I alla år har jag trott att det där var en modern vandringssägen om Piratens gravsten, men nu får jag ge upp den tanken. Sent skall den trögtänkte vakna.
Nä, den är som sagt helt äkta. Jag har själv sett den också. Och fotograferat den. Den kan dock vara lite svår att hitta på Ravlunda kyrkogård. Den är betydligt mer oansenlig än man får intryck av utifrån en närbild. Men den ligger vid muren mot Brösarps backar. Bybefolkningen som befinner sig på kyrkogården brukar spontant peka ut den så fort de ser en turist komma.
Observera texten: det finns inte ett ord för mycket men ändå säger den precis vad det handlar om. Något som präglade Piratens hela författarskap.
Fritiof Nilsson Piraten, som egentligen var advokat, var känd för att vara mycket slarvig med tider. Detta till skillnad från sin gode vän, musikprofessorn Sten Broman som var punktligheten själv och också uppmärksammats för detta i det Pågatåg som bär hans namn. En gång när Broman visste att Piraten redan satt på Savoy ville han sätta honom på plats och ringde hovmästaren:
- Jo, min bäste herre, var vänlig meddela advokat Nilsson att doktor Broman blir 30 sekunder sen till det avtalade mötet.
Vid ett annat tillfälle hade de beställt in snapsar på Savoy. Piraten tog sin utan protest men Broman tyckte att hans var lite för varm, varför han tillkallade servitören:
- Jo, min bäste herre, ta ut det här. Detta är snapsar. De skall vara kalla, förstår herrn. Som isbjörnspittar!