Vad gör alla knappar?

Startat av Rockit4, 04 november 2023, 18:11:41 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Rockit4

Hej alla!

Jag är så himpla nyfiken på vad alla knappar på en Volvobuss gör och undrar om vi har några bussförare här som kan förklara?

Mobitec:en är ganska straight forward. Steg om 100,10 eller 1 upp en ned som visar vald destination på destinationsskyltarna. Men vad gör den lilla kontrollen med lamporna 1-4 och en knapp längst ned?

Svar: Display för "Green box" som mäter förarens körstil. Väldigt intressant tycker jag. Någon som har lite mer info om detta?

Displayen ovanför föraren:

2: Kontrollenhet till dieselvärmaren. Värmer den bara motorn eller även inne i fordonet?
4: Vid aktivering av denna så spelas radion i hela fordonet.
5: Biljettsystem på/av
6: Takfläktar
7: Backsignal på/av
8: Återställning av dörrfel.

Höger panel. Knapparna med styrning av lampor har 2 eller 3 lägen och inte helt uppenbart vad som tänd/släcks enligt mig.

9: 3-lägesbrutare som styr nivå av belysning.
10: Nattbelysning som vid aktivering bortser från knapp 9
11: Belysning förarutrymme
12: Möjliggör användandet av läslampor (tänder dom inte).
13: ?
14: Niger bussen för att förenkla på och avstigning.
15: Återställer om stopp-knapp har tryckts in av passagerare.

Vänster panel bredvid ratten:

16: Styr belysningen av förarutrymmet
17: Återfjädrande knapp som tillåter utrop utanför fordonet.
18: ?
19: Förarens solskydd upp/ned
20: Aktivering av skolskyltar
21: Huvudbrytare
22: Antispinn (varför man nu vill stänga av det)
23: Starthjälp i backe
24: Retarder av/på
25: Höj/sänk av fjädring. Varför vill man justera det?
26: Strålkastarrengöring

Vänster panel nedre:

27: Grindsummer
28: Värme backspeglar
29: Nödbrytare av elsystem
30: Manövrering backspeglar
31: Klimatanläggning. Är det för hela fordonet eller bara förarplatsen? Det finns även en liten knapp för extravärmare ser det ut som. Är det förarens eller alla extravärmare? Svar: Vänster sida av reglaget reglerar förarens utrymme och höger är för resenärernas utrymme.

Ovanför föraren i taket:

33: Nödbrytare nr2?
34: Slår av stannar-signal

Övanför bakdörren.

35: Dörrautomatik (öppna/stäng?)
36: Boostar AC vid test (eller varm klimat?)

Displayen, vad visas på den?

Svar: Troligvis för bakdörrarna (men jag ser ingen kamera vid bakdörrarna)

Jag hittar 2 mikrofoner (en bakom föraren och en på instrumentbrädan) men ingen knapp för att göra utrop. Hur gör man det?


Svar: På golvet vid vänsterfoten så fanns mycket riktigt en knapp som aktiverar utrop.

buskörare

#1
Den första är inga knappar utan lampor. Antar att det är en Arriva/VR-buss? Det är panelen till deras Greenbox som mäter svängar, inbromsningar, bränsleförbrukning, hastighet osv. Typ Smart körning. Lamporna har olika färg beroende på hur många g-krafter som uppmäts. Den understa är vit för att visa att man är inloggad. Sen är det från grönt upp till rött med grön som det man ska ha och röd lampa visar på för skarp sväng/hård inbromsning.

2 är en tillsatsvärmare som hjälper till att värma upp i bussen innan motorn kommit upp i arbetstemperatur. Den hjälper också till när det är extra kallt ute. Samma som Webasto.

6 är takfläktar

Lamporna brukar vara 3 olika lägen med ett "halvljus" och ett starkare.
9 full innerbelysning i hela bussen
10 troligen nattbelysning
11 Belysning förarplats
12 Läslampor bak

17 högtalare på utsidan

Att kunna höja och sänka hela bussen är bra när man t.ex ska åka på en färja som ligger lågt.

27 är grindsummer

31 är beroende på hur bussen är specad. På bilden är de 3 första för förarplatsen och den sista för resenärerna.

34 är troligen för att slå av stannarsignalerna helt
35 brukar vara dörrautomatiken
36 booster för AC som används vid test av AC.

Displayen är troligen kameror för bakdörrar
Och var knappen sitter för mikrofonen är olika. Oftast på golvet vid vänsterfoten.

Den lilla mikrofonen är troligen komradion.

buskörare

Nått man ska veta också, är att bussar specas efter det område den köps till. Så alla bussar ser inte likadana ut eller har samma finesser.

Rockit4

#3
Citat från: buskörare skrivet 04 november 2023, 20:32:48 PMNått man ska veta också, är att bussar specas efter det område den köps till. Så alla bussar ser inte likadana ut eller har samma finesser.

Tack för all info. Jag har försökt googla knapparna men som du säger så verkar det vara stora variationer mellan bussarna.

Spännande det där med greenbox. Google hade tyvärr ingen mer info om det heller...

homer

22 är nog inte diffspärr utan antispinn

Nico

Jo, vill oxå hellre ha # 22 till antispinn eller motsvarande. Diffspärr förekommer, mig veterligt, sedan många år inte på några SL-bussar. Det provades ju och kördes ofta sönder snabbt. Överlag är det väl sällsynt med diffspärrar i bussfordon inom lokaltrafiken.

Sedan vill jag jag ha # 33 till en täckkåpa/bygel över en nödbrytare för ström. Just den som syns på bilden är väl specifik för Volvo och brukar komma plomberad och klar vid leverans. Brukar (brukade) sitta längst upp till vänster på instrumentbrädan. Tanken är att i första hand räddningstjänsten vid behov ska kunna bryta all ström i ett havererat fordon, vilket de på räddningstjänsten (liksom många YTL) dock oftast inte känner till. Återaktivering kräver normalt sedan ett verkstadsbesök.

Dessa brytare ska normalt sett alltså vara plomberade. Det ser dock ut som att plombering saknas här medan # 29 har det istället... så jag funderar på om vissa fordonsägare flyttat knappen på något vis. Funktionen i sig kom med B9 vill jag minnas och i början var den en hel del klåfingriga förare som "provade" dem... med inställd tur och bärgning som följd.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Arrivas VDL hade diffspärr. Men de var ju 12:or, så kanske tillräckligt gamla.

roggek

18 är väl eluppvärmd frontruta??? Symbolen Glödtrådsspiralen tyder ju på det...

pn81

Med reservation för att bussar kan vara specade olika till olika bolag och trafikområden så kan jag lägga till följande:

5. Ström till biljettmaskinen av/på. Kan vara förbikopplad så att biljettmaskinen alltid har ström.

7. Troligen volym på det utvändiga pipljudet som hörs när man har backväxeln i.

10. Nattbelysning. På Volvobussar brukar nattbelysning prioriteras framför fullbelysning så om knappen för nattbelysning är intryckt så används nattbelysningen oavsett vilket läge knappen för fullbelysning (9) står i.

13. Har sannolikt något med komradion att göra.

18. Sannolikt golvvärme innanför framdörren (för att smälta snö och torka bort vatten).

22. Precis som andra har skrivit så har knappen med antispinn att göra.

2 & 31. Extravärmare. På Volvobussar så startar ofta extravärmaren automatiskt när det behövs så man brukar inte behöva trycka på någon knapp men om man vill göra det så är det den lilla knappen i mitten som gäller.