Ytterligare varsel i Skåne. Bergkvarabuss varslar 90 busschaufförer

Startat av Gano, 30 juni 2020, 12:38:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

https://www.bussmagasinet.se/2020/06/nya-nerskarningar-i-skane-bergkvarabuss-varslar-90-bussforare/

Ytterligare 90 busschaufförer i Skåne blir varslade fast denna gång av Bergkvarabuss. Tidigare har 255 busschaufförer blivit varslade från Nobina och cirka 300 arbetare på Pågatågen. Allt detta för att Skånetrafiken skär ned.
Enligt mig står dessa varsel inte i proportion med det som Skånetrafiken förmedlat om att man enbart skulle dra in på trafiken lätt med enbart några få procent. Sen ska det tilläggas att varken Transdev, Arriva, Vybuss, eller Flexbuss har meddelat i vilken omfattning de måste varsla.

Taunusch

Kollektivtrafiken är trots allt ingen arbetsmarknadsåtgärd. Tillgången måste anpassas efter efterfrågan vilket generellt många gånger är en katastrof redan sedan tidigare.

Gano

Problemet är det att man väljer att dra ned nu när folk hittar tillbaka till kollektivtrafiken. När jag rör mig i Helsingborg märker jag nu att resandet inte är så himla mycket lägre än vad det skulle vara ett normalt år. Det har definitivt återhämtat sig en del mot hur det var i våras. Det är så att det regelbundet körs med stående passagerare ombord på stadsbussarna, men även till viss del på regionbussarna.

Under våren har man kört med tomma extrabussar och långa bussar trots att det inte behövts. Man borde istället ha skärt ned när efterfrågan var som lägst och börjat växla upp nu igen när det ökar. Dessa nedskärningar som påbörjas i höst väntas dessutom vara under hela 2021.

Maven

Nu är ju detta ett varsel, och då brukar man väl ta i ordentligt i överkant. De flesta som blir varslade blir sedan inte uppsagda.
Sedan inser väl säkert regionerna också hur inkonsekvent det är att reducera trafiken, samtidigt som vi uppmanas att dels hålla avstånd, och dels minska bilresandet, men då måste de ju också få resurser för att bibehålla och helst utöka trafiken. Biljettintäkterna har ju sjunkit drastiskt.