Östersunds Busstrafik

Startat av Bussmicke, 14 januari 2013, 13:19:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2013, 13:52:18 PM
Och när pojkarna bakom Jämtfjäll snart fick slut i kassan så gick kommunen in och tog över eftersom CB inte vill ta tillbaka trafiken.
Tack för denna information!! Då föll en pusselbit på plats för mig.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2013, 12:18:07 PM
Så ska jag sortera bussarna som Östersunds Busstrafik och nummer eller som Jämtlands Buss och nummer?
Det var ju i maj 1994 jag var där.

Om det var dotterbolag kanske det är JB-nummer och ska sorteras därefter?

Är det två- eller tresiffriga nummer?
Vad jag minns hade CB-företagen enbart tvåsiffriga radionummer under sena 80- och tidiga 90-talet.

Bussmicke

2-siffriga nummer

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Bussarna behöll sina CB nummer, även de bussar som strax innan hade sålts från JB till Jämtfjäll

Greger Larsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2013, 13:52:18 PM
Och när pojkarna bakom Jämtfjäll snart fick slut i kassan så gick kommunen in och tog över eftersom CB inte vill ta tillbaka trafiken.

Ta tillbaka? Det var väl Centrala Buss som hade trafiken? Var det inte snarare så att inget bolag inom CB var beredd att ta över och att JB då trädde in, ungefär som när ett annat kommunalt bolag övertog Norsjöbuss.
Och, som jag skrev tidigare(och som ingen sagt emot), bussarna ägdes hela tiden av de tidigare bolagen. Frågan är när namnet Östersunds Busstrafik kom till, var det när bolagen ägdes av Jämtfjäll, eller blev det när JB tagit över? Om det var det senare, så var det ungefär som Bussmicke skrev i början av tråden, ett "varumärke" inom Jämtlandsbuss.

Ersa

Men om man som Bussmicke vill sortera efter invnrserier är svaret enkelt. Östersunds Busstrafik var visserligen ett dotterbolag, men hade sin egen nummerserie. Precis som att dagens Netbuss Stadsbussarna AB har en helt egen invnrserie separat från Nettbuss Sverige AB.