Solna station vid midsommar 1993

Startat av Bussmicke, 30 december 2020, 21:32:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Mycket trevligt! 302 och 316 ersattes i augusti 1993 av 177 och 178 på sträckan Brommaplan-Solna, detta är nog första gången jag ser bilder från trafiken innan dess. Råkade möjligen någon 316 också fastna på bild? :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Karsten

Det gick väl någon 309 till Solna stn också (men inte därifrån)?

david96

#3
Nej, hur så?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

david96

Vilka snygga bilder från Solna, Bussmicke!
I bakgrunden var det vägarbete innan det var som idag.
Och busshållplatsen flyttades några meter bakåt från bron till de som de står idag.

Nico

Citat från: Tommy E skrivet 30 december 2020, 22:05:56 PM
Mycket trevligt! 302 och 316 ersattes i augusti 1993 av 177 och 178 på sträckan Brommaplan-Solna, detta är nog första gången jag ser bilder från trafiken innan dess. Råkade möjligen någon 316 också fastna på bild? :)

Mitt minne börjar bli ganska uselt, men började verkligen 177 och 178 att rulla redan 1993? T.ex. 179 vill jag minnas kom först 2001/2002 någon gång och 683, som 178 delvis ersatte, rullade väl oxå fram till efter sekelskiftet.

År 1993 hade ju systemet med upphandlingar i stort sett startats, och blåbussar som koncept fanns väl inte då, utan kom inte förrän 1998 med linje 4? Linje 178 sedan har jag heller inget minne av att den rullat på sträckan mot Brommaplan.

Däremot hade vi ju tidigare linje 510 som delvis gick som dagens 177 (och 156) och som även finns angiven på topptavlan på Mickes snygga bilder. Någon som, till skillnad mot undertecknad, har bättre minne?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: david96 skrivet 30 december 2020, 22:15:04 PM
Nej, hur så?






Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Hur menar du? Jag vill minnas att jag sett det i någon tidtabell från tidigt 90-tal, därav frågan.

Bussmicke

Citat från: Tommy E skrivet 30 december 2020, 22:05:56 PM
Mycket trevligt! 302 och 316 ersattes i augusti 1993 av 177 och 178 på sträckan Brommaplan-Solna, detta är nog första gången jag ser bilder från trafiken innan dess. Råkade möjligen någon 316 också fastna på bild? :)
Tyvärr inte. Dock så vill jag ta dagens 300-linjer där.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

F.Å

Citat från: Nico skrivet 31 december 2020, 10:51:47 AM
Mitt minne börjar bli ganska uselt, men började verkligen 177 och 178 att rulla redan 1993? T.ex. 179 vill jag minnas kom först 2001/2002 någon gång och 683, som 178 delvis ersatte, rullade väl oxå fram till efter sekelskiftet.

År 1993 hade ju systemet med upphandlingar i stort sett startats, och blåbussar som koncept fanns väl inte då, utan kom inte förrän 1998 med linje 4? Linje 178 sedan har jag heller inget minne av att den rullat på sträckan mot Brommaplan.

Däremot hade vi ju tidigare linje 510 som delvis gick som dagens 177 (och 156) och som även finns angiven på topptavlan på Mickes snygga bilder. Någon som, till skillnad mot undertecknad, har bättre minne?


Den tidens 177 och 178 var inte blåbussar. Råsta körde även på båda(?) dessa.

Fredrik Gelin

Nu tror jag att du blandar ihop det.
178 har aldrig varit röd, däremot kan ju Råsta ha kört vissa avgångar på 178 under tiden Keolis hade Råsta.
Även då borde det dock ha varit blåbussar som användes.
683 hade väl redan blivit 178 när Keolis tog över Råsta och jag tvivlar på att Linjebuss/Connex körde på 683, men helt säker är jag iofs inte även om jag inte kan minnas att någon annan än Keolis kört 683 i den dåvarande tappningen mellan Mörby stn och Kassavägen på Viksjöleden.
177 tror jag liksom Nico att den kom senare än 1993, men även här är jag osäker eftersom Mälaröarna inte är mitt gebit.
Men att Råsta skulle köra på 177 vid den tidpunkten låter tveksamt då det ju inte var samma entreprenör i Råsta och Tappström förrän Arriva tog över Råsta.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

