Vad är knapparna till i min Alpus 260 sr från 1985?

Startat av KingCon, 05 september 2012, 09:53:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KingCon

Kanske inte rätt forum men hoppas på hjälp från nån med lite mer erfarenhet av bussar än jag. Har köpte en b-registrerad Alpus 260 sr byggd på Volvo B10M 65 med och har aldrig suttit bakom ratten tidigare på en buss. Har läst i en instruktionsbok från volvo att det ska finnas retardbroms i bromspedalen men även knapp och nån spak som ska reglera hur mycket man väljer att ha inkopplat samt även att det ska vara diffspärr i bakaxeln men vet inte var man i så fall styr denna. Boken jag läste skulle gälla Volvo B10M mk1 och förmodar att min är av första generationen. Regnr. AFM903

De knappar jag inte vet vad de gör är de som jag nummrerat på bilden nedan.




På bilderna som fanns i boken så skulle styrningen av retarden sitta längst till höger på denna bild men inte på min. Kan Alpus ha flyttat det eller finns det inte?



Så här ser bussen ut idag.


Lars


Trevligt med en Alpus och bilder på panelen.
Efter många mil i sådana Alpusar borde man kunna vad de få knappar som fanns var till men det är många år sedan man körde dem idag.
Några kommer man ändå ihåg när man tittar på bilderna, bussarna var enkelt byggda och bara utrustade med de mest nödvändiga funktionerna. På en begagnad ombyggd buss har säkert även lite nya knappar kommit till sedan bussen gick i trafik.

Knapp 1 är värmefläkten som fanns vid bakdörren på bussen
Knapp 2 är takfläktarna (endast friskluft)
Knapp 3 är jag osäker på om den är ny eller fanns början men kan varit knappen till skolbarnskylten om det inte var gula knappen uppe till höger på andra bilden lampan under den var kontrollampan för skolskylt,
Knapp 4 Det kan vara knappen för kneeling altså för att släppa ut luften i fjädringen höger fram för att sänka bussen vid hållplatsstopp.
Knapp 5 (och den bredvid) Den ena för förarbelysningen och den andra för expedetionslampan vid förarplatsen, den som är för expedetionslampan har 3 lägen på av och dörrstyrd.
Knapp 6 denna knapp styrde från början valet mellan inre och yttre halvljus samt på de äldre modellerna ett tredje läge för 3 halvljus (detta var endast tillåtet vid linjekörning)

När det gäller Retarder eller Telmabroms så var inte Volvo med Alpuskaross utrustad med detta på 1985 års modell byggda för GDG, Telma kom endast på några få exemplar byggda från ca 1989 o framåt.


Lars-Håkan_E

Tänk på att instruktionsböckerna är väldigt generella och upptar vad som kunde beställas och inte det som i verkligheten finns.

Skulle knappast tro att man beställde diffspärr på en 2 axlig buss så det finns nog inte (denna knapp sitter normalt på panelen och inte under sidofönstret)

Nån retarder fanns inte till en manuell splitlåda, eventuellt Telmabroms då isåfall det ska sitta en trelägsbrytare på panelen ovanför handgasen, men jag tror knappast att GDG beställde sån lyx på en linjevagn

Knappplaceringen på sidopanelen brukar sällan ha någon vidare standard, du bör ha knappar för takventilation, belysning 2 eller 3 knappar, föraplatsbelysning, exp belysning, elspeglar (värme) värmefläktar förare och passagerare, skolskylt och val av strålkastare

1896

Kneelingen är väl knappen längst till höger på andra bilden, med orange knapp.

Lars

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 september 2012, 11:26:54 AM
Kneelingen är väl knappen längst till höger på andra bilden, med orange knapp.
De stämmer nog att det är knappen med gubbe och käpp!
Då är nog gula knappen 4 nog skolbarnsskylten men vad är då knapp 3?

Lars

Jag glömde Diffspärren och någon sådan fanns inte från början på GDG Alpusbussar varken 2 eller 3-axlade

1896

Knapp 3 måste vara eftermonterad, vet att SJ levererade Alpus hade en knapp för dimljus bak.

bastyaelvtars


bastyaelvtars


1896


KingCon

Tack för alla svar än så länge, nu vet jag lite var på bussen jag ska leta när jag slagit om nån brytare. Knappen längst till höger på andra bilden är till kneeling(nu har jag lärt mig vad det heter) och då sänks båda sidor fram så bussen sjunker rakt ner. Då behöver jag inte fundera mer på retarder eller om jag av misstag skulle ha i diffspärr vid skarp sväng på asfalt.

KG

Varför pratar ni utrikiska? NIGNING heter det på svenska!!

j-a

Här en bild ur Alpus förarinstruktionsbok på aktuella knappar och reglage :)

Hoppas det besvarar dina frågor :)

KingCon

Tack så mycket för all hjälp, nu är det bara en knapp kvar som inte näms i instruktionsboken. Min knapp 3 som är gul och sitter till vänster om innerbelysningen, nr 13 i boken. jag får väl försöka följa kablarna :)

j-a, har du resten av den boken??

bastyaelvtars

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 september 2012, 11:55:19 AM
Joho, fanns det visst det.

1985 var nigningfunktionem knappt uppfunnen. Alpus 260 vagnarna var renodlade fororts/landsbyggdsvagnar, dvs manuell växellåda, ingen dörrbroms, och naturligtvis ingen nigning. GDG skulle aldrig ha kostat på sig sådan "onödig lyx" på den tiden.

P.S. Jag har kört mycket Alpus på 80-talet hos GDG i Kungälv.