Bussar i Helsingborg i september 1990, del 5 (de sista Kvick-bussarna)

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 februari 2011, 10:25:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Avslutar visningen av Kvick-bussarna i olika stadsmiljöer.











Kvick blev snabbt så populär att man var tvungen att förstärka med stora bussar i halvtimmestrafik. Dessa gick en något annan väg eftersom de inte kom fram överallt.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896


Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 februari 2011, 14:24:09 PM
Passar inte alls med dessa bakdörrar på CR 111:orna.

Nej, men de har sin förklaring. När dessa bussar anskaffades tillämpades i Helsingborg ett system där man steg på genom bakdörrarna och sedan betalade hos föraren i samband med att man steg av genom framdörrarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Silo

Kan inte tänka mig att CR111:orna var levererade original med dessa bakdörrar. När bytte man och varför?
/TS

Staffan Sävenfjord

Citat från: Silo skrivet 08 februari 2011, 18:07:18 PM
Kan inte tänka mig att CR111:orna var levererade original med dessa bakdörrar. När bytte man och varför?

Jag tittade i Rigstams "I fäders spår" men hittade ingen leveransbild på CR111. Däremot fanns det på CR76 och de hade klaverdörrar även i mitten trots att de var avsedda för påstigning. Volvo-bussar som levererades ungefär samtidigt med CR111-bussarna hade denna typ av dörrar vilket tyder på att de fanns från början även på Scania. Men jag är inte säker. Om dörrarna byttes kan det väl bero på att man ville ha samma typ av dörrar på alla bussar.

Systemet med betalning vid avstigning och påstigning i mitten upphörde i januari 1982. Dock byggdes inte bussarna om - i varje fall inte flertalet - varför Helsingborg länge hade av föraren manövrerade dörrar även för avstigning i ytterligare många år. Det blir fler bilder på detta i kommande avsnitt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2011, 18:21:58 PM
Jag tittade i Rigstams "I fäders spår" men hittade ingen leveransbild på CR111. Däremot fanns det på CR76 och de hade klaverdörrar även i mitten trots att de var avsedda för påstigning. Volvo-bussar som levererades ungefär samtidigt med CR111-bussarna hade denna typ av dörrar vilket tyder på att de fanns från början även på Scania. Men jag är inte säker. Om dörrarna byttes kan det väl bero på att man ville ha samma typ av dörrar på alla bussar.

Systemet med betalning vid avstigning och påstigning i mitten upphörde i januari 1982. Dock byggdes inte bussarna om - i varje fall inte flertalet - varför Helsingborg länge hade av föraren manövrerade dörrar även för avstigning i ytterligare många år. Det blir fler bilder på detta i kommande avsnitt.


På Helsingborgs CR76 gick bakdörrarna inåt för att underlätta påstigandet. Jag kan tänka mig att CR111:orna var byggda på samma specialsätt. Om man då byter påstigningsdel till avstigningsdito så känns det väl naturligt att man då också byter dörrarna till att inte vara inåtgående.

Mr H

SimonB

De här gamla bilderna från Helsingborg uppskattas verkligen!

Svemicke

Lade märke till en rolig grej. Precis som i Borås så fick man tydligen sätta in stora bussar på servicelinjerna lite sporadiskt. Så görs ju här i Borås än.

Domusrestaurangerna saknas. De brukade alltid vara rätt mysiga och ha en underbar utsikt från sina fönster över den stad de var belägna i. Finns det restaurang kvar i Söderpunkten idag?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 10 februari 2011, 14:12:37 PM
Lade märke till en rolig grej. Precis som i Borås så fick man tydligen sätta in stora bussar på servicelinjerna lite sporadiskt. Så görs ju här i Borås än.


Det är riktigt att man fick sätta in stora bussar på Kvick-linjen och det var ingen man räknat med från allra första början men efter några dagar sattes dessa in och gick efter tidtabell med 30-minuters intervall. Kvick blev helt enkelt populärare än man trodde och de små Renault-bussarna klarade inte av anstormningen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2011, 15:19:44 PM
Det är riktigt att man fick sätta in stora bussar på Kvick-linjen och det var ingen man räknat med från allra första början men efter några dagar sattes dessa in och gick efter tidtabell med 30-minuters intervall. Kvick blev helt enkelt populärare än man trodde och de små Renault-bussarna klarade inte av anstormningen.

När lades "Kvick"-projektet ned?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 februari 2011, 23:51:30 PM
Efter ett antal månader

Enligt Rigstam i tidigare anfört arbete (som gavs ut 1993) gick de projekttiden ut, det vill säga två år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 februari 2011, 08:44:36 AM
Det är jag tveksam till, när Swebus tog över var de flesta bussarna avställda och flyttades snabbt ut i landet, b.la till Stockholm och Borlänge

Swebus tog över Helsingborgsbuss i juli 1992. Någonstans i bakhuvudet har jag att projektperioden inte var exakt två år utan sträckte sig fram till sommartidtabellens början 1992.

I juni 1991 gick de i alla fall kvar för då har jag foton på dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 februari 2011, 11:43:49 AM
Så kan det säkert ha varit, men var det inte så att flera av bussarna kanske upp till hälften t.om ställdes av långt tidigare och ersattes med fullstora bussar.

En udda individ var ju HT 716, hur såg den ut ursprungligen och vad användes den till?

Den blev ju Swebus 8716 och den "berömda" Executiven placerad i Älvsjö, b.la tänkt som representationsvagn åt Kjell Nilsson.


Hmm! Ja, 8716 känner man ju till, fnys!

/Christian

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 februari 2011, 11:43:49 AM
Så kan det säkert ha varit, men var det inte så att flera av bussarna kanske upp till hälften t.om ställdes av långt tidigare och ersattes med fullstora bussar.

En udda individ var ju HT 716, hur såg den ut ursprungligen och vad användes den till?

Den blev ju Swebus 8716 och den "berömda" Executiven placerad i Älvsjö, b.la tänkt som representationsvagn åt Kjell Nilsson.

716 användes på Kvick.

För övrigt är det möjligt att bussarna inte höll ens två år utan ställdes av och att Kvick därmed fick lägre turtäthet och stora bussar kompletterade på linjesträckan, dock inte med samma sträckning som Kvick av naturliga skäl.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)