

#886
Ucklums Kyrkoruin var fram till mitten av 1800 talet Ucklums Kyrka.
Kyrkan byggdes redan under medeltiden och nämns i gamla urkunder 1388
men är antagligen byggd mycket tidigare.


Kent Skoog


Peter Erret

Hittade ytterligare en bild i "garderoben" när jag såg Marc:s bilder på Buss-snack idag från Sälen.

Kent Skoog


Stefan Lindberg

Åh Stiftgårdskyrka som ligger strax norr om Ljungskile.




IngemarJ

#891
Hej Stefan!

När du var på Åh skulle du ha gått in i Kyrkan också och beundrat altartavlan:

Den är fullständigt fantastisk och handlar om den förlorade sonen. Bilden föreställer när sonen precis kommit hem och slänger sig framför sin fars fötter.

Jag vill påstå att det är den "tyngsta" altartavlan i hela Göteborgs Stift, jag har mediterat över den i veckor och har en flamskvävd kopia i något mellan A3 och A4 format som altartavla här hemma också.

Tavlan är dessutom "Politisk flykting" från Norge.
Gustaf Vigeland (hette väl han i Oslo) hade en bror Emanuel som hade fått i uppdrag att måla altartavlan till kyrkan 1937 när den uppfördes, det tog dock sin tid och han blev inte klar förrän 1941 !!! Han tvingades fotvandra i nattmörker från Oslo ner till Idefjorden där han fick tag i en eka och rodde över för att sedan fortsätta till fots ner till Strömstad. Hela denna väg hade han tavlan hoprullad under armen. När han kom fram och tavlan rullades ut och spändes upp så protesterade folk över att han gjort sonen så ful (han ser ut som en parafras på Gollum ungefär) och han förklarade då: Den fortapte sønn det er jeg!

Hälsar

Ingemar

Kommer Du tillbaka så ta ett besök: Denna kyrka är "alltid" öppen (är bara låst ungefär 48 timmar om året)

Hittade den på Google:

inspire.accson.se/bilder/3055/12224.jpg

Staffan Sävenfjord

Min karriär som vikarierande kyrkovaktmästare inskränker sig till två kyrkor: Stigbergskyrkan i Uppsala och så just Åh. Bland annat minns jag vid ett av de senare tillfällena när kyrkan hade besök av biskop Bo Giertz och han kom fram och sträckte fram handen till avsked till den tonårige vikarierande kyrkovaktmästaren samt sa några vänliga ord om vädret och den förestående tågresan tillbaka till Göteborg. Fast han inte gärna kunde veta att jag var tågintresserad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Hej Staffan!

Även om jag inte längre med ordinarie bemanning kan gå till kommunion i Åh kyrka så blir jag rätt avundsjuk på någon som jobbat där, själv har jag ju bara skött saker och ting där såsom konfirmandlärare.

Hälsar

Ingemar

Kent Skoog


AJ Anders Johansson

(Aringsås Kyrka )    Alvesta Kyrka



Kent Skoog


Stefan Lindberg

Timmerviks Kyrka som ligger mellan Vänersborg och Mellerud har redan visats
fast i en annan vinkel och av Kent Skoog.



Blir det inte kyrkfotarväder snart för mina bilder börjar ta slut  ::)

IngemarJ

Hej!

När jag återkommer från Edinburgh skall jag försöka ta mig samman och få upp litet mer bilder jag också.

Hälsar

Ingemar

Kent Skoog

Rytterne kyrka i Västerås stift, invigd 1819.