X-trafik dubbeldäckare

Startat av 1896, 21 augusti 2014, 15:28:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Verkar som att även X-trafik ska sätta in DD på sträckan Gävle - Hudiksvall:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=170208


(har det funnits en tidigare tråd ang detta så har jag missat den)  8)

AO

Och här kan man se en bild på den. En VDL Synergy.

http://www.x-trafik.se/

busexperte

Ser ut som 14,10m varianten med mer än 80 platser. Trevligt, mycket plats for passagerare.

Anders Noren


Jesper Persson

151 Söderhamn Gävle och 152 Söderhamn Hudiksvall. Ett komplement till Xtåget.

Anders Noren

Citat från: Jesper Persson skrivet 22 augusti 2014, 06:49:44 AM
151 Söderhamn Gävle och 152 Söderhamn Hudiksvall. Ett komplement till Xtåget.

Varför finns egentligen 150-linjerna? Går det inte att få in fler tåg på spåren?

virtual1

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 augusti 2014, 15:28:14 PM
Verkar som att även X-trafik ska sätta in DD på sträckan Gävle - Hudiksvall:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=170208


(har det funnits en tidigare tråd ang detta så har jag missat den)  8)

Vem ska köra?

AO

Citat från: Anders Noren skrivet 22 augusti 2014, 10:16:36 AM
Varför finns egentligen 150-linjerna? Går det inte att få in fler tåg på spåren?

Det är korrekt anledning. Delvis finns linje 150 för att den kopplar ihop sjukhusen i Hudiksvall, Söderhamn, Gävle och Uppsala. Men den fungerar även som ett komplement till tågtrafiken. Längs sträckan är det enkelspår stora delar och det finns helt enkelt inte möjlighet att trafikera med fler tåg.

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 22 augusti 2014, 20:52:31 PM
Det är korrekt anledning. Delvis finns linje 150 för att den kopplar ihop sjukhusen i Hudiksvall, Söderhamn, Gävle och Uppsala. Men den fungerar även som ett komplement till tågtrafiken. Längs sträckan är det enkelspår stora delar och det finns helt enkelt inte möjlighet att trafikera med fler tåg.

Okej. Jag har aldrig rest på den ledden i X-län, Gävle-Falun är mitt stråk. (Och där går det mycket mer trafik än på de nord-sydliga sträckorna, men det pratas det väldigt lite om.)

1896

Citat från: Anders Noren skrivet 22 augusti 2014, 22:17:55 PM
Okej. Jag har aldrig rest på den ledden i X-län, Gävle-Falun är mitt stråk. (Och där går det mycket mer trafik än på de nord-sydliga sträckorna, men det pratas det väldigt lite om.)

Busstrafiken mellan Falun - Gävle får väl ändå anses vara under all kritik, det går två dubbelturer per vardag, och dessa går parallellt med tåget. Finns ju tider då det inte går tåg, vore ju trevligt om det gick bussar då också, före tågens tid gick det ju bussar en gång i timmen, så nuvarande busstidtabell, får som sagt anses vara helt värdelös, men man skyller väl på pengar i vanlig ordning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 augusti 2014, 16:08:37 PM
Busstrafiken mellan Falun - Gävle får väl ändå anses vara under all kritik, det går två dubbelturer per vardag, och dessa går parallellt med tåget. Finns ju tider då det inte går tåg, vore ju trevligt om det gick bussar då också, före tågens tid gick det ju bussar en gång i timmen, så nuvarande busstidtabell, får som sagt anses vara helt värdelös, men man skyller väl på pengar i vanlig ordning.

Före tågens tid gick inte några bussar alls på linjen Gävle-Falun. Nu är det ju en gång så att resenärerna föredrar tåg eftersom bussen tar 108 minuter och tåget tar cirka 66 minuter. Eftersom tågen går med minst två timmars intervall blir det svårt att hitta lägen där buss och tåg inte kommer i tidsmässig konflikt med varann.

Eller skall man försämra tågtrafiken för att det skall gå bussar i stället?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2014, 18:16:08 PM
Före tågens tid gick inte några bussar alls på linjen Gävle-Falun. Nu är det ju en gång så att resenärerna föredrar tåg eftersom bussen tar 108 minuter och tåget tar cirka 66 minuter. Eftersom tågen går med minst två timmars intervall blir det svårt att hitta lägen där buss och tåg inte kommer i tidsmässig konflikt med varann.

Eller skall man försämra tågtrafiken för att det skall gå bussar i stället?



-99 sattes timtrafik in på en linje som kallades 101, före det fanns ju Swebus och GDGs linje 800 på sträckan. Man kan väl ha avgångstider varje timme även om man alternerar mellan tåg och buss ?  ???

Lars-Håkan_E

Dagens busstrafiks två dubbelturer är ju inte avsedda för regionalt resande och utgörs av förlängda "lokalbussar" på linje 41, det ger en helt annan restid än de tidigare 101:orna som var direktgående.

Ska man komplettera med busstrafik ska den ju vara direktgående och inte vara en två timmars lokalbuss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 augusti 2014, 18:30:07 PM
-99 sattes timtrafik in på en linje som kallades 101, före det fanns ju Swebus och GDGs linje 800 på sträckan. Man kan väl ha avgångstider varje timme även om man alternerar mellan tåg och buss ?  ???

Det fungerar ju bara om det inte skiljer sig särskilt mycket i restiderna mellan tåg och buss. Om bussresan blir nära nog dubbelt så lång så fungerar det inte. Man kommer ju fram strax innan det nästa tåg kommer fram om man väljer bussen och om den går varannan timme medan tåget går varannan timme. Skulle det vara meningsfullt skulle bussarna få gå närmaste vägen mellan Gävle och Falun och då skulle bussen klara det på cirka 75 minuter. Men går det räkna fram lönsamhet får en sådan linje? Knappast!

1999 hade Tåg i Bergslagen inte börjat och fram till 2004, innan Tågkompaniet började köra, fungerade tågtrafiken ursuselt. Så då fanns det anledning att ha bra bussförbindelser Gävle-Falun, men det gör det knappast nu. Dessutom finns planer att när man fått fram fler fordon utöka till trafik en gång i timmen dagtid, alltså inte som nu bara i maxtimmarna.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

VS & Perssons Bussar importerade i maj en 2010 års Synergy 138/510 med regnr SHD742.
Kan det kanske vara den?