Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 november 2011, 11:48:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

GEG067. Byberg & Nordin hörde till de bussbolag som gärna köpte Drögmöller, ett bussmärke som var känt för sin höga kvalitet ("bussarnas Rolls-Royce").


LEC637 är som synes fd Nilsbuss. Pettersson hörde hemma i Ransäter.


1876LLA kommer från Litauen. Jag har inte lyckats identifiera bussfabrikatet men det finns det säkert någon som kan hjälpa till med.


KSL159 hade Bredbyns Åkeri som första ägare. Den har även ägts av t ex Enesands i Grisslehamn och Larssonbuss i Kumla.


OMG580. Bergkvarabuss på militärkörning.


FHG226 hade kommit ända från Boden. Bussen blev sedan Näckrosbuss/Busslink 8490 innan den sommaren 2000 återgick till Bergdahls. Såldes 2006 till Finland, där den av allt att döma rullar än i dag.


 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Hasse



LEC 637, farsans favoritbuss! På slutet hos Nilsbuss gick den mycket linje för KLT och var stationerad i Hulstfred. Även en hel del EF-språkresor på helger och lov. Det här måste varit fotat precis i samband med ägarbytet.

Buss-Hasse

Jag saknar 80-talets bussutveckling. Den ena bussen efter den andre bara växte och blev pampigare och pampigare. Vi gick från i stort sett linjevagnar med fällbara stolar till supermoderna helturistbussar under hela 80-talet. Toalett, TV & video, backkamera, sovkabin, AC, flygplansbord på ryggarna, fotstöd, ståkök, konferensbussar, interntelefon, telefax, tvättmaskin, kassaskåp m.m. Sedan dess har det i stort sett stått still på "bekvämlighetsutvecklingen" och modellerna har inte blivit pampigare utan istället  mindre med inriktning på ekonomi och säkerhet.  :'(

Var med farsan i Åstorp en söndagkväll på sportlovet 1989/1990 där bla. Club 33 Sol & snö hade sin omlastning. Ungefär 50 st Spacar och skyliner m.m dundrade in. Den ena värre påkostad än den andre. Turen gick sedan vidare till Brunnstorp, den parkeringen gick inte heller av för hacker. För att inte tala om chaufförsrummet? Är alla foton fortfarande kvar?

Vilka tider. Kommer nog aldrig mer få uppleveas!  :'(   

Danne B.

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 10 november 2011, 21:38:19 PM
Jag saknar 80-talets bussutveckling. Den ena bussen efter den andre bara växte och blev pampigare och pampigare. Vi gick från i stort sett linjevagnar med fällbara stolar till supermoderna helturistbussar under hela 80-talet. Toalett, TV & video, backkamera, sovkabin, AC, flygplansbord på ryggarna, fotstöd, ståkök, konferensbussar, interntelefon, telefax, tvättmaskin, kassaskåp m.m. Sedan dess har det i stort sett stått still på "bekvämlighetsutvecklingen" och modellerna har inte blivit pampigare utan istället  mindre med inriktning på ekonomi och säkerhet.  :'(

Var med farsan i Åstorp en söndagkväll på sportlovet 1989/1990 där bla. Club 33 Sol & snö hade sin omlastning. Ungefär 50 st Spacar och skyliner m.m dundrade in. Den ena värre påkostad än den andre. Turen gick sedan vidare till Brunnstorp, den parkeringen gick inte heller av för hacker. För att inte tala om chaufförsrummet? Är alla foton fortfarande kvar?

Vilka tider. Kommer nog aldrig mer få uppleveas!  :'(   

Man kan inte annat än att hålla med...

//Danne

Jo

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 10 november 2011, 21:38:19 PM
Jag saknar 80-talets bussutveckling. Den ena bussen efter den andre bara växte och blev pampigare och pampigare. Vi gick från i stort sett linjevagnar med fällbara stolar till supermoderna helturistbussar under hela 80-talet. Toalett, TV & video, backkamera, sovkabin, AC, flygplansbord på ryggarna, fotstöd, ståkök, konferensbussar, interntelefon, telefax, tvättmaskin, kassaskåp m.m. Sedan dess har det i stort sett stått still på "bekvämlighetsutvecklingen" och modellerna har inte blivit pampigare utan istället  mindre med inriktning på ekonomi och säkerhet.  :'(

Var med farsan i Åstorp en söndagkväll på sportlovet 1989/1990 där bla. Club 33 Sol & snö hade sin omlastning. Ungefär 50 st Spacar och skyliner m.m dundrade in. Den ena värre påkostad än den andre. Turen gick sedan vidare till Brunnstorp, den parkeringen gick inte heller av för hacker. För att inte tala om chaufförsrummet? Är alla foton fortfarande kvar?

Vilka tider. Kommer nog aldrig mer få uppleveas!  :'(   


Jo så är det väl. Men i den andra änden har det ju gått i i rakt motsatt riktning. Ta bara bilden nedan:


OMG580. Bergkvarabuss på militärkörning.


Vem hade velat åka den turen i en bullrig MB Citaro med hårda stolar.

Buss-Hasse

Bergkvarabuss 030 hade helturiststolar, toalett och video. Åkte med den många gånger Västervik - Karlskrona på min lumpentid 1995. Helt OK.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2011, 11:48:20 AM

KSL159 hade Bredbyns Åkeri som första ägare. Den har även ägts av t ex Enesands i Grisslehamn och Larssonbuss i Kumla.



Bredbyns Åkeri köpte bussen begagnad. Enesands och SHT-Buss ägde bussen innan. Den har nog inte heller tillhört Larssonbuss.

mil

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 november 2011, 16:07:02 PM
Bredbyns Åkeri köpte bussen begagnad. Enesands och SHT-Buss ägde bussen innan. Den har nog inte heller tillhört Larssonbuss.

Larsson Buss har jag inget minne av men däremot Lindbergs buss detta var väl en av de första bussarna som han hade då han startade och hade bussarna hemma på Motorpsvägen i Adolfsberg.

Greger Larsson

Citat från: mil skrivet 13 november 2011, 16:34:19 PM
Larsson Buss har jag inget minne av men däremot Lindbergs buss detta var väl en av de första bussarna som han hade då han startade och hade bussarna hemma på Motorpsvägen i Adolfsberg.

Lindbergs Hyrbuss HB(som det var och hette då) ägde bussen mellan 1991-04-12 och 1997-02-20 så textremsan på Staffans bild är helt korrekt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 november 2011, 16:38:20 PM
Lindbergs Hyrbuss HB(som det var och hette då) ägde bussen mellan 1991-04-12 och 1997-02-20 så textremsan på Staffans bild är helt korrekt.

Uppgiften om Larssonbuss är från SBH. Förmodligen har där en förväxling skett med Lindbergs Hyrbuss. Det är ju inte så långt mellan Kumla och Örebro och ännu mindre mellan Kumla och Adolfsberg. Kan det ha varit så att Lindberg körde för Larssonbuss? Intressant med kopplingen med Lindbergs Hyrbuss och dagens Lindbergs Buss i Örebro.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mil

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2011, 16:59:47 PM
Uppgiften om Larssonbuss är från SBH. Förmodligen har där en förväxling skett med Lindbergs Hyrbuss. Det är ju inte så långt mellan Kumla och Örebro och ännu mindre mellan Kumla och Adolfsberg. Kan det ha varit så att Lindberg körde för Larssonbuss? Intressant med kopplingen med Lindbergs Hyrbuss och dagens Lindbergs Buss i Örebro.

Tror de började med att hyra ut buss utanförare därav namnet

Christer K

Citat från: mil skrivet 13 november 2011, 17:05:30 PM
Tror de började med att hyra ut buss utanförare därav namnet
På den tiden ägde väl Patrik Lindbergs far firman samtidigt som han var rektor på Odenskolan i Odensbacken, var många turer om detta så han hyrde ut bussen för skolresor på Odenskolan och inga andra kunde vara med.

Patrik själv startade taxi rörelse bland annat och startade sedan upp buss bolaget. Vet att det var något trassel med Taxi då han lade in anbud på trafik samt var medlem i Taxi Örebro.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bjonne

Det rullade betydligt värre vagnar än bullrig MB Citaro med hårda stolar i den militära veckoslutstrafiken under 90-talet än denna. Under 80-talet var det än mer slitna linjevagnar som gick i denna trafik!
Har "njutit" många mil i sådan trafik!!  ;D

virtual1

Citat från: Bjonne skrivet 25 november 2011, 00:08:25 AM
Det rullade betydligt värre vagnar än bullrig MB Citaro med hårda stolar i den militära veckoslutstrafiken under 90-talet än denna. Under 80-talet var det än mer slitna linjevagnar som gick i denna trafik!
Har "njutit" många mil i sådan trafik!!  ;D

Har också åkt militär veckoslutstrafik under 90-talet, men har absolut inget minne av att det var bullriga obekväma bussar till Enköping fr. Stockholm som gällde iaf, kändes som ganska 'normala' turistare som vi fick åka med.

Staffan Sävenfjord

Jag förstår inte den kantring diskussionen har tagit. Jag visade bild på en Mercedes O303. Det är en turistbuss med helturiststolar. Inte någon bullrig Citaro med hårda stolar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)