Olycka 1988

Startat av Edvardsson, 16 augusti 2011, 22:13:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fikman

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 07:31:11 AM
Inkompetens var det nog inte. Föraren visste mycket väl hur han skulle bete sig vid körning i utförslut, mën han visste inte hur Norrlandsväxeln fungerade på en Volvo B58, och vem vet det som inte har fått utbildning på just denna märkliga växeltyp. Jag har på sin tid åkt med flera yrkesförare som inte har haft en aning om hur den fungerar vid nedväxling i utförslut, fast de har suttit och kört busstypen under flera år!! I övrigt skötte sig föraren bra bakom ratten på olycksbussen. Jag bevittnade hans körning två dagar före olyckan. Jag passar också på att återigen ställa mig frågan hur Volvo kunde använda en sådan krininell växeltyp. Märkligt att de inte blev åttalade, men det sägs att Volvo gjorde allt för att tysta ned problemet med Norrlandsväxeln. 

Det var ren inkompitens, eller brist på omdömme, har lyssnat på polisman som läst olycksrapporten och i den så har dom konstaterat att han hade över 70 km/h förbi andra varningsskylten om brant utförslöpa utan att sakta ner, den konstapelen har stor erfarenhet av tunga fordon och menar att hadde han satt allt på att få stopp på fordonet och inte bara få ner farten så hadde han lyckats, men ouppmärksamhet, brist på rutin är dom stora orsakerna till denna olycka.
Vi ska vara tacksamma att det iallafal komit nått gått ut från denna även om det tagit lite tid, numera kan ju inte vilket blåbär som hällst sätta sig bakom ratten.

yngrot

Har själv kört både Wilson och manuell B58 med norrlandsväxel.. Men vad menar Mats K med att Volvo skulle vara kriminella med denna växellåda??
Enligt min mening så var föraren i detta fall en som inte var yrkesförare så hans kunskaper och erfarenhet var alltför dåliga för att köra en sån resa.. Tur är det ju att sån här typ av körningar nästan har upphört det är ju inte klokt att kunna hoppa in och köra någon gång per år som man kunde förr..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussföraren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 13:48:52 PM
Jag vill bara förtydliga ett par saker:

Apropå nedväxling så råder olika förhållanden vid nedväxling i uppförslut resp utförslut. Problemet uppstår vid utförslut om man inte förstår hur Norrlandsväxeln fungerar. Föraren kan således ha praktiseart nedväxling åtskilliga gånger, men troligen endast i uppförslut.

Eftersom jag inte känner till, eller rättare har glömt, hur tidigit eller sent föraren växlade ned före olyckstillfället, så lämnar jag detta därhän. Allt det jag har skrivit ovan gäller hanteringen av Norrlandsväxeln. Eftersom jag en gång i tiden har kört Volvo B58 med Norrlandsväxel, så ser jag kanske på saken lite annorlunda än de som inte har denna erfarenhet. 

Man kan ju växla ner i bakaxeln på samma sätt oavsett ned eller uppförslut, alternativ 1 eller alternativ 2, det finns dem som aldrig nånsin växlar ned på annat sätt än genom "alt 1" eftersom det normalt är "idiotsäkert" men ytterst sällan går att tillämpa när farten ökar i nedförsbacke utan nedväxlingen ska ha skett i god tid innan så man har rätt växel när utförslöpan börjar, missar man det får man INTE börja fippla med bakaxeln utan då gäller det att växla ned i huvudväxellådan.

Detta gäller ju f.ö även bussar med range eller splitlåda, man ser ju ALLTID till att ha rätt växel innan det börjar luta nedför annars bränner man bort bromsarna ganska fort, och ännu fortare gick det att göra det på -70 o 80 talet.

Själv körde jag bussar med 2 växlad bakaxel i minst 10 år mer eller mindre dagligen från 1981 och den sista en vanHool Jumbo med denna låda rattade jag 1999.


groenis

Intressesant att läsa de olika inläggen om denna tragiska olycka.

1 polismannen var deltidsförare på Råsta och visste vad "norrlandsväxel" var för något men inte hur den fungerade de i olika lägen.

2 ägarna till bussen var också förare på Råsta och tog illa vid sig för när de lånade ut bussen så var den nyservad samt genomgången.

