Bussar i Helsingborg i september 1990, del 1 (av 10)

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 februari 2011, 11:40:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så åkte jag till Helsingborg för att bland annat kolla upp de då nya Kvick-bussarna. Bilder på dessa kommer sedan men som min farmor sa: ät inte det godaste gottet först. Så i stället blir det lite blandat, där de tre bildernas kvalitet bara kan försvaras med att de är historiska.











Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2011, 11:40:45 AM
Så åkte jag till Helsingborg för att bland annat kolla upp de då nya Kvick-bussarna. Bilder på dessa kommer sedan men som min farmor sa: ät inte det godaste gottet först. Så i stället blir det lite blandat, där de tre bildernas kvalitet bara kan försvaras med att de är historiska.



Ja vad säger man?  :D Tjusiga bilder av en svunnen tid! Som gammal Ängelholmare är det alltid roligt att se bilder från "hemtrakten". Dessutom en liten bonus då jag tog mitt D-kort i just denna buss, då (1993) tillhörandes Affes Trafikskola i Ängelholm.

Tack!

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob Almgren skrivet 04 februari 2011, 12:44:28 PM
Tänk vad GUB hade fina bussar då :D

//Jacob

Ja, de satsade ju mycket på beställningstrafik. Mest körde de anslutningar för Scandorama men de gav sig också ut på en och annan Europa-körning. Jag antar att bussen på bilden körde anslutning eftersom Europa-bussarna brukade komma för sent eller avgå för tidigt för att vara vid fotovänlig tid. Bilden är tagen i närheten av Hotell Horisont, dagens Scandic Horisont, som ofta användas för övernattningar i samband med anslutningsresor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Blue

Citat från: Peter L skrivet 04 februari 2011, 12:01:43 PM
Ja vad säger man?  :D Tjusiga bilder av en svunnen tid! Som gammal Ängelholmare är det alltid roligt att se bilder från "hemtrakten". Dessutom en liten bonus då jag tog mitt D-kort i just denna buss, då (1993) tillhörandes Affes Trafikskola i Ängelholm.

Tack!

Tänka sig att det har jag också gjort, var ettan riktigt kort på bussen redan när du tog ditt kort?
När jag övningskörde så gjorde bussen max 5km/h på ettan och jag ville helst starta på tvåan för att få flyt i körningen men det gick inte för sig...
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Peter L

Citat från: Blue skrivet 04 februari 2011, 14:22:20 PM
Tänka sig att det har jag också gjort, var ettan riktigt kort på bussen redan när du tog ditt kort?
När jag övningskörde så gjorde bussen max 5km/h på ettan och jag ville helst starta på tvåan för att få flyt i körningen men det gick inte för sig...

Nej, det har jag faktiskt inget minne av, men däremot blev jag lärd att alltid starta på tvåan utom i uppförsbacke så vem vet...?


yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 04 februari 2011, 16:48:50 PM
Ascan är väl en dansk karross fabrik..

Visst. Ett samarbete mellan Aabenraa och Scandia i Randers. Scandia är väl annars mest känt för sina järnvägsfordon. Det är t ex de som ligger bakom Y2-orna, alltså Kustpilen. Scandia köptes sedan av ABB och ingår nu följaktligen i Bombardier.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2011, 14:10:19 PM
Ja, de satsade ju mycket på beställningstrafik. Mest körde de anslutningar för Scandorama men de gav sig också ut på en och annan Europa-körning. Jag antar att bussen på bilden körde anslutning eftersom Europa-bussarna brukade komma för sent eller avgå för tidigt för att vara vid fotovänlig tid. Bilden är tagen i närheten av Hotell Horisont, dagens Scandic Horisont, som ofta användas för övernattningar i samband med anslutningsresor.


Den och 705 och den nya 702 låg ut i Europa stora delen av sommaren. Dom kom bara till Uppsala för service över en helg.
Bussar som gick mest på anslutningen var 707 och 708.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 04 februari 2011, 19:38:12 PM
Den och 705 och den nya 702 låg ut i Europa stora delen av sommaren. Dom kom bara till Uppsala för service över en helg.
Bussar som gick mest på anslutningen var 707 och 708.

/Janne

Bilden är alltså tagen en fredag i slutet av september. Scandorama krävde på den tiden att bussarna skulle vara lackerade i deras färger om de skulle gå hela säsongen. Eftersom GUB inte hade några sådana bussar (vad jag vet i alla fall) så borde de bara gått på Europa under högsäsong, det vill säga juni - augusti.

Som jag skrev i ett tidigare avsnitt använde GUB Jonckheerarna 711-713 i anslutningstrafiken också. Det borde de inte ha gjort. Bussar utan toalett och fällbara stolar hör inte hemma på en anslutningsresa Uppsala-Helsingborg.

