Olycka 1988

Startat av Edvardsson, 16 augusti 2011, 22:13:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Helge skrivet 18 augusti 2011, 22:50:55 PM
Klart att det är onaturligt att trampa full gas för att få i växeln i nedförslut vilket han hade behövt göra - man måste kört en hel del med Norrlandsväxel för att våga, och ha detta i ryggmärgen. Personligen gillade jag Norrlandsväxeln, speciellt möjligheten till snabba halvsteg i branta klättringar för att hålla optimalt varv, och vid omkörning, snabb nedväxling på femman och sedan upp efter man fått upp farten....

Det är ju här kunnandet kom in som jag skrev tidigare, man ska växla in rätt växel INNAN det börjar luta nedför, oavsett vilken växellåda man har.
Man kör aldrig nånsin så fort nedför kraftiga nedförslut så man ska börja växla ner från en hög växel efter krönet, det är här som en yrkesman varit skillnaden, även en lastbilschaufför som kanske aldrig kört en meter buss hade vetat detta i ryggmärgen

Bussföraren

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2011, 08:31:12 AM
Norrlandsväxeln må vara historia, men den finns alltjämt i veteranbussar och säkert i många husbussar, crosstransporter och liknande. SvOf har två vagnar med norrlandsväxel, H47A 7996 och H44A 7990. Det finns alltså fortfarande risk att de kan hända olyckor med dessa så det är nog bra att det tas upp här i forumet.

Vid SL var det  H43, H44, H47, H51, H52 (?) H53 och H82 som hade denna tvåväxlade bakaxel. Stämmer detta?   

H52 hade enkelväxel, men ett antal H1;or i 50** serien hade två vxl bakaxel i kombination med med ZF 2 HP 45
Dessutom fanns det väl några uddavagnar med Norrlandsväxel.

Notera att H82 hade K19 låda fram till ca 1976

JDS

Tyvärr tror jag inte att YKB kommer att hjälpa ett skvatt mot den här typen av kunskapsbrister. Om 5 år kommer det säkerligen att finnas en stor mängd bussförare med YKB som fortfarande inte känner till brytaren till dörrkretsarna, backar som krattor och konsekvent lämnar förarplatsen med växeln i. Enda barriären mot att dylika förare sätter sig och kör fordon de inte behärskar är att många av dem lär ha automatvillkor på körkortet (eller möjligen att de har för dålig fantasi för att prova något nytt)...

Fikman

Citat från: JDS skrivet 25 augusti 2011, 21:20:18 PM
Tyvärr tror jag inte att YKB kommer att hjälpa ett skvatt mot den här typen av kunskapsbrister. Om 5 år kommer det säkerligen att finnas en stor mängd bussförare med YKB som fortfarande inte känner till brytaren till dörrkretsarna, backar som krattor och konsekvent lämnar förarplatsen med växeln i. Enda barriären mot att dylika förare sätter sig och kör fordon de inte behärskar är att många av dem lär ha automatvillkor på körkortet (eller möjligen att de har för dålig fantasi för att prova något nytt)...
'

Man får hoppas att deras förstånd, eller brist på förstånd gör att inte ger sig utanför linjestäckningen dom känner till.
Sen blir det ju vanligare och vanligare att turistbussar med saknar den 3:e pedalen.