3 att telman var urkopplad berodde nog på att många västerortsförare upplevde den som obehaglig att använda,
   en del tyckte bromskraften var hård näst intill "tvärnit"

/Lennart

Mats Karlsson

Citat från: groenis skrivet 17 augusti 2011, 18:54:22 PM
Intressesant att läsa de olika inläggen om denna tragiska olycka.

1 polismannen var deltidsförare på Råsta och visste vad "norrlandsväxel" var för något men inte hur den fungerade de i olika lägen.

2 ägarna till bussen var också förare på Råsta och tog illa vid sig för när de lånade ut bussen så var den nyservad samt genomgången.

3 att telman var urkopplad berodde nog på att många västerortsförare upplevde den som obehaglig att använda,
   en del tyckte bromskraften var hård näst intill "tvärnit"

/Lennart

Det var intressanta uppgifter. Tack för dessa! Det styrker en del av vad jag minns från olyckan.

I övrigt vill jag förklara, för dem som undrar, varför jag tycker att Norrlandsväxelns funktion var kriminell.

Jo, därför att man var tvungen att trycka ned gaspedalen så mycket att man fick ett motorvarv som matchade bussens hastighet för att få Norrlandsväxeln att läggas i. Vid nedväxling i uppförslut var detta inga problem eftersom man då med automatik behövde gasa på när knappen för Norrlandsväxeln hade lagts i lågläge. MEN, vid nedväxling i utförslut gällde det att också gasa på så mycket att växeln gick in innan man kunde släppa gasen och erhålla motorbroms. Det var just detta att behöva gasa när man egentligen ville hålla foten på bromspedalen som gjorde att vissa förare blev stört förvånade att ingen motorbroms erhölls. Eftersom vi normalt inte har stora utförslut i Sverige fick inte alla förare övning på detta och jag tror inte att alla heller förstod att det fungerade så, även om de hade fått utbildning på hur man växlar upp och ned med Norrlandsväxeln i normal terräng. Att ha en växel som kan ge sådana traumatiska upplevelser tycker jag är "kriminellt". Att funktionen var sådan överraskade också personer i samband med utredningen av olyckan, men dessa tystades snabbt ned av någon. Det var tabu att ens nämna detta!! Därför sägs det att det nog var Volvo som tystade ned det hela eftersom det hade slagit väldigt hårt mot dem att de hade bussar med så "farlig" växellåda. Det tog nog minst 10 år innan det började "läcka ut" att växellådstypen påverkade olycksutgången på ett mycket negativt sätt.



BengaB40

Hej! Vill inte avbryta den här intressanta diskussionen om Volvos Norrlands-växel, men kom i sammanhanget att tänka på Scania-Vabis "kriminella" konstruktion med omkastad placering av gas- och bromspedal i bussar och lastbilar tillverkade fram till 1945. Hur många olyckor orsakades inte av denna konstruktion? Det fanns ju sådana fordon som gick i regelbunden trafik långt in på 60-talet! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Ja, detta måste ha varit ett elände med omkastade pedaler. Jag har provkört en sådan buss och man måste verkligen ha tungan rätt i mun. Och vad kan inte hända i en stressad situation? Volvo skall på sin tid ha byggt några bussar med omkastade pedaler för att Scania-förare inte skulle få problem att köra även Volvo. Jag tror det var GS som köpte sådana Volvo-bussar.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 augusti 2011, 11:44:49 AM
Ja, detta måste ha varit ett elände med omkastade pedaler. Jag har provkört en sådan buss och man måste verkligen ha tungan rätt i mun. Och vad kan inte hända i en stressad situation? Volvo skall på sin tid ha byggt några bussar med omkastade pedaler för att Scania-förare inte skulle få problem att köra även Volvo. Jag tror det var GS som köpte sådana Volvo-bussar.

Blev det någon överenskommen standardisering av placeringen koppling-broms-gas tillverkarna emellan?

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 augusti 2011, 12:17:10 PM
Blev det någon överenskommen standardisering av placeringen koppling-broms-gas tillverkarna emellan?
Utan att ha kollat fakta tror jag att både Tidaholm och Scania-Vabis hade omkastad placering av broms och gas på sin tid. Volvo grundades senare än dessa två företag och hade väl sneglande blickar mot USA, varför man man väl tog intryck av deras pedalplacering. När det väl blev läge för Scania vid andra världskrigets slutskede att fundera över export så gissar jag att man valde att gå över till gängse placering av gas och broms för att inte skilja sig från mängden.

