År 1991 började Borås Lokaltrafik på Älvsborgstrafikens uppdrag att köra servicebussar även i de tidigare kranskommunerna till Borås. En regnig morgon gav jag mig ut för att dokumentera den som gick i Sandhult och därmed också till Sandared och Hedared. Denna Ontario hade något högre standard än de som gick inne i stan. Dessutom var den Älvsborgs-lackerad till skillnad från de andra som hade BL-lack. Den som vill kan ju jämföra bensinpriset med dagens.
PCB490:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8625_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8626_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8627_.jpg)
Ford Fiesta og audi 100 Avant fikk du med også :D
Den var inte mer utrustad än övriga Ontario den sakna till och med värmeutsläpp mot förargolv vilket inte var så trevligt vintertid.. "uupen" som körde den frös en del..
Citat från: yngrot skrivet 18 mars 2011, 00:54:45 AM
Den var inte mer utrustad än övriga Ontario den sakna till och med värmeutsläpp mot förargolv vilket inte var så trevligt vintertid.. "uupen" som körde den frös en del..
Det är möjligt att jag förväxlar med 717. Den var i alla fall något mer ombonad i passagerarutrymmet med bland annat lite bättre stolar.
Mitt minne som är som det är men det minns inte att någon var "lyxigare" I vilket fall är det skönt dessa är borta.. ;)
Citat från: yngrot skrivet 18 mars 2011, 09:34:24 AM
Mitt minne som är som det är men det minns inte att någon var "lyxigare" I vilket fall är det skönt dessa är borta.. ;)
På 717 har jag bild av interiören så där är det ingen tvekan.
Ok du får gärna visa den interiörbilden så kanske mitt minne vaknar ;D
Citat från: yngrot skrivet 18 mars 2011, 10:43:19 AM
Ok du får gärna visa den interiörbilden så kanske mitt minne vaknar ;D
Kommer här:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/bl_117_interi%f6r.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2011, 19:44:16 PM
Den som vill kan ju jämföra bensinpriset med dagens.
Om man för enkelhetens skull räknar med att bensinpriset är det dubbla idag, då kan man ju fundera på hur biljettpriserna för kollektivtrafiken utvecklat sig sedan dess som jämförelse.
Jag får för mig att periodkort för Borås tätortszon kostade någonstans strax över 200 kr när jag började köpa sådana 1994, vet inte riktigt hur det var 1991 men troligtvis strax under 200 kr. Men det periodkortet gällde dock inte ända ut till Sandhult. Idag kostar periodkort för Borås tätortszon 410 kr men nu är tätortszonen större och sträcker sig ut till Sandhult. Dvs den som använder kollektivtrafik inom Borås tätort har fått ungefär samma relativa prisökning som bensinpriset. Däremot vet jag inte riktigt hur stor skillnaden är för en som pendlar Sandhult-Borås, bara att prisskillnaden för periodkortet då mot nu är mycket mindre eftersom det tidigare behövdes periodkort för fler zoner.
Tack för bilderna förresten! :)
De där bussarna minns man ju, konstiga skapelser..undrar vad det var för motor i dem? Hur kom det sig att dessa bussar hamnade här egentligen, nordamerikanska bussar har ju aldrig varit speciellt vanliga här?
Citat från: Rickson skrivet 20 mars 2011, 11:32:58 AM
De där bussarna minns man ju, konstiga skapelser..undrar vad det var för motor i dem? Hur kom det sig att dessa bussar hamnade här egentligen, nordamerikanska bussar har ju aldrig varit speciellt vanliga här?
Finns lite om detta här
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38497.0
Man ville alltså ha en buss med lågt och slätt golv som alternativ till Neoplan Unibus. DAB Silkeborg kom inte förrän sommaren 1991.
Där ser man, utförlig information :)
Trevligt med interiörbilden Staffan men så vitt jag kan se är den lik alla Ontario invändigt möjligen att alla inte hade gråfiltmatta upptill men annars så verkar de lika
Citat från: yngrot skrivet 20 mars 2011, 16:11:16 PM
Trevligt med interiörbilden Staffan men så vitt jag kan se är den lik alla Ontario invändigt möjligen att alla inte hade gråfiltmatta upptill men annars så verkar de lika
Stolarna skiljer sig. Tyvärr syns inte taket på "stadsversionen" här men jag har inget minne av att det fanns matta där.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8738_.jpg)
Jag tycker sidofönstren ser farligt lika ut de som satt på Scania 112 och 113-bussarna. Kolla gummilisten och rundningen i hörnorna. För övrigt verkar det som inredningen byggdes i Sverige, de ser ju inte speciellt nordamerikanska ut invändigt. Nån som vet hur det låg till?
Inredningen i våra Ontarion var då inte snygg, ingen matta i taket, inga gardiner, och stolar med en grå-begie färg. :P
Vore kul o se en bild på förarplatsen.. Intressant att dessa gick att registrera här utan problem för annars är det ju så mkt krångel med tunga fordon från nordamerika, iaf är det så vad gäller lastbilar. Nån som vet om det rullar några Orion än? Nån som vet vad det var för motor i dem? Nån som kanske vet hur de var att köra?
Citat från: Rickson skrivet 20 mars 2011, 21:28:43 PM
Vore kul o se en bild på förarplatsen.. Intressant att dessa gick att registrera här utan problem för annars är det ju så mkt krångel med tunga fordon från nordamerika, iaf är det så vad gäller lastbilar. Nån som vet om det rullar några Orion än? Nån som vet vad det var för motor i dem? Nån som kanske vet hur de var att köra?
Det närmaste du kommer, lär ska vara om det står nån på nån bakgård och skräpar.
Var iaf V8:or.
Svettigt, man satt ju på motorn, torkararmarna drevs av tryckluft, något Scania hade för då 20 år sedan. Helljuset var en knapp på golvet man skulle trampa på. ::)
Ontariobussar kom tomma till Sverige ..
De som rulla i Borås hade inte matta i taket..
fanns både diesel och bensindrivna ingen av dem var nått vidare att köra hög ljudnivå värst på diesel och väldigt varmt ovanpå motorn.. trång förarplats och var man lång fick man huka sig för att se ut genom vindrutan..
Jaha tack för svaren. Det låter inte som de var nån höjdare att köra direkt, men det hade jag väl inte trott heller. Det enda som tilltalar mig är de typiskt amerikanska framlysena men resten av bussen verkar ju vara rätt okänsligt tillyxad av ett gäng avdankade industridesigners.
Förutom slagprovet lär bromsarna, eller rättare sagt den svenska byråkratin kring bromsar, vara något som strulat genom åren när det försökts att regga vissa tunga fordon från nordamerika. Vad exakt det då varit frågan om låter jag vara osagt just nu men EN sista fråga väcktes dock: Hade bussarna tryckluftsbromsar?
Nej de var klumpiga att köra med väldigt stor vändradie behövde mer plats än en B10M .. Bromsen var tryckluft och ventiler gjorde att man kunde få till ett rätt lustigt ljud när man visste hur man skulle trampa på bromsen.. :D
staffan var det en av dessa som hamnade i uppsala har ett svagt minne av att jag har sett någon i pappas bildsamling