Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss

Startat av Ersa, 10 september 2013, 16:51:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussvictor

Citat från: buskörare skrivet 10 september 2013, 23:57:24 PM
Dessa används som ersättare i vår egen trafik så länge inte Roslagsbanan behöver dom, så det stämmer inte helt. Tidigare fick de inte användas för vanlig linjetrafik, men det är nu ändrat. Däremot ska de vid samtal från Roslagsbanan mer eller mindre släppa sina dåvarande resenärer och dra direkt. Och jag vet inte om de är 2 längre?
jo då det är två stycken och de sitter inte enbart på passning och de får inte längre en telefon som är kopplad direkt till roslagsbanans trafikledning eller någon annan trafikledning och detta sitter som reserver och inte på ett riktigt schema satt med en chaufför imorse och vi fick en tjänst som hängde att köra

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 11 september 2013, 08:28:40 AM
Idag hade standarden höjts lite för resenärerna.

Ett par någon turistbuss från Junior & Company, en oidentifierbar grå Setra, och en gul Scania Vest (kanske från Danielssons?). Inte väldigt mycket mer trängsel i Slussen men om de ska hålla på och parkera sina bussar där (som Junior & Company gjorde) så lär det bli trångt...

För bussen du glömde nämna gäller enligt omloppet iaf alltid spetsvändning vid Slussen, och alla raster är förlagda till landsbygden i österled.

buskörare

Citat från: bussvictor skrivet 11 september 2013, 09:44:54 AM
jo då det är två stycken och de sitter inte enbart på passning och de får inte längre en telefon som är kopplad direkt till roslagsbanans trafikledning eller någon annan trafikledning och detta sitter som reserver och inte på ett riktigt schema satt med en chaufför imorse och vi fick en tjänst som hängde att köra

Jasså? Jag har sett att de tar ut sin telefon i alla fall. Och att även om de får nått att köra, ska lämna det omedelbart om Roslagsbanan ringer.

bussvictor


Citat från: buskörare skrivet 11 september 2013, 10:25:05 AM
Jasså? Jag har sett att de tar ut sin telefon i alla fall. Och att även om de får nått att köra, ska lämna det omedelbart om Roslagsbanan ringer.
Så är de inte längre men förut var de så och de får inga bussar längre heller förut så fick man två bussar som man hade nu får man nada


Bussvictor

buskörare

Citat från: bussvictor skrivet 11 september 2013, 10:31:37 AM
Så är de inte längre men förut var de så och de får inga bussar längre heller förut så fick man två bussar som man hade nu får man nada


Bussvictor

Man får bussar om man behöver, men eftersom vi har sån bussbrist så kan dom inte sitta med 2 bussar som kanske inte rullar på hela dan.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2013, 10:17:55 AM
För bussen du glömde nämna gäller enligt omloppet iaf alltid spetsvändning vid Slussen, och alla raster är förlagda till landsbygden i österled.

Okej, har ni en från Fridströms här nere också? Jag skrev bara ned de jag såg på vägen till Slussen! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bussvictor


Citat från: buskörare skrivet 11 september 2013, 11:07:54 AM
Man får bussar om man behöver, men eftersom vi har sån bussbrist så kan dom inte sitta med 2 bussar som kanske inte rullar på hela dan.
Precis för vid sju tiden är de ju helt dött på plan i Täby brukar stå en ledvagn om ens de och fem vdl eller Volvo kort


Bussvictor

Fredde

Under dagen har bla följande observerats: RGW370 (Gul Scania Vest), UTA751 (Västtrafikblå B9S), CBT870 (Setra S 415 HDH, hur kommer den in i Slussen?) samt en äldre 2-axlad ljusröd B10M... Så det är en salig blandning av fordon.

Nico

Jo, var nere och kastade ett öga på det tidigare under dagen. Problemet är att det blir en massiv anhopning med vagnar under peaktid och turistare tar ju även längre tid på sig för att lossa/lasta. Får se hur eftermiddagen utvecklas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 11 september 2013, 11:17:51 AM
Okej, har ni en från Fridströms här nere också? Jag skrev bara ned de jag såg på vägen till Slussen! :)

Jodå, en röd Vest ska rulla på heltid alla fyra veckor ut. Men jag tror inte jag kommer ha tid att köra själv, eller ens ta en titt på trafiken. Tyvärr.

Anders Lundén

Mellan ca 16,30 - ca 17,40 idag onsdag syntes nedanstående bussar vid Slussen på tågersättning.

Idrefjällens buss
APP062

Fridströms
9025  RNM025

Ramnäs
TGS439
CBT870

FAC Charter
AUW357

Sälenbuss
RCC379 (Högfjällsbussen)

Senor Svensson
CMR181

Wallers
CPP793

Gladö
6066  EGP555

Edlunds
7708  TSC598

Arnessons
RGW370

Junior & Co
REP946
DSN141
4956  EPA883

Bussbolaget i Göteborg
GCL856

Froggy tours
SSD145

Sundströms
SYP715


// Anders

Fredde

Hur länge kan man tänka sig att SL går med på att ha alla dessa olika fordon i trafiken?

SL är ju ganska "envisa" på det där med tillgänglighet, skyltning, utrop, fungerande Access, färger på fordonen etc.

Camilla

En gul UL buss med övertäckta loggor gick också på ersättningen i dag

Ersa

Det vore kul att se bilder från ersättningen. Och då inte nödvändigtvis från Slussen i första hand.

Peter Rost

#29
Även jag var nere vid Slussenterminalen och kikade en halvtimme igår eftermiddag. (Som vanligt utan kamera ;D). Den gula tillhör Edlunds Trafik i Alunda. Såg även en stomblå ex Connex/Veolia 4956, som nämns här ovan. lite kul att denna gamling ännu rullar. I övrigt var det mest turistare på Ersättningen. Full fart, det var i princip spetsvändningar för Ersättarna under den halvtimmen jag fanns på plats.

/Peter