B10M

Linje 178 gick till Svartsjö/Stenhamra, ungefär som dagens 176, mellan 1993 och 1997. Finns mer information på https://malarobuss.se/historia/linjerna.htm

F.Å

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 december 2020, 13:15:29 PM
Nu tror jag att du blandar ihop det.
178 har aldrig varit röd, däremot kan ju Råsta ha kört vissa avgångar på 178 under tiden Keolis hade Råsta.
Även då borde det dock ha varit blåbussar som användes.
683 hade väl redan blivit 178 när Keolis tog över Råsta och jag tvivlar på att Linjebuss/Connex körde på 683, men helt säker är jag iofs inte även om jag inte kan minnas att någon annan än Keolis kört 683 i den dåvarande tappningen mellan Mörby stn och Kassavägen på Viksjöleden.
177 tror jag liksom Nico att den kom senare än 1993, men även här är jag osäker eftersom Mälaröarna inte är mitt gebit.
Men att Råsta skulle köra på 177 vid den tidpunkten låter tveksamt då det ju inte var samma entreprenör i Råsta och Tappström förrän Arriva tog över Råsta.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Som framgår av andra svar fanns alltså en röd 178 som tillsammans med 177 (röd likaledes) delades av Tappström och Råsta. Alltså inget ihopblandade från min sida.

En sommar under Linjebuss-tiden fick vi för övrigt en delad förmiddagstjänst där 603/683 förekom enligt betald överenskommelse mellan Linjebuss och Busslink. Så även det har förekommit.

Blå 178 hade vi också på ett par delade förmiddagar under Keolis-tiden.

Leyland

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 december 2020, 13:15:29 PM
Nu tror jag att du blandar ihop det.
178 har aldrig varit röd, däremot kan ju Råsta ha kört vissa avgångar på 178 under tiden Keolis hade Råsta.
Även då borde det dock ha varit blåbussar som användes.
683 hade väl redan blivit 178 när Keolis tog över Råsta och jag tvivlar på att Linjebuss/Connex körde på 683, men helt säker är jag iofs inte även om jag inte kan minnas att någon annan än Keolis kört 683 i den dåvarande tappningen mellan Mörby stn och Kassavägen på Viksjöleden.
177 tror jag liksom Nico att den kom senare än 1993, men även här är jag osäker eftersom Mälaröarna inte är mitt gebit.
Men att Råsta skulle köra på 177 vid den tidpunkten låter tveksamt då det ju inte var samma entreprenör i Råsta och Tappström förrän Arriva tog över Råsta.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Linje 178 har varit röd mellan 1993 och 1997.

Linje 177 kom till 1993. Linjen blev blå 2001 (men det förekom blå vagnar redan 2000 om jag minns rätt).

Är väldigt säker på att Råsta hade turer på linje 177/178 1993-1995 (minst fram till första upphandlingen av Råsta). Möjligen var det "kortturer" Djursholm-Brommaplan bara.

Om Råsta hade turer åren 1995-2001 på linje 177/178 är jag inte lika säker på - men kan inte utesluta.

Det var inte bara upphandlade "volymer" utan även turer som reglerades i de olika avtalen (rent praktiskt dimensionerande omlopp). Linje 177 sågs på 1990-talet som en "Solna-linje" och inte en "Mälarö-linje" - inte minst av förarna i båda trafikområdena. Det fanns förare på Mälaröarna som ansåg sig närmast inte ha skyldighet att ha linjekännedom att köra bortom Brommaplan.




Fredrik Gelin

Där ser man, då lärde även jag mig något nytt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Nico

Samma här. Det finns verkligen en massa intressant som man ibland helt har missat. För min del så började jag köra på Råsta först 2001 (om jag inte räknar det lilla jag körde som en X5 på Flygbussarna) och dessförinnan körde jag mest söder om stan.

Frågade även en fd. trafikledare/driftledare som både F.Å och Fredrik Gelin oxå känner. Det visade sig att han inte heller mindes då han [återkom] till Råsta först vid sekelskiftet så Fredrik och jag är i gott sällskap.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman