Några bilder till på SL-bussar

Startat av Janne Rickman, 14 september 2011, 19:50:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


mil


Optimal

Citat från: mil skrivet 14 september 2011, 19:52:27 PM
vad var det för speciellt med 4037?

Ny flyttad från Nacka/Värmdö gissar jag på.

Karsten

Citat från: Jim skrivet 14 september 2011, 20:02:25 PM
Ny flyttad från Nacka/Värmdö gissar jag på.

Kanske. De gick bara i Björknäs en vinter vad jag minns, och då endast i rusningen. Före och efter Björknästiden var det väl Söderhallen som gällde innan de hamnade i Hornsberg och Nyboda.

mil

Citat från: Jim skrivet 14 september 2011, 20:02:25 PM
Ny flyttad från Nacka/Värmdö gissar jag på.

tänkte mest på den blåa färgen

parken

Kul att se bilder på de gamla Mercorna som ingen ville ha.

Tror nog att Björknäs hade dem ett tag, men Söderhallen körde till Orminge och Hasseludden med dem också.
Det segaste man kunde ha i backen upp från Hasseludden.

JDS

Det var något slags försmak av de blå stombussarna. Levererades väl 1994 och gick på 47E (och möjligen 54E?). När de flyttades till Björknäs blev de nog omgående röda, eller har jag fel där?

F.Å

Citat från: JDS skrivet 15 september 2011, 02:04:23 AM
Det var något slags försmak av de blå stombussarna. Levererades väl 1994 och gick på 47E (och möjligen 54E?). När de flyttades till Björknäs blev de nog omgående röda, eller har jag fel där?

I en annan tråd citerade jag den slogan som SL lanserade dessa nya bussar till Djurgården med. "Som på räls fast bussigare". Kontrades snabbt av Djurgårdslinjen som lånat en ledspårvagn från Oslo samma sommar med slogan "Som på räls fast på riktigt".  ;)


Robert Brink

Vilka bilder, nutidshistoria när den är som bäst! ;D

//R

Klaverdörr

Hej!

Var inte MB-bussarna i början ett försök med innerstadsledbussar på linje 47 till Djurgården, normalt vid denna tid gick väl inga ledbussar på innerstadslinjer?

Ulf Berlin

Citat från: Klaverdörr skrivet 18 september 2011, 05:35:51 AM
Hej!

Var inte MB-bussarna i början ett försök med innerstadsledbussar på linje 47 till Djurgården, normalt vid denna tid gick väl inga ledbussar på innerstadslinjer?

Detta har jag också ett starkt minne av att det var så,
för det var väl Stockholms stad som vägrade att ge tillstånd för ledbusstrafik i innerstaden från början?/Ulf

Lars

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 september 2011, 11:15:29 AM
Detta har jag också ett starkt minne av att det var så,
för det var väl Stockholms stad som vägrade att ge tillstånd för ledbusstrafik i innerstaden från början?/Ulf
Ja det fanns ett motstånd till ledbuss i innerstaden när jag jobbade där på 80-talet men med nya människor i ledande ställning så förändras ju mycket med tiden.
Men ledbussar på linjer in till City från förorterna fanns det ju.

HJP

Citat från: Janne Rickman skrivet 14 september 2011, 19:50:27 PM


/Janne

****
Bra bildsvep!
Hur är det med denna vagn? Hittar inte inventarienumret i min förteckning.
Tycker mig se en H13, men de har inv.-nr 5461-5470.
Vad är det för littera på 5545?

HJP

Matte

Citat från: HJP skrivet 20 september 2011, 09:34:44 AM
****
Bra bildsvep!
Hur är det med denna vagn? Hittar inte inventarienumret i min förteckning.
Tycker mig se en H13, men de har inv.-nr 5461-5470.
Vad är det för littera på 5545?

HJP

Vad jag kommer ihåg från när jag körde på Bussförarskolan med denna så va det en H13 med gamla märkningar kvar inne i bussen ovanför förarplatsen. Finns en notering om att den bytte inventarie nummer på Svensk busshistoria. Från 5467 >5545

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=9761&ref=dosearch&svalue=LXJ998