SL Buss AB H18A 5034

Startat av Hasse L, 01 mars 2016, 15:35:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matte

Citat från: Carl skrivet 05 mars 2016, 00:08:30 AM
Tack för svar. Då mindes jag fel med andra ord.

Var 5158 & 5159 "vanliga" H18, eller hade man gjort dem mer bekväma genom exempelvis nackstöd, etc.

Höga ryggstöd, Läslampor, Gardiner, Något högre fjädring, 4 stegad låda och lite mer jag glömt.

Robert Brink

Och Råsta tappade väl 3 av dom 5 när Linjebuss tog över? Har för mig att det bara var 2 kvar på slutet 5034 vet jag, kan den andre varit 5033? I alla fall blev dom väldigt trötta och risiga på slutet i jämförelse med dom i 48XX serien som Linjebuss beställde. (som även var nyare)

//R

Nico

Stämmer med mitt minne att 5033 var den andra. De var som sagt sen ganska risiga på slutet, men jag tycker ändå att de fungerade någorlunda. Fanns ju andra lik som var betydligt värre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl

Citat från: Robert Brink skrivet 05 mars 2016, 09:46:39 AM
Och Råsta tappade väl 3 av dom 5 när Linjebuss tog över? Har för mig att det bara var 2 kvar på slutet 5034 vet jag, kan den andre varit 5033?

Citat från: Nico skrivet 05 mars 2016, 10:54:54 AM
Stämmer med mitt minne att 5033 var den andra.


Ibland är närminnet ännu sämre än man tror. Jag skrev i ett tidigare inlägg att det in min vagnlista för Norrtälje från 1995/1996 stod att 5032-5034 fanns där. Efter era inlägg om att 5033 och 5034 hamnade hos Linjebuss känns mina uppgifter helt felaktiga. Och när jag nu tittar igen i samma fordonslista står det plötsligt 5030, 5031 & 5032.
(Det finns något som skämtsamt kallas receptglömska. Om det i ett recept exempelvis står att man ska ha 2 dl mjöl, så har man på den korta vägen mellan receptboken och bakbordet glömt bort hur många dl det skulle vara. Nu kan jag konstatera att jag uppenbarligen lider av inventarienummerglömska...)

I vilket fall stämmer då Niclas Wennerlids och Hobgoblins uppgifter om 5029-5031 i Norrtälje väldigt bra (jag har aldrig trott annat). Kan man då tänka sig att 5030-5032 hamnade i Norrtälje i samband med att Linjebuss tog över Råsta, och att 5032 senare byttes ut mot 5029?

Carl

Citat från: Matte skrivet 05 mars 2016, 08:09:56 AM
Höga ryggstöd, Läslampor, Gardiner, Något högre fjädring, 4 stegad låda och lite mer jag glömt.

Ok. Tack för svar. Låter som premium-MaxCi.

Hasse L

Här har vi 5030 i Norrtälje busstation tillsammans med H22 6035 (en outslitlig B10M från 1982).

Niclas Wennerlid

Pluspoäng för skyltningen :-)

Jag har dock för mig att man ändrade den till Norrtälje stadstrafik senare, om inte bägge destinationerna fanns parallellt?
Jag skyltade i alla fall det när jag körde 650.

// Niclas

Matte

Citat från: Carl skrivet 05 mars 2016, 12:41:00 PM
Ok. Tack för svar. Låter som premium-MaxCi.

Det kan jag lova att det va. Enda Scaniorna jag försökte laga själv så jag slapp skriva felrapport och begära vagnbyte.

Karsten

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 mars 2016, 16:39:21 PM
Pluspoäng för skyltningen :-)

Jag har dock för mig att man ändrade den till Norrtälje stadstrafik senare, om inte bägge destinationerna fanns parallellt?
Jag skyltade i alla fall det när jag körde 650.

// Niclas

Missar jag något genialt med denna skyltning? Är det inte bättre att beskriva vart bussen går om man nu har en så fin automatisk skylt?