Hotell Horisont bara brukade användas för gäster som var på väg hem från Europa. Bilden bör alltså vara tagen på morgonen och gästerna kommer från t ex en 5-dagars Berlin-resa. Jag tycker det ser ut som om bussen just svänger ut från hotellet och sannolikt bodde jag själv på hotellet den natten så jag hade nära till hands att fotografera den.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2011, 21:29:52 PM
Bilden är alltså tagen en fredag i slutet av september. Scandorama krävde på den tiden att bussarna skulle vara lackerade i deras färger om de skulle gå hela säsongen. Eftersom GUB inte hade några sådana bussar (vad jag vet i alla fall) så borde de bara gått på Europa under högsäsong, det vill säga juni - augusti.

Som jag skrev i ett tidigare avsnitt använde GUB Jonckheerarna 711-713 i anslutningstrafiken också. Det borde de inte ha gjort. Bussar utan toalett och fällbara stolar hör inte hemma på en anslutningsresa Uppsala-Helsingborg.

Hotell Horisont bara brukade användas för gäster som var på väg hem från Europa. Bilden bör alltså vara tagen på morgonen och gästerna kommer från t ex en 5-dagars Berlin-resa. Jag tycker det ser ut som om bussen just svänger ut från hotellet och sannolikt bodde jag själv på hotellet den natten så jag hade nära till hands att fotografera den.





Min bror körde många anslutningar och då var det först och främst 707 och 708 som gick. Dessa köptes bl.a in för denna trafik. Att Jonckheere gick var nog mer ett undantag än regel. 711 hade fällbara stolar. Däremot fanns det en annan Jonckheere som hade turiststandard. Det var 710, den hade samma kaross som 711-714 men den var bara 12 m och hade handikapplyft.
Scandorama vill att GUB skulle lacka om bussarna. GUB vill inte, så det vart en kompromiss om lacken.

GUB körde även åt andra researrangörer bl.a. Trivselresor. Där gick bussar 701, 703, 704 och 706. På vinter körde det och Sigge´s Sport till fjällen.

Sen hade det vagn 720 som hade något problem, så den vart inte så långlivad inom GUB också den var en Jonckheere.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 05 februari 2011, 07:13:48 AM
Min bror körde många anslutningar och då var det först och främst 707 och 708 som gick. Dessa köptes bl.a in för denna trafik. Att Jonckheere gick var nog mer ett undantag än regel. 711 hade fällbara stolar. Däremot fanns det en annan Jonckheere som hade turiststandard. Det var 710, den hade samma kaross som 711-714 men den var bara 12 m och hade handikapplyft.
Scandorama vill att GUB skulle lacka om bussarna. GUB vill inte, så det vart en kompromiss om lacken.


707 och 708 var två Vestar och de kom först till sommaren 1991. Enligt GUB hade de köpt dessa för att ersätta Jonckheerarna (utan toalett och fällbara stolar) som de fått mycket klagomål. Medan Scandorama hävdade att "det bara var jag som klagat på att bussarna hade dålig standard, de dög minsann åt deras andra gäster". Anledningen till att de köpte nya bussar var enligt GUB att de fått för mycket klagomål på 711-713.

När jag åkte på midsommarafton 1990 var det 712 och 713 som gick och enligt de båda förarna var detta de bussar som normalt användes. 712 lyckades dessutom få båda punktering och bränslestopp varför den senare fick åka till strax utanför Ängelholm och hämta oss. Samma bussar sågs i farten när vi återkom en vecka senare fast då åkte vi med AB Omnibus.

De bussägare som inte ville lacka om bussarna fick 1990 inga helsäsongskontrakt. Däremot kunde de få dispens för att köra under juni - augusti samt i rena undantagsfall även andra månader.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 februari 2011, 08:42:53 AM
707 och 708 var två Vestar och de kom först till sommaren 1991. Enligt GUB hade de köpt dessa för att ersätta Jonckheerarna (utan toalett och fällbara stolar) som de fått mycket klagomål. Medan Scandorama hävdade att "det bara var jag som klagat på att bussarna hade dålig standard, de dög minsann åt deras andra gäster". Anledningen till att de köpte nya bussar var enligt GUB att de fått för mycket klagomål på 711-713.

När jag åkte på midsommarafton 1990 var det 712 och 713 som gick och enligt de båda förarna var detta de bussar som normalt användes. 712 lyckades dessutom få båda punktering och bränslestopp varför den senare fick åka till strax utanför Ängelholm och hämta oss. Samma bussar sågs i farten när vi återkom en vecka senare fast då åkte vi med AB Omnibus.

De bussägare som inte ville lacka om bussarna fick 1990 inga helsäsongskontrakt. Däremot kunde de få dispens för att köra under juni - augusti samt i rena undantagsfall även andra månader.




712-714 köptes egentligen inte in för att gå åt Scandorama. Dessa tre köpes för att trafikera "Kistapendeln".