BengaB40

Hej! Man beundrade verkligen förarna som klarade av omställningen att köra "normala" bussar och förkrigs-Scaniorna utan incidenter!
Förutom GS-Volvo B40 bussar fick ju SS-Volvo B50/52 också Scanias pedalställ, det kan man läsa i Ulf Essens intressanta artikel om "Doggarna" i ett nummer av Färdskrivaren! Hälsn. BengaB40 

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2011, 00:33:36 AM
Utan att nedvärdera trådskaparens kunskaper på något vis, är det väl ändå så att vissa räknar denna olycka som en av de mest ökända bussolyckorna i Norden? I alla fall den som lett till flest trafiksäkerhetsåtgärder.

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 augusti 2011, 08:51:30 AM
Med tanke på det stora antalet dödsoffer och att det var barn på skolresa till största delen så är denna olycka svår att glömma. Det blev ju mycket ståhej om uthyrning av bussar utan trafiktillstånd till förare som inte visste hur de skulle handskas med fordonet.

Det är ju en fråga om ålder. Jag hade aldrig hört talas om denna olycka, men det beror ju på att mina föräldrar precis hade förlovat sig då den skedde...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Helge

Klart att det är onaturligt att trampa full gas för att få i växeln i nedförslut vilket han hade behövt göra - man måste kört en hel del med Norrlandsväxel för att våga, och ha detta i ryggmärgen. Personligen gillade jag Norrlandsväxeln, speciellt möjligheten till snabba halvsteg i branta klättringar för att hålla optimalt varv, och vid omkörning, snabb nedväxling på femman och sedan upp efter man fått upp farten....

Ersa

Citat från: calken skrivet 18 augusti 2011, 16:19:57 PM
Det är ju en fråga om ålder. Jag hade aldrig hört talas om denna olycka, men det beror ju på att mina föräldrar precis hade förlovat sig då den skedde...

Inte helt. Jag var nio år när olyckan skedde och därmed inte direkt insatt i bussbranschen. Men olyckan i fråga fick jag höra talas om under D-kortsutbildningen 2001, trots att Norrlandsväxeln redan då var historia. Men det beror väl på vilken lärare man har, antar jag.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2011, 22:58:57 PM
Inte helt. Jag var nio år när olyckan skedde och därmed inte direkt insatt i bussbranschen. Men olyckan i fråga fick jag höra talas om under D-kortsutbildningen 2001, trots att Norrlandsväxeln redan då var historia. Men det beror väl på vilken lärare man har, antar jag.

Norrlandsväxeln må vara historia, men den finns alltjämt i veteranbussar och säkert i många husbussar, crosstransporter och liknande. SvOf har två vagnar med norrlandsväxel, H47A 7996 och H44A 7990. Det finns alltså fortfarande risk att de kan hända olyckor med dessa så det är nog bra att det tas upp här i forumet.

Vid SL var det  H43, H44, H47, H51, H52 (?) H53 och H82 som hade denna tvåväxlade bakaxel. Stämmer detta?   

Mats Karlsson

Citat från: Helge skrivet 18 augusti 2011, 22:50:55 PM
Klart att det är onaturligt att trampa full gas för att få i växeln i nedförslut vilket han hade behövt göra - man måste kört en hel del med Norrlandsväxel för att våga, och ha detta i ryggmärgen. Personligen gillade jag Norrlandsväxeln, speciellt möjligheten till snabba halvsteg i branta klättringar för att hålla optimalt varv, och vid omkörning, snabb nedväxling på femman och sedan upp efter man fått upp farten....
Precis, Norrlandsväxeln var bekväm att använda och den gav dessutom effektivare utväxling än halvsteg. Nedväxling från 5:an till 4:an gav utväxling 1.41 i K19-växellådan medan Norrlandsväxeln gav 1.36, dvs nästan lika mycket. Den var alltså väldigt effektiv att använda i uppförslut och vid omkörning. Jag gillade den just därför och jag använde den även i utförslut, men med vetskapen att trampa ned gasen ordentligt först för att få i växeln. Det var bra att börja med denna nedväxling först och sedan stega ned i K19-lådans växlar vid behov. Då höll växellåda och drivaxlar längre.