Jörgen

Var inte 5032 i Söderort sista åren? Har för mig att jag körde den där.
Mvh: Jörgen

Niclas Wennerlid

Citat från: Karsten skrivet 07 mars 2016, 06:23:25 AM
Missar jag något genialt med denna skyltning? Är det inte bättre att beskriva vart bussen går om man nu har en så fin automatisk skylt?

Äh, nu är du tråkig ;-)

Skyltningen var ju automatisk såvida att man inte behövde veva fram destinationen, knapptryckandet för att få fram rätt destination fick man ju dock sköta själv.
Bara det gjorde nog att Norrtäljeförarna som var vana vid långlinjer inte ville göra det var 15-20 minut på stadstrafiken.

// Niclas

Kvarne

Citat från: Jörgen skrivet 07 mars 2016, 12:30:46 PM
Var inte 5032 i Söderort sista åren? Har för mig att jag körde den där.

Stämmer!
Söderort fick även 5029..... :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Lars_L

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 07 mars 2016, 16:49:39 PM
Äh, nu är du tråkig ;-)

Skyltningen var ju automatisk såvida att man inte behövde veva fram destinationen, knapptryckandet för att få fram rätt destination fick man ju dock sköta själv.
Bara det gjorde nog att Norrtäljeförarna som var vana vid långlinjer inte ville göra det var 15-20 minut på stadstrafiken.

// Niclas

Fanns slingorna överhuvudtaget inlagda som destinationer? För i sådana fall skulle man väl skylta vilken slinga det var. Tanken med att ändra destination under turen kommer väl först med buss-pc.n och att det då fanns möjlighet att sköta detta helt automatiskt.

Alternativet hade ju annars varit att ha Norrtälje busstation. Men eftersom man väl bara hade Norrtälje i rullistan, antar jag att det kändes rätt konstigt att skylta med Norrtälje när bussarna bara gick inom Norrtälje tätort.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Citat från: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 08:30:10 AMAlternativet hade ju annars varit att ha Norrtälje busstation. Men eftersom man väl bara hade Norrtälje i rullistan, antar jag att det kändes rätt konstigt att skylta med Norrtälje när bussarna bara gick inom Norrtälje tätort.

Tja, SL:s destinationer har väl ibland haft sina egenheter vad gäller tydlighet. Hade man skyltat "Norrtälje" i fallet ovan så hade väl det varit lika tydligt/otydligt som dagens använda destinationsskyltning "Stockholm" som ju inte heller säger en ovan resenär ett dugg om var man hamnar inom tätorten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Citat från: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 08:30:10 AM
Fanns slingorna överhuvudtaget inlagda som destinationer? För i sådana fall skulle man väl skylta vilken slinga det var. Tanken med att ändra destination under turen kommer väl först med buss-pc.n och att det då fanns möjlighet att sköta detta helt automatiskt.

Alternativet hade ju annars varit att ha Norrtälje busstation. Men eftersom man väl bara hade Norrtälje i rullistan, antar jag att det kändes rätt konstigt att skylta med Norrtälje när bussarna bara gick inom Norrtälje tätort.

Om jag minns rätt så fanns slingorna inlagda i skyltsystemet men jag kan inte påminna mig om att någon använde dem.
Som sagt, det var praxis att använda den mer lättjobbade destinationen "Stadstrafik eller Norrtälje stadstrafik".

Men visst, jag ska ge Karsten rätt på en sak.
Var det någon linje som egentligen skulle skyltats med destination så var det ju 650 eftersom den gick i tre slingor och alla tre bussarna stod inne terminalen samtidigt, åtminstone på vardagarna.
Men jag vidhåller att jag tycker att destinationen "Stadstrafik eller Norrtälje stadstrafik" är betydligt charmigare, speciellt i ett län som Stockholm :-)

Att skylta Norrtälje busstation skulle möjligtvis kunna funka men bli rent opraktiskt för föraren så länge man inte har automatisk skyltning.
Då ska man först skylta upp vilken slinga bussen ska köra när man står på busstationen för att sedan efter bara någon hållplats byta till Norrtälje busstation. Som sagt görligt men inte praktiskt.

// Niclas