Godsbuss Dalarna Värmland

Startat av Stefan P, 17 januari 2012, 14:44:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har letat men hittar inte inlägget kan behöva hjälp med detta?

Till saken det har talats om en ledbuss som gick ifrån Dalarna till Värmland på 90 - talet, gärna en bild på den?
Och i samma inlägg talas om att endas klass tre hos Värmlands Trafik får extraljus, vad är en klass tre buss?

mvh Stefan p

j-a

Swebus 4084 gick under en kort tid,kanske 2 år på Swebus Express linje 800 mellan Gävle-Falun-Karlstad men det var nog någon gång runt 2003-2005??. Har bild på den någonstans i mina gömmor :)

Marc


Någon gång så lyckades jag mygla ner den som 892a till Stockholm och satte hicka på Stockholmarna....

bjorn_k

Klass III, alla platser bältade. Inga stående passagerare tillåts.

Fast om det är det som menas i detta fall är högst oklart?!

bisquit

Detta är vad man kan kalla riktig Godsbuss och led vagn.. 8)

Robert T


1896

Citat från: Marc skrivet 17 januari 2012, 21:31:08 PM

Någon gång så lyckades jag mygla ner den som 892a till Stockholm och satte hicka på Stockholmarna....

Jag kom över ett antal mjukdjur i form av sköldpaddor från nåt tivoli som var i folkets park i Borlänge, la in ett i varje buss som Swebus hade stationerad i Borlänge, 4390, 4975-76 och denna, just i denna var det någon som hängde upp den i fästet för solgardinen mitt i frontrutan, kul.  :)

Raffe

Det var ingen kul sak att backa med!!!...

Ersa

Tilläggas bör väl att denna inkl syskon gick på Norrlandskusten som nya.
Helt rätt att köra denna på Stockholm, Marc! ;D

bjorn_k

Citat från: Raffe skrivet 25 januari 2012, 19:58:02 PM
Det var ingen kul sak att backa med!!!...
Nä... Stel boggie OCH bakvagn som gör lite som den vill :) är inte avundsjuk på backandet :)

bussgrabben

De där tillsammans med ett gäng Megaliners var mäktigt. Norrlandskusten blir sig aldrig lik igen. ;)

Lars

Du kan få en bild på bussen när den är i Karlstad och vänder den 28/8 2003
Detta var troligtvis den första ledbuss som officiellt trafikerade en busslinje i Värmland


1896


bussgrabben

Bilder på syskonen är mer än välkomna också om någon har.

1896

Swebus kunde ju ha bemödat sig med att lacka den i dåvarande Swebus Express lack, hade säkert blivit snyggt och orginellt på denna.  :)