Bussar i Örebro i september 1991, del 1 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 augusti 2011, 12:12:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 30 oktober 2011, 11:10:37 AM
Filipstad hade ingen egen kalkyl, gick under karlstad (21.7) redovisningskalkylen 25.9 var Örebros om jag inte minns fel

Hade GDG nån buss i Örebro då ?  ???

Resenären

Härliga bilder! På bild fem ses baken på den enda CR112-a från fd ÖTAB som fick Länstrafik-lack - nr 3 som länge gick som helreklam-buss, bla för BOB och sedan fick LTR-lack!

Lars

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 oktober 2011, 19:22:01 PM
I vagnlistan från -860101 står 1389 i express kalkylen, och 1464 står i Filipstads kalkylen. Visste att det var något med 1464, men mindes inte vad, i tidigare vagnlista från -83 står 1175 och 1177 i Filipstads kalkylen, annars sorterade ju Värmlandsbussar under en enhetlig kalkyl.

1175 och 1177 gick för det mesta i Arvika i alla fall på slutet när jag jobbade där från -86
Jag hade en kort karriär i Karlstad från -85 och jobbade några pass i vagnvården och har för mig att en Alpus kom fån Örebro på kvällen för att tankas och städas och att dessa även gick i ett omlopp med linjen till Norrköping/Linköping och att de hade ordinarie översyn i Karlstad.

1896

Får ingen klar bild av hur det egentligen var med GDG bussar i Örebro, vet att man hade en depå på Hedgatan i Örebro. (Gummiverkstad)

Christer K

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2011, 22:37:57 PM
Får ingen klar bild av hur det egentligen var med GDG bussar i Örebro, vet att man hade en depå på Hedgatan i Örebro. (Gummiverkstad)
GDG/Swebus hade en depå på Hedgatan i Örebro, granne med däckfirman, funder om inte den hette Alpus. Hur som helst däckfirman flyttade till Nasta och ligger på Nastagatan under namnet Euromaster.

Då jag körde där efter 1990 namnbyte till Swebus så fanns det två bussar placerade i Örebro.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

1896

Citat från: Christer K skrivet 31 oktober 2011, 23:25:59 PM
GDG/Swebus hade en depå på Hedgatan i Örebro, granne med däckfirman, funder om inte den hette Alpus. Hur som helst däckfirman flyttade till Nasta och ligger på Nastagatan under namnet Euromaster.

Då jag körde där efter 1990 namnbyte till Swebus så fanns det två bussar placerade i Örebro.

/ Christer K

Expressbussar ?  ???

Christer K

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2011, 23:43:37 PM
Expressbussar ?  ???
Stämmer precis körde expressbuss på linje mellan Kopparberg - Trollhättan.

Örebro depån körde Örebro - Mariestad - Götene - Lidköping bussbyte med förare från Trollhättan, retur samma väg rast i Örebro. Sedan en tur Örebro - Kopparberg - Örebro med möte med bussar på linje 800 mot Dalarna - Gävle. Kvällsturen var Örebro - Mariestad - Götene - Lidköping bussbyte med förare från Trollhättan och så hem till Örebro igen.

Fredag och Söndag kördes förstärkning på linje 801 som på den tiden utgick från Karlstad. Från Örebro kördes linjen som 801 - Kristinehamn - Mariestad - Götene -(rast i Ljung) - Vara - Vårgårda - Alingsås - Göteborg och så retur till Örebro samma väg.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.