Motorväg Polen Berlinka

Startat av Caprice, 28 maj 2021, 22:00:55 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Caprice

Hej,

Jag väcker tråden lite.
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=68646.15

Många fina minnen dök upp när jag läste tråden. 4 resor är gjorda med familjebilen en Chevrolet Caprice 77a,1987,88,89,90 Sassnitz,  resp Swinoujscie- Krakow.

Familjebilen finns kvar och är i underbart skick. Jag är nu vuxen och har ett eget barn. Chevan får vila pga stöldrisk. Pappa är borta men våra resor där jag var 11- 14 år gammal lever kvar i minnet. Hitlers betongvägar där vi susade fram med en Cheva och alla kollade på bilen. Det var blandad kompott på vägarna, betong och till och med motorväg gjord av gatsten.

Men nu är det dags att göra en repris, Swinoujscie- Krakow- Zakopane- Lviv i Ukraina med en Kia sportage 2012a.
Som jag förstår är alla vägar renoverade, vet ni om jag kan ta någon avstickare och köra på gammal hederlig betongväg?
I Ukraina lär jag då uppleva lite dåliga vägar dock, där har jag varit mycket, fast flugit dit.

Nico

Kul att det ändå finns de som gjort lite visiter på den kanten när det begav sig. Numera är ju nostalgifaktorn hög, men då var det ett duktigt skumpande över betongplattornas tjärskarvar.

Lite kan det nog finnas kvar här och var, men då är man nog tvungen att leta och även ta sig en bit vid sidan om de större allfarvägarna. Speciellt då i Centraleuropa. Kommer man däremot bort mot östra Europa så sjunker standarden, men mera mot dåligt underhållet snarare än att standarden är lägre för att det är gammalt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Såhär såg det ut när jag var i Ukraina 2014...
Vissa vägar var okej, medan andra var en ren katastrof.
Hur det är såhär 7 år senare kan man fråga sig :)