Bussar i Älvsjö i augusti 1993, del 3 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 juli 2012, 17:12:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

AGW654.


DMP724.


AEH876.


OYE249.


AGP596.


BLB829.


Avslutar med en CR112: BDT538.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Härligt med alla CR112 som det kryllade av i söderort denna tidsperiod. Må ha varit en skokartong men den hade i mitt tycke ändå en attraktiv funktionell design. Dessutom var de grymt sköna att åka i och inte bullrade de för omgivningen heller. Var inte 5824 den sista vikdörren som gick nästan 20 år i trafik. Dock ombyggd med den mindre bakrutan och omlackad i SL-94.

5826 var provbussen med arvikadörrar. Den byggdes om redan som ny eller nästan ny. Har aldrig sett den med vikdörrar vad jag kan påminna mig. Någon som vet om den någonsin hade det och om det i så fall finns bildbevis på det? Senare leveranser av CR112 (6512 och uppåt) fick som bekant skivdörrar, men då av Scanias egen design (eller om det möjligen var någon annan leverantör, iallafall inte Arvika).

Kvarne

Citat från: Cero skrivet 22 juli 2012, 17:42:15 PM

5826 var provbussen med arvikadörrar. Den byggdes om redan som ny eller nästan ny. Har aldrig sett den med vikdörrar vad jag kan påminna mig. Någon som vet om den någonsin hade det och om det i så fall finns bildbevis på det? Senare leveranser av CR112 (6512 och uppåt) fick som bekant skivdörrar, men då av Scanias egen design (eller om det möjligen var någon annan leverantör, iallafall inte Arvika).

5826 har haft vikdörrar från leverans men byggdes snabbt om med skivdörrar på prov om jag inte minns helt galet. Är 98% säker på att så var fallet.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Peter Rost

Mycket trevliga bilder! Var det Botkyrka/Eriksberg som körde linje 173?

/Peter

Cero

Citat från: Peter Rost skrivet 22 juli 2012, 22:38:33 PM
Mycket trevliga bilder! Var det Botkyrka/Eriksberg som körde linje 173?

/Peter

Nej jag tror det var Tyresö.

Micke A

5826 krockade ganska tidigt och därv provombyggnaden.
Uffe Essén ska ha en bild på den krockad i Råsta har jag för mig, eftersom den bärgades dit först, sedan transport till Arvika och tillbaka till Råsta.
Hade ju även fästen för fyra flaggor på varsin sida efter ombyggnaden, vilket gjorde att Hammarby motionsklubb alltid försökte lånade 5826 för resor till olika arrangemang som då gjordes inom SL, eftersom man satte upp en massa flaggor på bussen, samt man glömmer inte brännbollsmatchen mot Söderhallen borta vid Sofia, då det fick vara transportfordon mellan Sofia och Södersjukhuset, eftersom alkohol och brännboll är inte den mest lyckade kombination.
Ska se om jag hittar bild på 5826 med flagor
Micke

Cero

Citat från: Micke A skrivet 23 juli 2012, 11:45:47 AM
5826 krockade ganska tidigt och därv provombyggnaden.
Uffe Essén ska ha en bild på den krockad i Råsta har jag för mig, eftersom den bärgades dit först, sedan transport till Arvika och tillbaka till Råsta.
Hade ju även fästen för fyra flaggor på varsin sida efter ombyggnaden, vilket gjorde att Hammarby motionsklubb alltid försökte lånade 5826 för resor till olika arrangemang som då gjordes inom SL, eftersom man satte upp en massa flaggor på bussen, samt man glömmer inte brännbollsmatchen mot Söderhallen borta vid Sofia, då det fick vara transportfordon mellan Sofia och Södersjukhuset, eftersom alkohol och brännboll är inte den mest lyckade kombination.
Ska se om jag hittar bild på 5826 med flagor
Micke

Jag vill minnas att Ragnar Törnblom en gång beskrev på detta forum att han var inblandad i ombyggnaden till skivdörrar. Han var sugen på att göra detta som en prototyp och om detta stämmer skulle ju 5826 kunnat vara en lämplig kandidat om den ändå behövde repareras.

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 22 juli 2012, 17:42:15 PM
--- Var inte 5824 den sista vikdörren som gick nästan 20 år i trafik. Dock ombyggd med den mindre bakrutan och omlackad i SL-94.

Jo, och de sista åren som personlig vagn. Minns att Söderort uppvaktade med "kromade" fälgringar fram, till 18-årsdagen.

Micke A

Citat från: Cero skrivet 23 juli 2012, 15:49:11 PM
Jag vill minnas att Ragnar Törnblom en gång beskrev på detta forum att han var inblandad i ombyggnaden till skivdörrar. Han var sugen på att göra detta som en prototyp och om detta stämmer skulle ju 5826 kunnat vara en lämplig kandidat om den ändå behövde repareras.
Sant, Fabror Ragge ruskig var i farten vad gäller ombyggnaden av 5826.
Gick ju på prov på mälaröarna efter ombyggnad och skulle med färjan över till Adelsö, men "fastnade" på rampen till färjan, då fjädringen var ändrat.

Jörgen

Citat från: Ted S skrivet 23 juli 2012, 16:24:43 PM
Jo, och de sista åren som personlig vagn. Minns att Söderort uppvaktade med "kromade" fälgringar fram, till 18-årsdagen.

Minns att den stod avställd sommaren -99 vid sidan om nerfarten till garaget då den hade rostat sönder i ramen(?) enligt någon.
Mvh: Jörgen

HJP


Anders Lundén

Citat från: Cero skrivet 22 juli 2012, 23:40:42 PM
Nej jag tror det var Tyresö.

4071-4075 tillhörde väl Botkyrka/Eriksberg hela karriären fram till Swebus 2002 då de fick några år till i Handen.
Så jag gissar på och har ett svagt minne av att även Botkyrka körde 173. Något omlopp som började/slutade i Skärholmen kanske.
4073 var den som sedan försvann först, ockå den enda av dem som aldrig lackades i SL-94.
// Anders